Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 958 ggr
AnneN
0

Vad anser ni om detta?

Kuperade hundar ska inte få ställas ut!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=657402

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Malin-A
0

tycker det är dåligt. tänk om nu hunden blivit av med svansen i en olycka eller nått, nä tycker det va dåligt..

Karmatarerskanise
0

Ja det är dåligt!

AnneN
0

Tycker att det kan vara bra på ett sätt då jag själv är emot kupering (om det inte är nödvändigt pga skada). Då det dessutom inte går att ställa ut kuperade hundar oavsett om dom kommer från ett land som accepterar detta eller inte så tror iaf jag att det blir färre som importerar hundar av vissa raser bara för att dom tycker att det är snyggare med kuperade öron/svansar.

Visst hundar kan mkt väl behöva kupera/amputera svansen pga olycka/skada, men jag vet även att det inte är helt ovanligt att endel ägare klämmer sönder svansen på sin hund för att få den kuperad bara för att dom tycker att det är snyggare och jag tror att det är bla därför som det ska förbjudas att ställa ut kuperade hundar i Sverige.

_**/Mvh Anne

gejsa
0

Oavsett skäl skriver dom. Det är väl att ta i. Dom kan ju tex varit tvungna att ta bort svansen pga skada som malin skriver. Det är dåligt av dom faktist.

Alex
0

Tycker nog inte att det är så bra… Finns ju många uppfödare som importerar hundar från andra länder, och då har ju en sån kuperad hund ingen chans att få utställningsmeriter, om den inte har några sen innan.

Sen så undrar jag om det kommer gälla även internationella utställningar, tex Stora Stockholm? Det lär de ju förlora en del på i så fall…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

AnneN
0

#5 Jag har nu mailat till SKK och frågat hur det ligger till med hundar från andra länder som bara kommer för att delta i internationella utställningar.

_**/Mvh Anne

Alex
0

#6 Oh, snällt. ^^ Skulle vara väldigt kul att veta.. För vissa raser är det ju inte i många länder de inte kuperas.. Så det borde ju betyda rätt stor förlust för de utställningarna. Men samtidigt, skulle de tillåta kuperade hundar på internationella skulle ju det bli fel också.. Och hur skulle de göra med de svenskägda kuperade hundarna, skulle de få delta då också eller bara utländska? :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AnneN
0

Du ställer väldigt många bra frågor du Alex. Vi får helt enkelt vänta och se vad jag får för svar av dom.

Tror att SKK börjar bli less på mej då jag ofta mailar en massa frågor till dem och sedan inte allt för sällan ställer följdfrågor på deras svar!

Men om man inget frågar får man inget veta! Och det är bättre att fråga och verka okunnig än att inte fråga och förbli okunnig!

_**/Mvh Anne

SaraC
0

Om de vill förhindra kupering så är det väl helt rätt att i så fall förbjuda utländska hundar också. Någon måste ju börja.. Om det är ok i deras länder behöver det ju inte vara det här för det.

Ska bli intressant att höra vad du får för svar bio.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

bejtedejte
0

Tycker det är jättedåligt och förstår inte alls att SKK kan ta ett sådant kasst beslut. Avelsdjur som man tar in från utlandet för nytt blod kommer bara få visas en gång inofficiellt för en bedömning. Att välja en avelshund när den är 1 dag gammal för att kunna få den okuperad funkar ju inte riktigt. Ångrar man sig sen och inte vill ha hunden så får väl uppfödaren avliva den eller något eftersom de inte kan sälja en okuperad hund i sitt land.

Förstår inte riktigt hur de har tänkt med det här, är det inte bättre att utbilda domarna så de inte favoriserar de kuperade hundarna?

När mamma berättade om de nya reglerna för mig krossades iaf min dröm om att ta in en old english sheepdog från utlandet (kroatien eller storbritannien) totalt eftersom jag inte har chans att ta in någon innan årsskiftet. :( 

Tycker de kunde väntat tills årsskiftet 2008-2009 eller något, så folk fick chansen att ta in det nya blod de behöver.

AnneN
0

Enligt det svar jag fick via mail från SKK så är det hundar födda 2008-01-01 eller senare som kommer att få utställningsförbud.

Alltså inte dom som är födda innan årsskiftet 2007-2008, så dom hundar som redan är födda eller föds detta år får ställasut i Sverige även om dom är kuperade.

_**/Mvh Anne

bejtedejte
0

Ja, det har jag också läst mig till. Att de får vara födda innan 08-01-01. Men det ger ju bara folk ungefär ett halvår att importera nytt blod på. Det är det jag tycker är riktigt dåligt. Kul för de uppfödare som spanat in sig på en tik som ska valpa i februari -08… :)

Själv ville jag ta in en OES som är undan en exporterad tik som är halvsyster till min hane, för att få en hund med det underbara temperamentet deras pappa gett till alla sina valpar. Men nu har de ju kuperingsförbud i storbritannien (vet inte riktigt hur det funkar då det var olika regler i olika regioner och olika regler för olika raser), vilket gör att charmen med importen för att få en kuperad hund försvinner. Andra alternativet var att ta in från Kroatien för att få kuperat, men får se vad som händer. Kan ju hålla tummarna för att det bara trillar in en liten OES-hanvalp från Kroatien i min brevlåda, annars blir det nog inget.. ;)

AnneN
0

#12 Av vilken anledning vill du att hunden ska vara kuperad?

_**/Mvh Anne

bejtedejte
0

När det gäller OES är det enbart utseende och hygien, inget annat. Jag anser att det är en del av rasens historia som sitter i kuperingen. De har alltid varit kuperade, så enligt mig är det ingen riktig ursprunglig OES om den inte är kuperad.

Nu skulle jag aldrig välja en kuperad hund med t.ex. dåligt temperament över en okuperad hund med supertemperament, riktigt så extrem är jag inte, men det finns ju tyvärr folk som är det.. Kuperingen är bara en bonus för mig.

kerstinjoh
0

#14 en kuperad dobermann är otroligt vacker!

AnneN
0

Tycker personligen att dobber och de flesta andra raser är mkt finare då dom har både svansen och öronen i behåll

_**/Mvh Anne

bejtedejte
0

Det är nog det som gör det svårt för domarna.. att en kuperad dobermann faktiskt är så mycket snyggare. De får ett helt annat uttryck, de ser alerta och "på" ut, medan de som är okuperade ser lite "lojare" ut. :)

kerstinjoh
0

Samtidigt så blir det en väldigt orättvis bedömning. Vissa domare har ett varmt hjärta till kuperade, vissa inte.

Ungefär som de domare som bedömmer schäfrar.

Karmatarerskanise
0

Ja dobbisar som är kuperade är snygggggaa :)

bejtedejte
0

Exakt. Den personliga smaken är nog svår att lägga åt sidan när man är domare. En del kuperade hundar premieras ju på utställningar även om de inte är bra. De har det typiska utseendet, och det är det de vinner på. Sedan kanske de inte går så snyggt eller har bra teckningsfärg, men det blundar domaren för.

Zebben
0

De är väl rädda för konkurrensen till Världsutställningen 2008. Oskyldig 

Hur fungerar detta då? Får inte ens utlandsregistrerade ställas ut i Sverige längre?

floppy
0

Vad jag förstått så har inte kuperade hundar fått ställas i Finland heller på länge. Bara såna som e födda före ett visst datum.
När jag va fodervärd åt en Engelsk Springespaniel som väntade på att bli "Sverigeklar" som kom från Italien som va kuperad så fick jag iaf inte ställa henne i Finland, så kanske nå såna regler som Sverige oxå inför nu???

Undra då hur d blir me såna raser som har svans men som får valpar utan svans. Vet att det finns en kennel i Danmark som föder upp rottisar utan svans, dom har alltså ingen svans när dom föds…

TinaH
0

Äntligen har dem vaknat! =)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

smurfan-13
0

Äntligen säger jag bara!

Zebben
0

Tycker det är lite tokigt jag. De stoppar ju väldigt många fina hundar som behövs i avlen. Om en ras har svag avelsbas så kan man ju förlora en jättefin hane/tik bara för att de efter skada måste kupera svans/öra.

För att få ett bra avelsmaterial måste man ju införa nytt blod och då är ju ursprungslandet rätt bra att leta i. Ska man då neka dem bara för att de är kuperade? Ursprungsländerna kommer ju inte införa kuperingsförbud bara för att man inte längre kan ställa sina hundar i Sverige. De har de inget intresse för ändå.

TinaH
0

jag tycker att har dem giltiga själ, typ olycka etc. så är det ok, med kupering, inte för skönhetens skull.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Zebben
0

#26 Fast det är ju inte ok. Inga kuperade hundar oavsett orsak, om de är födda efter -08 kommer att få ställas ut.

bejtedejte
0

Har man inte kunskap om kuperingsraserna tror jag inte riktigt man förstår hur det här med kupering fungerar i hemländerna och de länder som tillåter kupering. Jag har två hundar som båda är av kuperingsras och har haft kontakt med uppfödare både i sverige och i utlandet av dessa raser.

Att välja en blivande avelshund går inte när den är 2 dagar gammal. Men det måste du göra om du ska kunna ställa ut den och få den okuperad. Jag tror inte heller att många uppfödare kommer att gå med på att behålla en valp okuperad, för skulle du ångra dig kan de inte sälja valpen i sitt land.

Jag kommer aldrig förstå vad som är så fruktansvärt med kupering av svans, de som säger att hunden aldrig kommer kunna ha ett normalt hundspråk borde ju i så fall kräva förbud på hundar som föds med stubbsvans också.. eller?!

Det har länge varit förbud på att ställa ut svenskfödda dobermann och rottweiler (kanske fler raser?) som är kuperade, oavsett orsak i Sverige, så på den punkten förändras inget för "min" ras.

Men att avla på hundar som man tagit in från utlandet och som bara bedömts en enda gång låter inte seriöst någonstans, men så blir det ju nu, tyvärr.

Alex
0

#28 Och förbud mot svarta hundar, eftersom deras ögon syns så dåligt.. ;)  Det gör ju hundspråket mycket svårare än om den saknar svans.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Persifone
0

Jag tycker att det är fel att förbjuda kupering, eftersom att vissa raser *ex dobberman* har väldigt smala svansar så när de viftar på dem, så kan de slå i något och slå av en del. Sedan tror inte jag att en en dags gammal valp känner jätte mycket av det *eller rättare sagt kommer ihåg det*

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

bejtedejte
0

#29, glöm inte långhåriga hundar, för de har ju andra hundar väldigt svårt att läsa av. Lag på att långhåriga hundar måste ha tofs så att andra hundar ser deras ögon kanske? ;)

myriis
0

Personligen tycker jag att alla hundar är finare med svansarna kvar.. ;P Är dock inte så otroligt insatt i varken utställning eller kupering, så jag tror jag struntar i att skriva ett längre inlägg.. :P

japiloup
0

jag tycker det är dåligt!!! jag tycker att alla hundar ska få ställas ut.

Faxlin
0

Det var den mest orättvisa och dumma regel de kommit med på länge. Snacka om att förstöra för dem som vill importera nytt blod och nya linjer.
Detta kommer slå fel.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

bejtedejte
0

Jag undrar vad som ligger bakom regeln, varför vissa inte vill att kuperade hundar ska få ställas ut. Avundsjuka är det enda jag kan komma på.. För det kan väl inte finnas någon vettig förklaring till regeln? :/

Faxlin
0

Jag tror, obesvera tror att det beror på att vi har kuperingsförbud i Sverige. Och man vill komma åt de som olagligt kuperar sina valpar ändå. Om de blir bromsade vid en utställning skulle de kanske tänka sig för innan de åker ut på internationellt vatten med kniven och kapar av små valpsvansar.
Nackdelen är att det drabbar de som har hundar som råkar ut för riktiga olyckor och de som importerar hundar.

Audiatur et altera pars

bejtedejte
0

Jo, men de raserna som det tydligen är mest problem med illegal kupering på får man inte ställa ut oavsett orsak till kuperingen ändå. Svenskfödda dobermann och rottweiler får t.ex. inte ställas ut om de kuperats på grund av olycka. Dessutom så får du inte ställa ut en hund som är född och kuperad i utlandet om mamman till hunden är svenskfödd. Tror inte det gäller alla raser, utan bara de mest utsatta, bland annat dobermann och rottweiler. Tycker de reglerna är väldigt bra, för med dem borde man ju förhindra nästan all illegal kupering utan att för den skull behöva förbjuda all kupering på utställningar.

Förstår inte riktigt hur man skulle göra för att kringgå de reglerna, för tar man in en hund måste den ju ha exportstamtavla. Och att förfalska en sådan med falska namn (hävda att föräldrarna är några andra) för att kunna ställa ut sin svenskfödda illegalt kuperade hund verkar ju superkrångligt.. :S Om man inte skaffar en "skenuppfödare" i ett annat land som står på hundarna.. men då får man ju se till att ha utländska hundar att avla på från början eftersom iaf mamman inte får vara svenskfödd.

Jag tror inte att de som illegalt kuperar sina dobermanns har för avsikt att ställa ut dem, utan de vill bara sälja tuffa hundar dyrt till sådana som inte bryr sig om varken stamtavla eller utställningar.

Har som sagt ingen aning, men det hade varit kul att få reda på varför förbudet röstades igenom. :)

Faxlin
0

#37: Håller med dig. Men det känns som om det inte är meningen att vi vanliga ska förstå deras anledningar. Idiotiskt tycker jag det är i alla fall.

Audiatur et altera pars

Alex
0

#31 Ja det med, visste att det var nåt jag hade glömt. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport