Torrfoder till hund utan massa onödigt i.
Hej. Jag letar efter ett foder med högt köttinnehåll utan spannmål och majs. Har tittat på dyra foder som Taste of the wild och Orijen bland annat. Men det finns så mycket i dom fodren som känns väldigt onödigt. Jag vill ha ett foder som inte innehåller 100 ingredienser utan det ska innehålla kött helt enkelt. Vilket tycker ni är bäst? Mest prisvärt? Jag har snart 3 hundar varav den ena kommer ligga i 50-60 kg klassen så fodret kan inte kosts hur mycket som helst. Tack på förhand!
Färskfoder är tyvärr inget alternativ.
Alltså, jag själv tycker Standardt är väldigt bra, innehåller inte en massa skit och är inte så farligt dyrt. Däremot innehåller det ris, men det ska vara skonsamt för magen så :)
-
Standart har jag hört är starkt för magen på hundarna. Är det bra att ge till växande valpar?
#3 Växande valpar vet jag inte riktigt, men min aussie som i vanliga fall är ganska känslig mot foder funkar Standardt toppen till.
-
Standart verkar innehålla mest ris. Finns det nåt mer torrfoder att rekommendera?
Ziwi Peak är snordyrt men ruskigt bra.
-
Hehe ja jösses det var verkligen löjligt dyrt!
Jag använder Brit Care lamm & ris, det innehåller förstås ris som spannmål, men tycker det är väldigt bra, kan förstås finnas en variant av det som inte alls har någon typ av spannmål.
Standardt har ris främst som bindemedel, sedan innehåller det lite morötter, resten av innehållet är enbart animaliska råvaror.
Glöm inte att se helheten och inte bara fokus på dom råvaror som presenteras främst, många foderföretag "hackar upp" sina ingredienser för att få animalier längre upp på deklarationen ex. majs, majsmjöl, majsgluten etc.
≧◔◡◔≦
Vad är onödigt? Örter innehåller vitaminer och mineraler. En del örter är bra för matsmältningen och kan minska risken för magomvridning. Det finns örter som stärker urinvägarna. Kvalitetsfoder har också goda magbakterier i probiotika och prebiotika. Dyrare foder har kelaterade mineraler (chelated minerals) som tas upp lättare av kroppen. Läs omdömena av de 5-stjärniga fodren hos dogfoodadvisor.com och du kommer att lära dig mycket om foders råvaror, tillsatser mm
En ganska kort innehållsförteckning har Canagan Free-run chicken (hos Grizzly Zoo):
Färsk kyckling (26%), torkad kyckling (25%), sötpotatis, ärtor, potatis, ärtprotein, kycklingfett (3,1%), torkade ägg (3,1%), kycklingsås (1,6%), laxolja (1,2%), mineraler, vitaminer, glukosamin (1000mg/kg), äååle, morot, spenat, psyllium, kamomill, pepparmint, ringblomma.
Kingsmoore Pure kyckling (danskt foder) ett annat spannmålsfritt hos hemfoder.se:
Ingredienser:
Kyckling, potatis, fett (kyckling), fisk, linfrö, raps, ärtor, sockerbetor, linfrön, ägg, jäst, vegetabilisk olja, cikoriarot, morötter, tång, nypon, äpple, rabarberrot, anis, brännässlor, pepparmynta, lakritsrot, snärjmåra, blålusern, pepparrot, maskrosblomma och -rot, kamomill, hagtorn
Så här ser Acana Grasslands ut: (Det som står sist Enterococcus faecium är nyttiga magbakterier)
Färska lamm (11%), torkad lamm (10%), torkad anka (10%), torkad sik (10%), hela ärtor, röda linser, bondbönor, färsk potatis, färsk anka (3%), färska hela ägg (3%), färsk gös (3%), ankfett (3%), sillolja (3%), färsk lammlever (2%), sillmjöl (2%), alfalfa, ärtfiber, färska äpplen, färska päron, färsk sötpotatis, färsk pumpa, färsk butternut squash, färsk palsternacka, färska morötter, färsk spenat, tranbär, blåbär, kelp, cikoriarot, enbär, kvanne rot, ringblomma, söt fänkål, pepparmynts blad, lavendel, rosmarin, Enterococcus faecium.
Naturea Dog Regional:
Ingredienser:
Kyckling (innehåller färsk urbenad kyckling och kycklingmjöl), sötpotatis, kycklingfett, Lucerne, Linfrö, kyckling spad, laxolja, mineraler, vitaminer, äggpulver, glukosamin, Methylsulfonylmethane, kondroitinsulfat, Fruktooligosackarider, äpple, morot, tomat, spenat , psyllium, nypon, kamomill, kardborrerot, Pepparmynta, ringblomma, alger, Tranbär, maskros, anis, bockhornsklöver, Yucca Schidigera, timjan, mejram, oregano, persilja, salvia.
Spannmålsfria foder finns också hos Orijen, Taste of the Wild, och Applaws.
#10 Vad du kan mycket! har du skrivit någon artikel om detta ämne?
Håller verkligen med, hur kan man säga att vitaminer och mineraler är onödigt? Jag använder orijen och det är helt spannmålsfritt och räcker länge. blöter upp det för att hunden ska få i sgi mer vatten, bättre för matsmältningen också. tror det blir lite godare.
Sen tar jag färskt kött som hunden får som belöning när hon gör något jobbigt, tex borstat tänderna. 🤪Och spå får hon det som efterrät efter torrfodret, det gör att hon snabbare äter upp torrfodret, hon vet att det kommer efterrätt… hihi det funkar lika bra på hunden som det gjorde på mig o mina syskon när vi var små… 😊
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.