Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1264 ggr
Princesseen
0

Hur mycket VoH valpfoder?

Jag har hört att man ska ge 10% av valpvikten eller 2% av den planerad vuxenvikten. Nu väger min shetland sheepdog 3.1 kg. Det betyder att han ska få 310g om man räknar valpvikten. Sen tänkte jag om han väger 10kg som vuxen betyder det att han sök få 200g. Sen kommer han ju gå upp massor som valp. Ger man valpmat ända tills han är vuxen betyder det ju att han kommer få 1kg mat i slutet. Så vilken ska jag följa? 10% av valpvikten går ju inte i längden.

Hiro
0

Jag tycker det blir för mycket, hör med uppfödaren hur mycket valpen skall äta som vuxen, hur mycket valpen åt hos uppfödaren samt hur mycket du skall ge valpen nu. Då kommer du få en ca vikt på maten och du skall ge så valpen äter upp all sin mat (annars är det för mycket) men valpen får ej bli överviktig

Princesseen
0

#1 fast uppfödaren gav inte VoH valpfoder. Så det har dom ingen aning om. Han fick torrfoder där. Tack iallafall.

Hiro
0

#2 ahha ok

Arcadia
0

Jag gav lite drygt 2% av vuxen vikten från cirka 3 månader och det gör jag fortfarande när hon är vuxen. Det viktigaste är ju att hålla koll på hullet. Blir hunden för tunn ge mer, blir den för fet minska. Lätt som en plätt :-) komihåg att belöningsgodis också är mat och om man har en duktig hund så…. :-)

Princesseen
1

#4 tack. Då har jag nått att utgå från. Självklart anpassas det efter hunden. Så den håller bra hull :-). Ville bara ha ett riktmärke som jag kan utgå ifrån.

Arcadia
0

#5 förstod det, det där om belöningsgodis var mer av en " note to myself"

Arcadia
0
Princesseen
0

#5 okej. Ja men det är faktiskt en del som glömmer det. Så bättre att påminna :-)