Lära valpen stanna/vänta och nej
Hej, finns säkert tusen liknande trådar tidigare, men är ny hundägare så bear with me. :)
Jag vill lära min nästan 11-veckors valp (norfolkterrier) ett kommando som vänta och/eller stanna. Har börjat öva lite med godis - placerar en godbit framför honom och säger att han ska vänta. Försöker han ta godiset säger jag nej och lägger handen ovanpå. Sedan varsågod när han tittar mig i ögonen tillräckligt länge.
Är det dumt att blanda in nej i den övningen? Hur lär jag honom annars vad nej betyder? Säger nej och hindrar honom när han gör något han inte får, men han har inte riktigt fattat det än.
Hur har ni gjort när ni sedan applicerat stanna eller vänta i andra sammanhang? Tänker att det är enklare med färre kommandon iaf, de tillfällen när jag kommer att ha honom lös är få (förutom när vi övar inkallning) och då tycker jag vänta räcker. Han måste vänta innan han går in genom dörren, men jag vill också såsmåningom att han ska vänta innan han får hälsa på folk och hundar, innan vi går över vägen, etc. Just nu är han fortfarande "all over the place" när vi är ute, allt är spännande och allt pockar på hans uppmärksamhet. Andra hundar, cyklister, joggare, löv och fjärilar… :p
Kanske stanna när vi går i koppel och säga vänta, och när han efter en stund vänder sig om och tittar på mig belöna och säga varsågod, eller nu går vi?
(Har inte övat in vänta med mat eftersom han åt så dåligt i början - fortfarande dröjer det ett par minuter innan han äter. Godis däremot funkar finfint.)
När jag lärde Lexie stanna så gjorde jag bara så att jag satte henne på ett ställe (inne) och sa stanna, sen vände jag, helt, och gick ca 4 - 5 meter, utan att titta bak, men hade fortfarande koll ifall hon reste sig eller följde efter mig. (T.ex när allt e tyst, Så kan man lyssna ifall hundens klor "klickar" i golvet) Vad jag vet så ska man iaf inte titta tillbaka på hunden när man går, Utan man ska bara gå.
Och om jag märkte att hon reste sig när jag gick, eller när jag vände mig om för att kalla in henne (alltså innan jag hade sagt något) Så gick jag bara lugnt tillbaka och visade henne på samma plats som förut, Och sen upprepa allt igen.
Och när hon tillslut förstod att hon inte vinner på att följa efter eller resa sig, Utan bara hamnar på samma plats igen, Så kunde jag gå och ställa mig kanske 4 meter bort, Och kolla på henne ett tag, Sen kalla in & belöna.
Sen när hon iaf förstod kommandot lite så började vi göra så att jag satte henne på ett ställe, sa stanna, Och gick iväg en bra bit (kanske 10 meter? Dock ute då!) Och sen kallade jag in henne och när hon hade sprungit en bit emot mig så sa jag stanna, Och när hon sen stannade där så gick jag fram och belönade, Sen gick jag tillbaka och kallade in henne resten av vägen & belönade.
Kan tillägga att om hon gick ifrån platsen så avbröt jag direkt och ställde tillbaka henne, Sen upprepade jag igen.
Och om jag såg att hon började tröttna och skita i vad jag sa (som valpar/unghundar kan göra lite då och då..) så gjorde jag ändå klart kommandot/det jag höll på med. Så att jag fick rätt, Så hon inte tror att hon kan avbryta när som helst när vi tränar, utan vi ska göra klart först.
- Idag är hon verkligen BÄST på stanna! (Fast egentligen är hon ju bäst på allt ;)) och hon har typ nyss fyllt 1år.
Som en gång när hon löpte och vi var på agilitykurs, Då sprang hon iväg och tänkte inte alls lyssna på matta, Och jag ropade på henne fleeera gånger, Men hon lyssnade inte.
Men när jag sa stanna, då tvärstannade hon och stod verkligen blixt stilla och bara väntade på mig. Gissa om jag va stolt då?😃
Och nu har jag börja använda stanna ganska ofta, Och även om hon så springer och stojar med bästa kompisen så tvärstannar hon när jag säger det.
Så de inlärnings sättet rekommenderar jag starkt!!
Om du fattade min fina beskrivning där uppe vill säga.. ;)
Vänta & nej har jag inte tränat så mycket på, Men Lexie är ganska känslig med ord, Så om hon gör något hon inte får så räcker det att man säger åt med en lite mörkare ton, Så slutar hon.
Och vänta kan jag väl säga att hon kan, Fast jag använder inte de så ofta.. Jag minns inte hur jag lärde in de faktiskt :3
Men när jag säger vänta när vi t.ex är ute å går så stannar hon och kollar på mig ett tag, Och när jag nästan hunnit ikapp henne så går hon igen.
Men ah, Hoppas att något va till hjälp iaf! :)
Du kan väl PM:a om det är något du undrar över, Jag har själv fått många fina och bra tips som funkat riktigt bra, som jag gärna kan dela med mig av om de skulle behövas! :D
Lycka till med din valp! Och hoppas ni får en lika fin tid tillsammans som jag och Lexie har fått hittills! :D
Tack för dina tips! Förstod absolut vad du menade. :) Vad fint du verkar jobba med din Lexie, återkommer gärna om fler tips. Min Oliver är en envis liten terrier som verkar ha en del jakt i sig, inkallningen går alltså sådär - han kommer om han inte har något intressantare för sig. ;) Hoppas kunna lära oss mer på valpkursen.
#2 Jo, Jag och Lexie har en alldeles unik och speciell relation :)
Lexie är också terrier btw! Hennes pappa är renrasig Jack russel terrier & hennes mamma är Dvärg schnauzer & Lhasaapso, Så hon är mest terrier. Så jag vet att det kan vara lite jobbigt då dom är så envisa, Men bara man själv är envisare, bestämd & kämpar på så löser det sig oftast! :)
Ett tips är att vara så rolig som möjligt, ofta.
'Min Matte är den roligaste i hela världen' - ska han tänka ;)
När du ska kalla in honom så kan du ju, om du vill, bete dig lite fånigt, Typ hoppa omkring och springa och ropa och bete dig som om du har jäääätte roligt! Så att han också vill vara med. Och sen kanske lägga till ett "kom" (eller vad det nu är du vill ha för inkallnings kommando) när han börjar kolla/springa mot dig, Och sen berömma & belöna när han kommit till dig :)
Det är också bra om man under promenaderna (då han är lös, T.ex i skogen) om man kallar in dom och belönar, Och sen låter dom springa igen. Så att det inte alltid är kopplet som gäller när matte/husse ropar :)
Hahah, Känner att jag skriver värsta romanerna i varje kommentar nu! xd
Aja, Det är bättre att ha för mycket information än för lite! ;)
Btw, Han va väldigt söt! :)