Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3879 ggr
Alta
0

Papillon

Jag har sedan jag var liten och fick vakta en papillon en stund på en utställning varit kär i rasen. Jag är själv uppvuxen med mellanpudel och rhodesian ridgeback. Jag vill skaffa hund inom fyra år och funderar starkt på en papillon.

Jag har läst på en hel del om papillon genom åren men jag tänkte ifall de som har en papillon kan dela med sig lite mer om rasen. Hur den är, pälsvård, något man ska tänka på, kostnader osv.

Fridaaaa
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi brukar passa en papillon.

Härlig ras! Allsidig, alert, mysig ras.
Chili som vi passar har blivit dåligt behandlad i ett annat hem, så han är sådär för främmande och speciellt karlar.Men  helmysig när han lärt känna folk.

Ang kostnad beror det ju på vilket foder man väljer & försäkringsbolag. Men tillbehör till små hundar finns det i mängder, i olika prisklasser.
Har för mig att papillon inte var så farligt dyr på t.ex Folksam i försäkring.
De äter ju inte så mycket, så kan inte tänka mig att de kostar så mycket, inte ens med bra foder 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

linalundberg
2

Vi har tät konrakt med en kennel då jag hjälper henne att visa hennes hundar. Jag har blivit kär i rasen. De är smarta och pigga hundarsom är väldigt allsidiga. Vad gäller kostnader så kostar de mellan 8000-12000 för en valp i inköp (papillonklubbens rekomendarioner finna dock självklart både billigare och dyrare) man ska vara noga med att föräldradjuren är ögonlysta och testade enligt hälsoprogrammet. De är inte så dyra i försäkring då det är en skapligt

minbebis
0

Har en fråga angående rasen. Dom är ju riktigt snabba, varför ser man sällan dom på agility? Vet någon varför Shetlands sheepdog är bättre än papillon? Har en papillon blandning hemma, hon är ju ruskigt snabb och smidig :)

Alta
0

#3 Konstigt att du inte sett fler på agility. Jag har sett åtminstone en eller flera de gånger jag varit på agility. De ska vara bra lämpade för agility.

minbebis
0

På tex crufts international så är dom stora hundarna oftast bara bc, och dom små Shetlands sheepdog..

[Forest]
0

3 Konstigt då ganska många säger - ska man ha en snabb hund och satsa på agility är det papillon eller shetland sheepdog. Jag har vart på flera agilitytävlingar och ser många pappisar. När jag gick kurs var det inte mindre än 4 papillon 2 av dom tävlar i lag :) googla fram lite snabbt bara o denna var ju goa pappisar i just agility http://www.svenssonstassavtryck.se/Papillon/agility.htm

TS
Jag håller med 1, an härlig liten ras som är vänlig glad och lättlärd. Inte kräver dom en massa pälsvård dok bör de borstas igenom ibland. Det är en stor favoritras även för mig men tyvärr tål inte sonen dom alls så det blir ingen här alls :-/ Inköppriset är i regel 8 000-14 000kr jag tycker man är någa med se ut sin uppfödare så man får en bra valp där fäderdjuren genomgått alla rastypiskatester samt är utställda 1 gång iaf för omdömet skull.