"Allergivänliga" hundar?
Hej! Ny här på den här sidan. Jag vill gärna skaffa hund, men jag har haft lite problem med allergi när jag var yngre. Tänkte om ni hade lite mer koll på vilka raser som är mer allergivänliga än andra? :) Kram
Allergivänliga individer. ;) En del tål Nakenhundarna medan andra inte tål dom osv osv.
Finns inga "allergihundar", det är individuellt vilka raser/individer man tål. Själv är jag allergisk och har en portugisisk vattenhund som inte fäller, jag har inte reagerat på honom men min pappa som också är allergisk har känt av det lite. Så det är väldigt olika.
Om jag var du skulle jag besöka olika kennlar med olika raser och på så sätt se om man reagerade på någon viss ras.
Finns inga allergihundar, du måste ta reda på vad du själv tål och inte tål.
Vi har också allergi i familjen men klarar av de flesta hundar som inte fäller, främst krullhåriga dock, såsom Lagotton som vi själv har, Pudel, Bichon Frisé, Perro och Barbet t.ex.
En del tål långhåriga raser som inte fäller bättre än andra hundtyper, t.ex. många spetsar och Bichonraserna.
Men det beror som sagt helt på personen ifråga, du måste testa dig fram.
Åk och sniffa på strävhåriga och krullhåriga raser samt sällskapsraser med lång (lååång) päls. De brukar ofta klaras bra av allergiker även om det som de andra säger är så individuellt med allergier att man får testa sig fram. Som min allergi hos katter. Korthårkatter går bra men långhår går inte. Jag tål alla hundar som inte luktar mycket hund (stövare brukar inte gå så bra, inte heller vissa goldens). Jag reagerade jättemycket på en korthårig chihuahuavalp, han hade en väldigt stark personlig doft. Valpar är mer allorgena än vuxna i överlag.
Bäst chans i överlag är dock de krulliga hundarna. Bichon frise, lagotto, Pudel, etc. Lycka till :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Precis som redan skrivits är allergi så otroligt individuellt och det som funkar för en person funkar inte för nästa.
Är själv pälsdjursallergiker och klarar inte av långhåriga hundar. Korthåriga funkar däremot toppen för min del och äger i nuläget två staffordshire bullterrier utan problem. Min pappa är även han pälsdjursallergiker, men för honom spelar pälsen ingen som helst roll då han reagerar på saliven.
Jag har hört( men behöver inte stämma) men att man kan vänja sig in sitt djur. Jag tål inte vissa katter, men de e jag har ägt mitt liv har gått jättebra, men som sagt det behöver inte stämma ;)
Som andra har sagt så får du prova dig fram, du kan oxå testa o se om du verkligen har allergi genom blodprov.
Lycka till :)
Som #6 skriver så kan man vänja sig så att säga. Har haft flera vänner som varit lite allergiska men ändå kunnat ha både hundar, katter och hästar. Man måste bara utsättas för det regelbundet. Vet någon gång som en vän var på semester i två veckor och när han kom hem så visade han allergisymptom, men de försvann efter en vecka eller så.
Vi har en powderpuffblandning (med dennes päls) och hittills har han fungerat med alla allergiker som vi har träffat än så länge, men som de flesta andra har nämnt så är det individuellt!
Tack för alla fina svar! Jag har faktiskt gjort flera allergitester sen jag var liten, det senaste för ca två år sen. Det visade allergi mot hund, men mina bästa vänner har hundar, en har en Lhasa apso och den andra har en irish softcoated wheaten terrier, och dom hundarna blir jag aldrig allergisk mot. Vi har suttit hundvakt för en dvärgpudel och jag blev inte allergisk. Numera träffar jag nästan aldrig hundar jag inte tål, men mina föräldrar menar att det kan bli annorlunda när man bor med dom :) Också, vi har en grannhund här i stugan, och det är en finsk lapphund. Så det är lite förvirrande! Haha :)
Att "vänja sig" funkar däremot inte för alla. Min pappa är uppvuxen med katt och det gick bra trots allergi. Tills en dag när han blev såpass dålig att han var tvungen att föras till akuten och var en hårsmån från att stryka med..
Hänger nog mycket på hur pass rejäl allergin är.
Ja precis allegin frå nog inte ara för allvarlig då.
9 att vara hundvakt och bo med en är ganska stor skillnad. Här har vi Pudel just pga allergi hos sonen, det funkar fint fint pussar som leva med dom. Dok hade vi en kines i 4 mån då min syster var på långresa, men denna reagerade sonen på. Han fick äta allergitabletter (reseptfria) samt att man fick ha hundfritt i köket/badrumet/sonens rum. Det funka som nödfall men efter detta så insåg vi att kinesisknakenfis inte var en ras vi kan skaffa. Då är mitt tips att du åker till olika uppfödare av de raser du verkligen tror kan passa dig.
Att tänka på provköp eller annat anser jag fel det är ditt ansvar att ha hunden man skaffat det är ingen hund man slussar vidare OM man redan vet om att man kan vara allergisk mot hundar. Men som sagt här funkar Pudel kan även ta med oss dom till systern vars man är allergiker och även systerdotter dom har hittills inte reagerat ett dugg på våra. (inte änds när dom är här och hälsar på)