Lösspringande hund!
Hej!
Jag har en fråga angående lösspringande hund i ett bostadsområde.
Hunden ifråga verkar dessutom aggressiv då hon rykt ihop med en annan hund tidigare, också på vårt område.
Nu vid två tillfällen har hon kommit flygande mot vår hund (liten ras) och på ren instinkt har vi lyft upp honom i kopplet. Jag är rädd att hon ska skada vår hund.
Så sent som i fredags så smet hon igen men då mötte hon två hundar av större variant som lyckades skrämma iväg henne.
Nu till min fråga, finns det något man kan göra för att lösa situationen ? Finns det lagar att hänvisa till ?
En lös hund måste vara väldigt lydig, ägaren måste ha lika mycket pli på hunden så som den varit kopplad. Du kan vända dig till länsstyrelsen eller göra en anmälning hos polisen :)
Personen som äger har ingen pli på hunden överhuvudtaget :(
Dessutom sitter stackarn fastknuten i ett träd på gården flera gånger under dygnet..
#2 Det är olagligt. Hur länge är den fastknuten? Har den tillgång till vatten?
Det vet jag inte, men i fredags var det under en längre period. Jag gick till jobbet (förbi deras gård) och senare under kvällen slet hon sig så antagligen ett par timmar (minst).
Och vad jag såg som hastigast så hade hon inget vatten.. Tror till och med att hon kan ha suttit sen tidig morgon. 😕
En hund får max vara uppbunden 2timmar och måste ha tillgång till vatten. Låter som de här ägarna inte vet var de sysslar med-
Det låter inte kul. Inte för att vara dum eller elak, men det är inte heller tillåtet att lyfta sin hund i kopplet (om inte du har en sele som är anpassad för att lyfta hunden i). Böj dig ner och ta upp hunden istället nästa gång.
Hoppas ni kommer till en lösning med den jobbiga hunden, kanske ni kan ringa till länsstyrelsen och be dom kolla upp hunden ang att den sitter uppbunden och nämn då även att den springer lös och anfaller hundar så kanske dom får en tillsägelse iaf.
Medarbetare på westernridning.ifokus
1 mars-20 aug råder koppeltvång, så du kan anmäla till polisen.
#6 tycker TS gjorde det bästa av situationen, kommer det en aggressiv hund tänker man inte på bästa sätt att plocka upp en hund, man reagerar :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#6 Självklart är det inte det optimala att lyfta upp hunden i kopplet men i detta fall hade jag inte hunnit något annat. Och han hade ett sele på sig även om det inte är ett speciellt anpassat för lyft (vad det nu kan vara för sele). Jag hade ju naturligtvis inte lyft upp honom i bara vanligt halsband. :) Jag kände att jag inte hade ngt annat val helt enkelt..
#5,6,7
Man kanske helt enkelt ska ringa ett samtal till länsstyrelsen eller kanske vända sig först och främst till hyresvärden ?
Dom kanske kan ge någon slags varning..
Personen har ju andra djur som inte heller sköts som dom ska :(
ANMÄL. Jag förstår inte vad folk ens funderar på. Misstänker en vanvård eller misskötsel av något slag som bör anmälas, så gör det! Inget ont till TS, men det är typ tredje tråden av det här slaget jag läser idag så börjar bli lite fundersam över folks civilkurage… ^^
Ring länsstyrelsen och polisen om du misstänker att hen missköter sin hund (och dessutom troligt fler djur?). Utan att tveka! De gör en liten utredning, vilket inte skadar någon alls. I bästa fall finns inget att anmärka på eller så upptäcker de vanvård och tar djuren därifrån.
Och jag har en följdfråga ang det där med att lyfta upp små hundar: är det verkligen bra? Det känns som att risken att både hunden och en själv ska bli påflugen ökar dramatiskt om en böjer sig ner och börjar greja?
"På natten är alla katter svarta"
#9 Ska ringa under morgondagen :)
Kanske mycket möjligt men jag tar hellre risken att bli biten i en arm än att hunden kommer i ansiktet och biter. Självklart som jag skrev innan så var det kanske inte optimalt gjort men eftersom att hunden vid det tillfället då jag lyfte upp min och vände mig om så ryggen kom mot hunden så stannade den till och tillslut lyssnade på sin ägare och gick tillbaka så kändes det som det bästa just då.
Okej. :) Hur har det gått?
"På natten är alla katter svarta"
Jag skickade dom ett mail men sen har jag inte hört ngt mer.