Valpslagsmål
Hej, har en terrierkille på 10 veckor, min första hund. Han är mycket nyfiken och social och hälsar glatt på alla människor. Tidigare träffade vi en kompis till mig och hennes terrier, som är en månad äldre än min kille. De busade ganska vilt men de är ju tuffa raser, så det kändes helt naturligt. Efteråt somnade de sött bredvid varandra. Lite senare så hittade kompisens terrier min väska, där jag hade min vovves mat. Båda valparna försökte dyka ner i den öppna väskan, och plötsligt ryker de ihop ordentligt. Jag är inte säker på vem som startade bråket, men min valp morrade rejält och lät riktigt, riktigt arg. Jag drog dem ifrån varandra och de lugnade sig snabbt. Men kan ändå inte låta bli att oroa mig lite över hans beteende. Det är en Norfolk, som inte ska ha något aggressivt i sig. Och det behöver han ju inte ha heller, men eftersom det är första hunden är jag extra nojig när han visar ett sånt beteende vid så ung ålder.
Han har träffat två andra vuxna, lugna hanar, och är väldigt "på" och vill leka med dem.
Vad tror ni? Ett helt normalt beteende från en valp som är lite övertrött, hungrig och försvarar sin mat?
Ta det lugnt ett tag till och gör inte så stor sak av det. Valparna kunde lika gärna känt sig trängda i situationen eftersom de gick i din väska de kanske helt enkelt inte visste hur de skulle agrea. Det behöver absolut inte ara aggresivitet, fortsätt att träffa andra hundar och samma hund som det olyckan hände med och försök undvika att det händer att de sticker huvudet i din väska:) kommer att lösa sig är jag helt säker på, din hund är ju valp så du har all tid i världen att forma honom:)
Tack. Ja, jag hoppas att det bara var en tillfällig situation. De ska absolut träffas igen, men kan kanske undvika att de kommer åt min väska och börjar bråka om mat. ;) Blev bara så chockad över att min lilla, visserligen tuffa, 10-veckors lät som han gjorde. Inget lek-bus där inte, utan riktigt argt, morr och bråk.
Du har köpt en terrier och med det kommer en särskild mentalitet. Jag vet inte vem som lurat i dig att de inte slags någon aggressivitet, jag vågar påstå att det är bullshit.
Låter som typiska terrier😉
Sen ska man veta att terrier pratar väldigt mycket, när man Alvin lekte med en jrt så morrade båda två men det var ingen aggression utan de pratade. Han som hade hunden som haft terrier i några år sa också det att det är så de kan kommunicera:)
#5 Det man ska veta är att terriers ofta tycker det är uppfriskande med slagsmål, och att de ofta inte bara "pratar".
Våra pratade iaf
En rastypisk Norfolk ska egentligen inte vara grälsjuk, men visst har han terriertemperament. Pratar mycket gör han också, men det här var annorlunda och absolut inte vanligt bus (där han också är väldigt högljudd). De rök verkligen ihop, om än kort.
Lite hundbråk får man nog räkna med om man har terrier. Oftast så blir ju ingen skadad i bråken så du ska nog inte hänga upp dig för mycket. Men var uppmärksam i framtiden i alla fall så det inte blir värre med aggressionen.
Tror verkligen inte en 10 vecker gammal valp muckar utan visa i detta fall att det var hans mat, och valpar/hundar kan visa det med gruff. Ofta är det helt ofarligt gruff då de inte tycker det är mörda värt att slåss så blodet flödar för lite mat. Mitt tips är ts, nästa gång ha inte med dig mat så de kan snoka reda på det. Ska du ge han mat, ta då bort honom och servera maten så han får äta i lugn o ro.
Ang prata så vet jag flera terrier som pratar mycket, har själv haft en terrierblaning som prata mycket även vid bus o lek. Andra hundar förstår att det är bus-prat så de leker vidare.
Kan tänka mig att det var ett högljutt säga ifrån att det var din valps mat/väska och norfolken kanske blev chockad och reagerade i försvar och de började munhuggas och det lät värre än det var. Terriers kan låta otroligt högljutt emellanåt.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#10 tack, jag tyckte det lät som jag hittade på i inlägget, men de bråttades när de lekte och morrade samtidigt:)
*brottades;)
Ikväll lekte terrierkillarna snällt tillsammans igen. Eller snällt och snällt, vilt gick det till och högljudda var de. Men det var bara tuff lek. :) Hoppas som sagt att det bara handlade om att i en trängd situation och att försvara sin mat häromdagen. Var inte meningen att de skulle komma åt maten överhuvudtaget - hade den med ifall vi skulle vara ute sent, och då hade han fått maten avskilt i så fall.
Min noffe är som sagt rätt "verbal" annars också, även när jag är ensam med honom. Morrpratar, vuffar och har sig. Men han är verkligen tuff och framåt, så ska försöka låta honom träffa så många andra hundar som möjligt så han vänjer sig. Aldrig haft en terrier och vet ju i teorin att de är tuffa och envisa till sin natur. Men så lustigt att se det i verkligheten - han är fortfarande pytteliten, men verkar inte alls vara medveten om sin blygsamma storlek. 😎
14 jag anser faktist inte terrier tuffa så utan de är mer skälvständinga hundar. Sen visst de är tuffa framåt och mer orädda, du som ägare får ofta arbeta så att den ser vinning i det hela. De tröttnar snabbt om de ser annat som är mer givande ;) Sen så har de förmåga att mer tanka på sin energi, vänta lite tills han fått 12 v sprutan innan han träffar en massa andra hundar. Jag tycker det kan vara bra att han träffar andra hundar i olika storlekar men oxå även äldre hundar så han får lite fostran med på bra sätt så att säga ;) Grattis till bli med liten framåt valp ser fram mot lite bilder på han oxå :)
#15 Ja, "tuff" kanske inte alltid är rätt ord - men framåt och orädd är han. Och envis, precis som du skriver, kommer på inkallning när han inte har något intressantare för sig. ;)
Idag träffade vi på en annan valp i området, äldre tik, en staff eller amstaff (hann inte fråga, och inte så insatt i raserna). Min valp började skälla åt henne, något han inte gjort mot någon hund tidigare. Vi lät dem hälsa, men fick avbryta då det verkade bli bråk om dominans. Tikvalpen tryckte genast ner min hane så fort de kom fram till varandra, och han morrade och protesterade. Vet inte om han blev rädd eller om han blev förbannad över att bli nertryckt.
Hälsade hundarna i kopplet? Ansikte mot ansikte?
Det gjorde de. Se hoppade tikvalpen upp på min valp och tryckte ner honom i marken, till min valps ilskna (?) protester.
De terriers som jag haft i min ägo har av princip inte fått umgås med andra terriers. Detta just för att undvika sådana här situationer. Det låter som om du köpt en hund med mycket integritet och humör, jag hade låtit en sådan hund umgås med vuxna eller unga hundar som inte har ett provocerande sätt.
Jaha, ska bara ge dig ett råd. Låt aldrig hundar hälsa i koppel, speciellt inte face to face. Dte är tyvärr många som gör det misstaget. Jag har själv gjort detta med min fd hund. För det är nämligen så att ofta blir kopplet spänd när man låter de hälsa, vilket kan ge hunden ett annat ansiktsuttryck därmed kan det bidra tlll att hundarna hopar på varandra trots de inte är aggressiva. En normal hälsning bland hundar är när de är okopplade och de ska lukta i varandras rumpor. Ett tips är låt inte hundarna hälsa i koppel och skäller din hund på andra hundar för att den vill hälsa är det bra att träna att den inte får hälsa, en hund ska inte lära sig att den får hälsa på alla hundar med koppel ( inte utan heller) utan försök säga nej nästa gång någon frågar. För det är ett vanlig problem att många vill att deras söta hundar ska få hälsa i koppel:)
#19 Ja, får hålla åtminstone dessa ifrån varandra. Den andre terrierkillen har det som sagt alltid (utöver "matincidenten") gått fint med, och annars har han bara träffat vuxna, lugna hundar. Då har han också varit väldigt "på" och ivrig, och de har fått markera mot honom när det räcker.
Oroar mig för hur det blir när han är vuxen - om det alls kommer att funka med dagis, till exempel. Annars får det bli dagmatte i kombination med att jag jobbar hemma. Ska på valpkurs om 2-3 veckor, då får han förhoppningsvis bra socialträning under kontrollerade former med bra tränare.
#20 Tack för tips, du har rätt. Borde inte ha låtit dem hälsa. Hände i morse och var själv så himla trött att jag inte riktigt tänkte efter.
#19 jag tycker snarare att man ska hålla ett sunt förnuft och känna av vilken person som äger hunden oavsett ras. Ofta när kommer det fram folk och vill att hundarna ska hälsa och dessa har tyvärr inte alltid den trevligaste hunden. Jag brukar de flesta tillfällen min hund får leka med någon är med mina kompisars hundar då man hinner träffas vid flera tillfällen. Jag tror personligen det räcker än att man ska försöka bli kompis med alla hundar man går förbi. Det räcker för mig att Alvin har 2-3 hundkompisar:)
Noffar är väl ganska "milda" enligt min uppfattning, men det låter lite naivt även för en "mildare" terrierras att sakna allt vad aggression heter, jag tycker också som att det faktiskt låter som en viss terriermentalitet däribland resursförsvar (man försvarar sina resurser ex. mat, leksaker etc) som absolut syns även på valpar.
Det behöver absolut inte bli något problem om man är medveten om vad som kan utlösa bråk och förebygga att bråk uppstår.
≧◔◡◔≦
#22 Fast det är ju överhuvudtaget inte relevant vem som äger terriern, så länge jag vet att en sådan kombination av hundar i mycket högre grad riskerar att slåss än om en terrier och en retriever ska umgås. Jag struntar blankt i vem som håller i kopplet, är det en terrier så kommer vi inte att interagera.