Träna vittring, lydnadsklass 3
Jag ska precis börja träna in vittringen i lydnadsklass 3. Är det något speciellt man ska tänka på så här innan jag börjar, så att jag inte gör fel. Har en Cocker spaniel på 4,5 år, han är inte alls intresserad av leksaker utan tränas med frollic och korv;)
Jag har läst på lite och förstått att det är jätte viktigt att inte röra vid de övriga pinnarna som ska ligga bredvid den som jag har tagit i. Men bara ett första problem blir hur jag sågar till bitarna, jag kan ju använda handskar men är rädd att lukten ska föras över ändå. Hur gjorde ni? Kan lukten från pinnarna försvinna om jag låter dem ligga ett bra tag? och i så fall hur länge?
De flesta jag vet brukar träna en bajspåse över handen som om man skulle plocka bajs ;) och sen håller i pinnen när de sågar och när de plockar med pinnarna. Sen finns några som skaffat en mat-tång, en sån där man har när man steker eller grillar, som man håller pinnarna med för att inte smitta med så mycket doft.
Jag tror inte lukten kan försvinna om de ligger ett tag, men är övertygad om att den minskar drastiskt efter ett tag, så mycket att de kan användas till träning ändå. men om du hanterar pinnarna med bajspåsar så borde det inte behövas.
Man får helt enkelt lära hunden att ta den pinnen som har starkast lukt av matte (dvs den du tog i, kanske tom spottade lite på, när du börjar lära in, det överför mycket doftmolekyler). På tävling så kommer det ju lukta från tävlingsledaren på de andra pinnarna, så i annat fall kanske du kan be någon annan hjälpa dig hantera pinnarna så du bara tar på den du tränar med.
När du tärnat klart med pinnarna, förvara sedan den du tränat med som har din doft och de 'doftfria' i separata burkar/hinkar/påsar!! väl märkta! så du inte smittar alla pinnarna och blandar ihop dem om du vill träna nästa dag igen ;D (been there done that, så jobbigt)
Tack så mycket för ditt svar:) Nu blir det träning;)
Man kan även koka eller frysa in pinnarna. Lycka till med inlärningen, det är fruktansvärt kul!
Medarbetare på brukshundraser.