Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 8853 ggr
[amysmatte]
6

Råa ben

Vad finns det för råa ben som man kan ge till sin hund från mataffärer?

Jag har kollat runt lite men inte vågat köpa ngt för jag har varit orolig att det kanske är dåligt kött osv, lite nojig av mig. 😉

[amysmatte]
1

En fråga till!

Kan man ge mjukost, t ex skink/bacon-ost som belöning?

joheck
1

Jag är lite tvärtom mot dig; jag bara antar att alla råa ben går bra att ge^^.

Mjukost på tub funkar fantastiskt bra som belöning! Många hundar som uppskattar det.

[amysmatte]
1

#2 Så man kan ge vilka ben som helst? Ska det vara från färskdisken eller vad det heter eller kan man ge ben i förpackningar också?

Okej vad bra då köper jag det imorgon :)

joheck
1

#3 Det tror jag, är inte helt 100% säker men för mig har det gått bra hittills^^. Mina har fått allt ifrån; lammkotlett till kyckling vingar till oxsvans. Går även att köpa fryst och låta tina.

[amysmatte]
1

#4 Kan man ge rå kyckling? Eller ska man ta bort en del av köttet? :p

[YukiOni]
3

Hör med ngn närliggande gård(vet inte vart du bor, men för sakens skull😛) Vissa gårdsägare jagar/slaktar & är säkert villiga att sälja ben från älg/rådjur mot en slant.

[amysmatte]
2

#6 Bor i Stockholm så vet inte om det finns några gårdar här men jag ska kolla upp det, tack :)

Pennybus
2

Hör med gårdsbutiker (:

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

joheck
1

#5 Oja, många hundar älskar rå kyckling. Ge inte för mycket till att börja med bara så magen får vänja sig. Mina pappisar får en vinge var, perfekt storlek för dom. Större hundar brukar man ge lår till.

Fenix_Chicci
1

Jag har gett kycklingvingar, kycklingben, lammrevben som går att äta upp helt. Sen har jag även gett fläskben där bara en del av benet kan ätas upp och lammben där benet är för hårt att ätas upp. Så har helt enkelt gett det jag hittat, och variationen ätbara och oätliga ben är bra för tänderna. 

#4 Oxsvans, det är ganska fett va?

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

joheck
1

#10 Jo de är det. Mina får såklart inte en hel svans dock utan bara en liten bit^^.

Fenix_Chicci
1

#11 Okej, misstänkte det. Hittade nämligen det förut och tänkte köpa  det då det såg bra ut med benen men var osäker på fetthalten och har en hund som är väldigt känslig för för mycket fett. Så då är det nog inte så bra att ge.

vallhund
1

Alla ben kan ges råa, jag serverar dem alltid frysta. Märgben innehåller mycket fett o bör därför gröpas ur till känsliga/ovana hundar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

russin
3

Undvik sågade ben (kotletter mm) då dessa har väldigt vassa kanter. Sväljer hunden större bitar kan det gå illa. Kan säkert gå bra till riktigt små hundar, men bör undvikas till de flesta.

[typellisch]
2

Åker du förbi Södertälje någon gång så åk till Mads i Weda. Där har dom råa ben av häst, älg, vilt (rådjur, hjort och nåt mer var det), nöt samt märgben av olika slag.
Varierar mellan revben och större kött- och benklumpar.
Köper mitt där varje gång 🙂 Kunniga är dom också!

Billigt är det med. 37 kr/kg! Fick 1,5kg för 55kr och det räcker länge!

[amysmatte]
1

Tack så jättemycket allihopa! :)

Em_
3

Mina hundar älskar mjukost och jag tycker det är smidigt. Börja försiktigt så magen hänger med :)

[amysmatte]
1

Okej tack :)

Gullan402
1

Men är inte rå kyckling farligt? Det är det åtminstone för människor då det kan finnas en mängd bakterier i köttet som dör vid upphettning. Bl a clampiobakter (stavning?) . Det är ju jätteviktigt att inte använda samma skärbräda till rå och tillagad kyckling eller skära sallad på samma man skurit rå på innan.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Loveradio
1

#19 Hundar är inte lika känsliga för bakterier som vi är. De har en starkare magsyra som bryter ner skadliga bakterier om jag har förstått det rätt.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Jenna_Nord
1

Vilket djur/ben är bäst att ge för tandhälsan? Ger märgben men dom är ju stenhårda. Har testat ge kycklingvinge, men den svaldes hel så de var inte mycket till tuggande… Vågar nästan inte ge ben, är så rädd att dom sväljer för stora bitar och de händer något :((

Mvh Jenna

Fenix_Chicci
1

#21 kycklingvinge är ganska klent till så pass stora hundar. Även min lilla tuggar i sig en vinge ganska snabbt. Har du provat kycklingben? (alltså klubba fast utan lårdelen). Prova även att servera den fryst, då borde det iallafall ta en liten stund innan de tuggat i sig det. Du kan även hålla i benet så de inte kan bara kasta sig i det.

Loveradio
1

#21 Revben borde vara bra kan jag tänka mig

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Sofy
1

Du kan ge alla råa ben och allt rått kött. Fisk har väldigt vassa och små ben så de kan de skada sig på både råa och tillagade.

Om du bor i närheten av Tyresö vet jag att de har en riktigt suverän köttbod där, lite dyrare än vanliga mataffären men riktigt bra kött för både människa och hund. Där handlar vi vårt kött till oss och kan få mycket intressant till djuren eftersom de styckar köttet själv.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

tuvab
2

Absolut inga ben från animalier som börjar på F, fågel, fisk, fläsk osv… De flisar sig och kan ha sönder matstrupen och magsäcken och det kan bli EXTREMT farligt!!!!

[Zlarviig]
1

#19 Jag läste på livsmedelsverkets hemsida förut att svensk kyckling inte är så farlig. Det var runt 1% av svensk kyckling som var smittat med salmonella. Så så länge det är svensk kyckling så borde det inte vara någon fara. Särskilt inte som hundar som sagt är tåligare när det gäller det.

tuvab
3

Är det ingen annan som har hört det här?? Seriöst? Det kan bli jättefarligt.

Mischa
7

Nej, det är inte bara du som hört det, men i det här fallet har det ingen större relevans eftersom det kommer från en tid innan hundfoderindustrin då man fodrade hundar med mycket hushållsavfall, med andra ord riskerade att ge tillagade ben.

Tillagade ben kan vara mycket farliga då dom lättare flisar sig och kan bli som betong i tarmen. Hundar är gjorda för att äta djurkroppar, det inkluderar ben.

Har du en glupsk hund så ge ben som är stora (gärna större/i storlek med huvudet), samtidigt kan det vara smart att vara avhållsam till sk. "bärande ben" ex. märgben just för att dom är så hårda så tänderna kan ta stryk om hunden gnager för intensivt och oförsiktigt.

Skall man inte fodra med ben utan enbart ge det som tugg kan man ge det mesta, jag föredrar att ge revben :)

≧◔◡◔≦

[typellisch]
2

#28 Håller med om revbenen. Perfekt storlek, blir inga farliga benbitar som kan fastna i halsen och dom kan hundarna gnaga på i alla evighet typ!

[[Boris Sager]]
1

Jag vet att jag varit inne på detta ämne tidigare. Har haft egna hundar i 30 år av olika raser. Detta stod i hundsport för 1 år sedan, så artikeln verkar inte urgammal, erfarenhet och förnuft hjälper att inse vad ens hund tål:

"Ben
Det är inte bara de kända ”F-benen” (ben från fisk, fågel och får) som är farliga. Alla ben, som hunden kan tugga sönder eller svälja hela, kan medföra en stor risk för hunden.

Benen kan hamna fel i svalget och fastna i luftstrupen med snabb kvävning som följd. När hunden börjar bli medvetslös så slappnar all muskulatur, gör då en s.k. Heimlich manöver på din hund – det finns alltid en mängd luft i lungorna som då kan pressa ut benbiten. Lyckas inte detta återstår bara att försöka att ge mun-mot-nos-andning. Ilfart till veterinär!"

Den berömda källan: orkade jag inte i detalj kopiera, då jag måste gå in 2 ggr.

Boris

GAKA
1

# 27: jag har också hört att inga ben på "f" men i mina "f" ingick inte fläsk…så inget fisk, fågel, får alltså!

annloden@gmail.com
1

Ge inga F-ben, de flisar lätt, blir vassa och kan tränga genom tarmar.

Fisk, Fågel, Fläsk, Får

Karmatarerskanise
6

Fast det stämmer ju inte. Alla som barfar ger ju F ben utan problem.
Råa ben kan ges av alla djur. Råa ben flisar sig inte, det är tillagade ben som gör det.

Man får dock anpassa ben efter djurets storlek och glupskhet och hålla uppsikt.

[typellisch]
1

Är får detsamma som lamm? I så fall håller jag inte med :). Ger oftast lamm-ben till min hund. Råa ben såklart. Allt från större benklumpar till revben. Perfekt för känslig mage och aldrig varit med om annat än att en stor klump fastnade i Mollys hals så jag fick gräva ur den.

Linnea
5

#30 Stod det nånting om tillagade vs råa ben? Jag tror att alla tillagade ben är mer eller mindre farligt, alla ben förändras när de tillagas. Råa ben däremot är en annan sak. Denna rekommendation gäller ju även katter och hur många katter tror du dör av flisor från typ talgoxars ben? Katter hade nog inte instinktivt fångat fåglar om de vore farligt för dem.

Skynda långsamt så går det fortare.

[[Boris Sager]]
1

Skulle varken ge mina småhundar råa eller tillagade  ben. Naturligtvis väljer matte/husse själv, men nu har jag sagt vad jag gör.

Boris

db-2
13

Självklart väljer matte/husse själv. Däremot är det bra om valet sker pga rätt information. Råa f-ben är inte farligare än andra ben. Däremot föreligger kvävningsrisk med alla tuggsaker i olämplig storlek.

Mischa
2

Precis.

Jag har gett fläskben både från tamgris och vildsvin, "får" har väl aldrig ingått bland F-benen?

Dom beter sig precis som benen från nöt, älg, rådjur, hjort etc…vad jag kunnat se, fågel har jag aldrig gett då jag har en glupsk hund som gärna sväljer det som får plats i munnen.

≧◔◡◔≦

Frosstis
1

hoppar in lite här.. så kan man ge F ben eller inte? jag tror vi aldrig gett råa ben till min hund under hans 9 åriga liv, bara typ kött när vi lagar med nötkött, älg eller liknande. han är en cocker spaniel, så vad kan jag ge innan det blir för litet pch han kan kvävas? och hur lite ska man börja med för att han inte ska bli dålig?

[fabienne]
1

#38 Får ingår nu för tiden i de farliga "f-benen". Det är en status om en hund som dött som cirkulerar på FB just nu. " Till 90% var orsaken flisor från lammben köpt i djuraffär." Vad de resterade 10 % av dödsorsaken var vet jag inte. Om de var tillagade eller inte nämns det inget om. I kommentarerna får man lära sig att alla ben är livsfarliga.

Den här myten blir vi nog aldrig av med.

[typellisch]
1

#40 Så jag som ger lammben, råa och frysta, ska sluta med det för min hund kan dö?

Jenna_Nord
4

#40 Är de köpt i djuraffär eller andra affärer som gekås eller rusta, så är det torkade ben. Alltså är dom tillagade och kan splittras. Detta står även på förpackningarna. Köper man det till sin hund får man lite "skylla sig själv". Så fort det inte är förvarat i frys- eller kyldisken så kan det splittras i princip.

Mvh Jenna

[fabienne]
1

#41 Japp. Min hund kommer förmodligen också att dö av samma orsak. Hundarnas matsmältning har ändrats sedan vi började ge torrfoder, och de kan inte längre klara av att bryta ner ben. Det har jag fått förklarat för mig.

Skämt åsido, jag bryr mig inte längre om de där f-benen. Folk får väl tro att ben är livsfarligt för en hund att äta. Jag orkar inte engagera mig mer för alltihop bara irriterar mig.

[typellisch]
1

#43 HAHA och jag som gick på det 😛

Jag blir bara sjukt förvirrad av vad alla säger. Lammben har Molly fått i flera månader utan att farit illa, förutom benklumpen i halsen, men inga flisor osv.

Mischa
11

#40 Se där.

Jo, jag har också hört om hundar som dött/skadats av ben, samtidigt har jag hört om hundar som dött av att stoppa i sig annan skit också som ställer till det.

Vill man vara på den helt säkra sidan får man nog vira in hunden i bubbelplast och sondmata den.

≧◔◡◔≦

[fabienne]
2

#44 SkämtarMan kan förklara för hur många som helst om myten med f-benen, men allt känns ogjort när det kommer upp sådana där hemskheter på FB och andra sidor om att någon hund dog av splittrade ben och en massa folk skriver "Ge ALDRIG ben, benen kan splittras i magen. Det är livsfarligt!"

Att man sedan fått noll information om vad det var för ben verkar inte spela någon roll. Ben som ben, liksom. Förut var det ju någon hund som dog av att en sådan där "tandborstigelkott" från djuraffären skurit upp magsäcken på hunden, men det kallade folk för otur och sedan var det inget mer med det.

[typellisch]
1

#45 Haha, ja det vore något för synen!

#46 Men dom där igelkottarna kan ju inte bli speciellt vassa? Trubbiga kanske men vassa nog att skära upp en magsäck? 🤔
Gav Molly många sådana där innan jag fick mer kunskap och dom blir ju trubbiga av saliv + gnagande…

[fabienne]
1

#45 Varsågod för infon, man lär sig något varje dag. 😉 Absolut snart läge för bubbelplast.

[fabienne]
2

#47 Hittade länken jag tänkte på, och jag kom ihåg fel - bitarna hade inte skurit upp magsäcken utan fastnat i tunntarmen. Här är länken:

http://helahunden.wordpress.com/2012/08/06/potentiellt-farligt-tugg/

[typellisch]
1

#49 Då är det mer förståeligt 🙂

[fabienne]
3

#50 Om "de" tänker felaktigt säga att alla ben skär upp magsäcken på hundar tänker jag göra detsamma om tandborstigelkottar! 😂

Hundens
2

Du kan ge alla slags ben inkl. F-benen (fisk, fågel, fläsk, får). Men var noga med att F-benen inte ska vara kokta eller tillagade på annat vis för då blir benen mjukare och det kan resultera till små benbitar i halsen/magen, fastna i tarmen osv.

Att ge sin hund baconost på tub uppskattas av många eftersom belöningen blir mer långvarig.

[typellisch]
3

#51 Folk har nog rätt lite kunskap låter det som, därav att dom ratar alla slags ben - även råa ben.
Råa ben bryts ju ner i magen, därav att dom är så bra. Såklart sker olyckor, det gör det med allt!

Vad man än ger måste man ha uppsyn och bevaka dom. Och hellre bra produkter än skit (rent utav).

[fabienne]
2

#53 Bra slutord! 👍

Frosstis
1

Skriver en gång till..:

_hoppar in lite här.. så kan man ge F ben eller inte? jag tror vi aldrig gett råa ben till min hund under hans 9 åriga liv, bara typ kött när vi lagar med nötkött, älg eller liknande. 

han är en cocker spaniel, så vad kan jag ge innan det blir för litet pch han kan kvävas? och hur lite ska man börja med för att han inte ska bli dålig?_

(#39)

[typellisch]
3

#55 Råa ben är super bra. Delvis för tänderna och sen för deras gnagbehov samt är dom sysselsatta i nån timma, perfekt att döda lite tid med helt enkelt.

Revben föredrar jag. Jag snodde åt mig alla idag på djuraffären typ, haha. Fanns inte mycket revben kvar när jag lämnade butiken ;). Revben med lagom mängd kött vågar jag ge min hund när jag ska iväg en snabbis. Det är inget som bryts av i benbitar så dom sätter i halsen och samma med köttmängden; inga klumpar som kan fara ner och kväva hunden.

Du kan börja med ett revben, låta han gnaga i 15 minuter och efter någon timme kan du ge han det igen. Så gjorde jag med Molly. Hon fick gnaga en stund, sedan vänta så magen fick arbeta klart och sådär. Sedan fick hon den igen. Och idag får hon helt enkelt bestämma själv när hon inte vill gnaga mer.

Mischa
2

Får ni tag i grovstyckat viltkött med ex. ben så är ju det perfekt.

Som tidigare nämnt föredrar jag revben, märgben är ju enkelt att få tag i hos dom flesta mataffärer men märgen är väldigt fet och en ovan hund kan bli lös i magen.

≧◔◡◔≦

Frosstis
1

#56 Åh tack! Får testa någon gång, absolut!

Fast hmm.. hur tar man bort gott från min hund? Skulle aldrig kunna ta iväg ett grisöra från honom, liksom. Pappa skulle nog kunna göra det, men ingen annan.. men får försöka ;) Tack igen!

[typellisch]
2

#58 Eller så köper du lammben (det är inte farligt med lamm) för det är mildare för magen. Och då kan din hund gnaga lite längre! Oftast föredrar hundar att gnaga bort köttet för att dissa själva benet efter ett tag, och du kan alltid ge ett ben med liten köttmängd på :)

Frosstis
1

#59 Ja okej! :) Finns det i mataffärerna eller?^^ Ibland köper vi märgben och ger, fast mamma kokar dom innan och låter dom stå i kylskåpet! Ska säga åt henne nästa gång att Inte koka.. för då blir väl benen mjuka och kan ge flisor? 

Och aa, alfons äter köttet och dissar benet xD Fast han gnagar ju op benet också för att få dom där sista köttresterna..:P

[typellisch]
2

#60 INTE koka! Det ger flisor och kan skada hunden himla lätt.

Jag vet inte hur det ser ut just där du bor. Men där jag bor finns det en djuraffär som har färskfoder och råa ben av alla olika slag och där köper jag mina :) Har aldrig köpt från en mataffär.

Mischa
2

Säg till din mamma att inte koka ben, hunden har inget emot att käka rått kött och det luktar inte illa (till skillnad från vad många tror) det är snarare onödigt, riskabelt att koka ben.

Såg att ni bor i gbg, då har ni ju möjligheten att dels besöka GG hund och katt (tror dom har ett större utbud med råa ben) samt http://www.hundmatbilen.se/

≧◔◡◔≦

Frosstis
1

#61-62 Precis som jag tänkte.

#61 Hm nä i våra djuraffärer (göteborg) finns det inte färskfoder vad jag sett? Bara tuggben.

[typellisch]
2

#62 Tycker råa ben luktar.. fräscht på nåt sätt? I början var det vidrigt men man har vant sig och jag tycker bara det luktar fräscht. Är jag konstig? Haha 🙂

Pennybus
1

#63 I kungsbacka i Binas djuraffär(Minns inte om det är korrekt) har de både färska ben och VoH(Förskfoder) :) Finns även fler återförsäljare av Vom of Hundemag i göteborg (:

Mischa
1

I jämförelse med kokade slaktavfall så luktar rått nästan hallontårta. :)

Se mitt inlägg över, i GBG finns en massa återförsäljare av färskfoder.

≧◔◡◔≦

Frosstis
1

#65 Vore frestande att åka dit, men tyvärr för långt att åka :P Tar nästan en timme till kungsbacka.

Pennybus
1

#67 Om du är intresserad av att ge VoH är det bara att gå in på deras hemsida > återförsäljare och sedan kolla efter djuraffärer i göteborg. Gårdsbutiker är ett annat ställe man kan leta köttben på, även citygross (:

[fabienne]
2

#64 Haha, i vårt hushåll är husse och matte vegetarianer och ändå har vi 60 kilo kött i frysen och det luktar kött minst någon timme morgon och kväll i hela lägenheten. Slabbar med köttkorvarna varje morgon och varje kväll. Vad gör man inte för vovven… Men jag antar att man vant sig och på något vis kopplat lukten till att hunden är så nöjd och därmed till något positivt. Men fräscht… inte direkt. 😃

[typellisch]
2

#69 Då är det jag som är konstig, haha. Eller som du säger; man förknippar doften med att få en nöjd hund som bara är positivt och då luktar det…. positivt? Hahaha. Det vart rörigt. Jag är bara konstig 😎

Frosstis
1

#62 Åh, bara en kvart till GG hund och katt :)) Får åka dit någon gång, absolut :D

Frosstis
1

#68 VoH är väl som ett vanligt foder? För vi kan/tänker inte byta nu eftersom vår hund är så gammal..

Finns det köttben på citygross? :D

Mischa
1

Super, då har du möjligheten att ställa frågor till kunnig personal dessutom.

≧◔◡◔≦

Pennybus
1

#72 VoH är ett färskfoder som innehåller inte vad jag fattat det som några spannmål, vilket är super =) 

Har hört att det finns köttben på citygross ja, jag köper dock köttben o.s.v. ifrån Willys (:

pramgård
0
Princesseen
0

Jag vill börja ge råa ben till min hund. Ska jag bara gå in i en mataffär och be om råa revben? Jag förstår att dom ska vara i frysen men när man tar fram dom, hur länge kan dom vara framme innan man måste slänga dom för dom blir dåliga? Eller ska jag gå till ett slakteri och be om (vad)? Kan min 12,5 veckors valp äta?

Princesseen
0

Någon som vet?

Sofy
0

Revben kan du hitta i köttdisken hos de flesta mataffärer. Du kan ge alla ben som är i bra storlek till hunden (alldeles för små ben sväljs lätt hela och eftersom de är sågade kan de vara väldigt vassa!)

Och kotkroppen på fläskkarré ben kan du plocka bort då en glupsk hund lätt sätter den i halsen eller får förstoppning av den.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian