Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1386 ggr
[eellina]
0

Vit herdehund

Någon här som har erfarenhet av rasen vit herdehund och som skulle vilja skriva några rader om rasen? :) Både negativa och positiva saker!

[tiffitott]
0

Jag har en och känner flera. Vad vill du veta?

[eellina]
0

Hur är dom i temperamentet? Hur mycket motion och träning behöver dom för att må bra? Måste man ha hundvana sen innan? Ja lite allt möjligt som kan vara bra att vet om rasen!

[tiffitott]
3

Det är ju väldigt olika från individ till individ, men jag skulle beskriva dom som väldigt vänliga hundar. Oftast ganska okomplicerade med andra hundar, många kan vara reserverade mot andra människor men en del älskar andra människor. Det beror delvis på arv men även miljöträning under valptiden spelar in så det måste man absolut vara beredd på att lägga ner tid på när man får hem sin valp.
En icke miljötränad VH blir ingen rolig VH.

Jag upplever i alla fall min hund som att han har ett större rörelsebehov, dvs större fysiskt behov är psykiskt. Nu är han ändå van att träna flera dagar i veckan och blir lätt uttråkad om dagarna om vi inte hittar på något, men jag upplever honom oftast som lika nöjd efter att vi sparkat fotboll med honom som efter ett lydnadspass. Jag tycker inte att VHs är några arbetsnarkomaner även om det finns såna, dom tar vad dom får och är väldigt tacksamma.
Men motion behöver dom absolut men man lär känna sin egna hund bäst och hur mycket den kräver. Alla hundar gillar ju att gå långt och mycket ;)

Man måste nog inte ha tidigare hundvana, alla är ju nybörjare någon gång. Men bra kan vara att hitta en bra uppfödare att ha i ryggen om man har frågor och liknande, visst kräver dom sin förare men det är en extremt förarbunden ras, vilket kan vara knepigt ibland och det beror ju på vad man gillar. Gillar man inte enmanshundar är det nog inte rätt ras.
Våran är väldigt flockbunden och tycker i princip bara om mig och min pojkvän. Han gillar andra människor också men aldrig i närheten hur mkt han gillar oss.