Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1502 ggr
liiillap
0

Akita

Någon som är ägare av en Akita som kan ge mig lite fakta hur dom är att ha och göra med, aktivering och temperament o.s.v hur rasen är rent allmänt att ha helt enkelt :) 
Jag och min sambo är väldigt sugen på att skaffa en sån i framtiden nämnligen. men vill se först att den passar in i vårat liv, så både vi och hunden blir lycklig :) 
Då jag inte bara vill gå på det som står i hundböcker :P

Elverpige
1

Hittade en annan tråd om Akita inne på Spetsar och urhundar iFokus  :)
Här

Hoppas du får en massa bra svar! :)

[Forest]
0

Vi var hundvakt/dagmatte till en.

Så här kan jag säga. Han var en otrolig härlig hund go snäll, inte så pigg dok. Han funka bra med våran tidigare hund doch även med andra dok kan detta vara ett problem ibland o det ska man väl veta. De gör lite som de känner för så även denna hund. När man var ute o gick så kanske han kände för att nu ska inte jag gå ett steg till, varken hem eller dit jag tänkt (eller hans ägare) Så man fick helt enkelt två allternativ antingen så ståg man och vänta ut honom kunde ta några timmar om man hade otur, eller så ringde man efter någon som kunde hämnta upp oss. Han var 5 år stor härlig nallebjörn, tyvärr fick han sen problem med klåda och höfterna jag vet inte hur det är nu med honom då hans ägare flyttat från stan.

Sugar Mist
0

Stor nallebjörn med mycket katt-tänk- "Jag gör som jag vill" dvs. Kort summering av rasen helt enkelt.

-

[Forest]
0

TS jag jag tror att han var en American Akita, med tanken på svarta ansiktet och storlken mm

liiillap
0

#4 vem menar du nu ?

[Forest]
0

5 det var allså mer riktat till min inlägg nr 2 då akita finns två olika varianter på, därmed tror jag att denna hane jag skrev om var amr akita och inte japansk arkita. Tänkte om det var mer intresant eftersom du är intreserad och man bör veta att dom är inte helt lika varandra ;)

Hiro
0

Man skall vara mycket noga med dressyren på en akita (båda varianterna) och tja, veta vad man gör helt enkelt som men alla andra hundar och som #3 säger, de gör som de vill, när de vill, hur de vill.

liiillap
0

#6 tänkte eftersom du skrev TS ?

Har en blandras tik på 3 år 
Som är av raserna Labbe, schäfer, rottis och amstaff. 
Är en akita mer krävande eller mindre krävande än dom raserna, är min största fundering ? 

Och hur mycket mortion och hjärngympa behöver dom dagligen?