Hur har ni gjort?
Ni som har haft valp/valpar, hur har ni gjort så att dom kan:
*Strunta i andra hundar, katter, ''allt''
*Vara lös
*Med på bussen mm
*Annat som 'duktiga' hundar kan.
*Hur lång tid tog det, hur ofta gjorde/tränade ni det?
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
*Strunta i andra hundar, katter, ''allt''
Vi har taxar som är jakthundar, att få dom att strunta i allt är omöjligt och går emot deras naturliga instinkter. Vi började skvallerträna med Alf som har haft svårt vid hundmöten. Det går bättre och bättre. Att ha honom lös vet vi att vi inte kan. Vi har långlina eller inhägnat där han kan springa av sig.
*Vara lös
Våra taxar ska inte vara lös. Vi har dock tränat med vissla så när dom hör oss vissla så kommer dom. Visslan funkar bättre än att stå och ropa "kom". Så funkar för oss.
*Med på bussen mm
Tog med Alf på bussen. Han satt på sätet brevid mig. Jag höll en hand på honom. Han kröp nära men fixade det bra. Nu går det bra att åka buss.
*Annat som 'duktiga' hundar kan.
Söker på nätet efter olika moment att träna. Går hundkurser. Vi har gått säkert 5 st. Tycker det är roligare att träna i grupp
*Hur lång tid tog det, hur ofta gjorde/tränade ni det?
Skvallerträningen har vi hållit på med i ett halvår. Det sitter inte helt men han gör framsteg. Man får träna hela tiden i vardagen. De blir liksom aldrig klart.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Strunta i andra hundar, katter, ''allt''
Mycket kontakt-övningar och miljöträning. Jag ökade mitt värde så att Gizmo skulle värdera mig högre än "allt" annat. Nu kan han gå lös ute och komma på inkallning även om det är en hund framför honom.
Skvallerträningen kom på köpet, alltså inget jag tränat medvetet på. Men han skvallrar superfint på andra hundar.
Vara lös
Precis likadant som ovan. Öka mitt värde och ge riktiga partybelöningar när han kommer in till mig i början, sedan enbart belöning på inkallning.
Med på bussen mm
Jag har haft med Gizmo i kollektivtrafiken sen han var 13 veckor. Jag gjorde ingen stor sak utav det utan gick bara på. Gör man däremot en stor sak av det och är orolig är det klart att hundarna blir påverkade av din sinnesstämning.
Annat som 'duktiga' hundar kan.
?? Tränar såklart.
Hur lång tid tog det, hur ofta gjorde/tränade ni det?
Träningen sker ju ständigt på varje promenad och ja - hela tiden. Han började komma på inkallning när han var ca 7 månader.
Dock sprang han iväg så kort jag knäppte av kopplet och "raceade" omkring, men det tränade jag bort genom att lägga en hög med godis på marken när jag knäppte av kopplet, då sprang han ikapp mig och tog han kontakt när han ätit upp godisarna istället för att springa iväg. Han var ca 1,5 år när jag kunde koppla loss honom utan att han brydde sig över huvud taget.
Vardagslydnaden underhåller jag ju ständigt för att undvika utsläckning.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Strunta i andra hundar, katter, ''allt''
Hade en kanin när jag fick hem min hund som valp. En riktig "grinkärring" kunde hon allt vara. När min hund var 10 veckor kom han plötsligt på att kaninen var en "kul leksak" och skulle precis börja jaga henne (hon sprang alltid lös inne), just innan jag får tag i honom så vänder hon sig om och biter honom i nosen. Inte hårt men han blev förvånad och lite snopen. Efter det har han aldrig jagat nåt djur (de kan ju vända sig om och bita en i näsan haha..) så där fick jag ju en bieffekt som jag inte har så mycket emot.. dock kanske inte sättet jag medvetet hade valt att lära in anti-jakt på. Alla mina kaniner har han därefter sovit sked med och varit bästis med. Katter brukar gå fram till honom och han tittar inte ens åt dom. Strunta i andra hundar = skvallerträning och kontaktövningar.
**Vara lös
**Hade aldrig koppel på honom som valp vilket innebar att jag fick hela tiden aktivt jobba med honom när vi var ute (kontaktövningar) och använda kroppsspråk och ta i honom om han var på väg för långt ifrån. Belöning med supergott godis. Sånt glömmer man lätt när man har hunden i snöre (inte alla givetvis!). Jag tjatar aldrig på honom. Men belönar och pratar uppskattande med honom så fort han söker kontakt. Ett hit är ett hit och då kommer han ögonaböj ;) annars hade jag aldrig haft honom lös. Han går lös överallt, utom i stan för där har jag koppel på (respekt för hundrädda människor när det blir så trångt + att han slipper jobba järnet för att hålla koll på mig bland miljontals ben… :))
**Med på bussen mm
**Miljöträning som valp. Bar runt honom på mycket och överallt. Såg till att han var utvilad innan vi miljötränade, så att han inte skulle överreagera på nåt pga övertrötthet samt att han fick vila upp sig i två dagar efteråt och "bearbeta" alla intryck. Bar honom på bussen och åkte en hållplats medan han tuggade ben/åt godis i mitt knä. Belönade alla passiva beteenden i olika miljöer.
**Annat som 'duktiga' hundar kan.
**Vet inte vad du syftar på? Men jag tränar med honom konstant, hittar alltid beteenden att belöna. Sätter gränser OM det skulle behövas. Tränar flera olika hundsporter som, förutom att det är sjukt roligt, stärker vår relation och gör honom ännu mer benägen att söka kontakt. Han tycker att jag är den roligaste och bästaste på jorden, han är okastrerad och går lös bland löptikar på kurser t ex. De kan flirta vilt med honom och jag är fortfarande den som han vill vara med. Sånt värmer hjärtat på mig :)
**Hur lång tid tog det, hur ofta gjorde/tränade ni det?
**All form av hundträning är färskvara. Min hund är 9 år och vi repeterar ofta basic-saker så som "stanna", "hit", "vänta" osv. Att träna på saker som unghund garanterar inte att hunden kommer komma ihåg precis allt som vuxen. Tänk dig själv, kommer du ihåg precis allt du lärde dig i tvåan och kan svara på samma frågor som du fick då utan att blinka. Om en hund "ser ut att inte bry sig" som vuxen kan det faktiskt vara så att den har glömt vad ordet betydde.
Finns lika många sätt att lära in saker på som det finns hundägare. Antagligen lika mycket bra sätt som dåliga. Man ska aldrig vara rädd för att ta hjälp av instruktörer. Ibland kan ett annat par ögon se vart i kommunikationen det brister. Att gå kurser är superbra. Där får man förutom träningstips och glädje chansen att omedvetet träna hundmöten och belöna en hund som fokuserar och tar kontakt med dig istället för andra hundar och människor.
Strunta i andra hundar, katter och allt. Lexie har nästan innan jaktinstinkt så hon struntar totalt i vilda djur. Katter har hon vuxit upp med så hon ignorerar dom, men säker på att det är en individ sak, har mest haft tur. Förut så ignorerade jag hundarna, jag gick snabbt. Fick även tipset att locka med hunden med godis, men inte min grej precis. Glädjen att se hundar har också försvunnit med tiden, kanske för att jag gjort rätt vi hundmöten, kanske för att hon har träffat så många hundar att dom är tråkiga, men kan ha henne lös och snacka med någon med hund och hon totalt ignorerar. I koppel när jag går förbi så stannar hon ändå och närmar sig lite, då säger jag typ till henne att komma och när hon inte går fram när vi går förbi fast kopplet är löst, så får hon godis eller beröm. Vara lös. Hade Lexie lös från början, och när hon kom för långt bort så ropade jag in henne, gav godis och hon gick vidare. Gömde mig bakom träd, sprang åt andra hållet. Samma sak här, kom bara naturligt så vet inte riktigt vad jag gjorde. Men jag har henne lös nästan hela tiden nu, och kan rekommendera att verkligen lära in ordet stanna. Annars kan man ju inte gå över gator. Med på bussen mm. Först måste man vänja hunden vid folk mängder. Fick min i vinter så blev inte så mycket miljöträning i början. Men gå förbi centrum, på sommaren kan man sitta på ute café. Kommer ihåg att jag en fång ställde mig utanför tunnelbanan bara för att vänja henne. Sen åkte jag en station en gång. Såg till att varje gång jag åkte kommunalt eller bil så kom vi till något roligt ställe. En äng, landet, vatten.. Första 2 gången jag åkte buss så bar jag henne för hon var så liten. Sen blev hon för stor. Hon ville alltid upp i knät i bilen och bussen men nu går det bra. Man måste ta det lugnt. Nu kan jag åka till t centralen, åka tunnelbana och buss och hon sover, i bilen lägger hon sig ner på en gång. Annat som duktiga hundar kan. Osäker vad du menar? Men några tips kan vara att riktigt social träna henne med andra hundar, katter och andra djur. Lära hunden tidigt att gå fint i koppel. Passivitetsträna, vänta utanför en affär medans någon går in. Belöna hunden när den gör bra beteende. När den kommer på inkallning så överdriv och massa annat. Gå kanske en valp kurs? Jag gick vardagslydnad för ett tag sen men lärde mig inte så mycket då hon redan kunde allting. Men kurser är alltid bra att ta, finns alltid något man missat och bäst att lära rätt på en gång. Ett bra tips är att se till att aldrig gp till hunden för att koppla, för då lär den sig det. Lexie ska alltid komma till mig, gör hon det trögt så backar jag samtidigt. Hon ska heller inte undvika me huvudet. Min hund är 10 månader, så repeterar mycket och kan fortfarande inte allting som fot pga av min egna lathet. Men när vi kastar pinne sp kan ja säga till henne att sitta, och då ska hon vänta även när jag kastat och söka ögonkontakt, då säger jag varsågod. Måste fortfarande arbeta på inkallningen, gör det dagligen för den kan bara bli bättre.