Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 3032 ggr
[typellisch]
0

Sällskapshundar, någon?

Är det fler här som bara har sin/sina hund/hundar som sällskapshundar enbart? :)
Vad gör ni med hunden/hundarna om dagarna för att dom ska få både motion, mental stimulans och andra s.k äventyr?

Mlyy
1

Jag har min som sällskapshund. :) Vi går promenader dagligen, han får busa med andra hundar och vi brukar åka ut på olika äventyr - fiske, bad osv. :) Och ibland kör vi hjärngympa med olika sorters spel och godisboll. :)

Fridaaaa
1

Våran är sällskapshund.

Vi går promenader, träna trix och lite annat smått och gott 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Portie
1

Hugo är med sällskapshund, vi går långa skogspromenader, tränar en hel del agility, lydnad, spår och tricks, kör lite simträning såhär på sommaren. Han hänger med på det mesta. Leker även mycket.

SuperLimm
2

Min hund är sällskapshund. För mig är en sällskapshund en hund som inte används i något arbete. 

Min hund går på dagis om dagarna så hon är trött och sover mest på kvällen men en längre promenad försöker vi att gå iaf varje kväll. Förr spårade vi endel men nu har jag inget bra ställe att lägga spår på. Hon blir 4 år i höst och de mesta på vardagslydnaden känner jag är rätt färdigt så där behövs heller inte massor med jobb. Bara repetera så hon inte glömmer :)

Mvh Linn

[typellisch]
0

Det är mycket snack om hundsporter så ville höra om dom som bara har hundarna som sällskap. :) Så kanske man kan få inspiration till vad man själv kan göra, vissa dagar är ju bara tok-tråkiga fast man har variation i ens vardag. :)

Har också Molly som sällskap. Vi brukar göra en ''stor runda'' om dagen.. oftast är det skogen, rastgården, en promenad runt stan, åka till en stor äng och chilla osv. Oftast är vi ute minst en timme sen resten av dagen blir det små rundor och nosövningar hemma (sprida ut godis, under filtar, under sängmadrassen, olika höjder osv).

tjoopa
0

Vi har en sällskaps och utställningshund 🙂 Vi promenerar, låter honom springa lös i skog och mark så ofta det går, leker och tränar, plus att han går på dagis 3-4 ggr i veckan.

[typellisch]
0

#6 Ja.. jag längtar tills jag finner mig ett jobb så Mollsan kan börja på dagis 😃 Kommer vara nyttigt för henne och jag håller tummarna att det är bra hundar på det dagis jag har en lovad plats hos.

tjoopa
0

#7 Dagis har varit super för våran kille 😃 Han har alltid varit lite försiktig men nu sen han började dagis och fick träffa/busa med andra hundar har han börjat lära sig att alla inte är farliga 😉

Lathundarna
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När Lollo blev sjuk pensionerade han sig själv (2008-2009). Så när jag insåg att han dessutom blev stressad av att bo tillsammans med en så hyper hund som Allvar fick han flytta. Inte långt, bara till mina föräldrar som tyckte det vore trevligt med ett artigt promenadsällskap - och med tanke på att han drillats i tävlingslydnad under ca 3 års tid då så skötte han sig med bravur. Hos dem får han promenader, bus, gos, segla, uppleva mängder med olika miljöer, träffa massor av nytt folk, åka motorbåt, slöa, leta godis, busa med nya hundpolare, etc, etc. Och han ä-l-s-k-a-r det!👍Han har adopterat sin nya husse och matte väldigt bra, men visst, det märks ju vem han "tillhör" när jag kommer och hälsar på 😉

Cahira
1

Hon får leka, busa, följa med på "äventyr" (har klättrat i små berg och annat bara för att hitta på nåt) skogspromenader, plocka bär o sånt, kela, träna tricks för skojs skull, leta godis inomhus och i gräset och helt enkelt bara följa med. :) 

Har en BC/collie blandis som är på äldre sidan och han vill inte ens jobba för godis eller annat. Han vill BARA följa med, och vill BARA kela. Det räcker för honom. :) 

Har en tredje hund däremot som kräver lite mer, men även där är hänga med och mer tid tricks samt nosarbete nog. :) 

Alla tre får springa lös varje morgon. Tredje hunden får bara vara lös då jag kan ha tummen i ögat på honom då han fortfarande gillar att jaga katterna och hästarna. Tonåring. :) De andra är lösa lite nu och då, typ då kalvarna nappas. :) 

Kort svar, springa, busa, promenera, följa med, tricks och godissök. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[typellisch]
0

#8 Ja, det är mitt mål med Molly med. :) Hon hatar att passera hundar men får hon studera dom och sitta med dom i några minuter så chillar hon. Så tror dagis kommer göra henne gott. :)

#9 Mysigt liv han verkar ha! :)

[Alvin88]
1

Ett tips på aktivering om ni har en föremålsintresserad hund är att gömma leksak i skogen ( eller om ni har en rasthage) så hunden kan leta efter den. Det behöver man inte en brukshundklubb för :)

[typellisch]
0

#10 Mysigt! :D

[typellisch]
0

#12 Tack för tips! 🙂

Praefatio
3

Jascha är sällskapshund! Vi går långa promenader varje dag, är i stallet fem dagar i veckan, tränar tricks, spelar hundspel, viltspårar en hel del och kör lite skogsparkour.

Finsk lapphund, skulle dö av tristess om han inte fick göra någonting vettigt varje dag men är ingen arbetsnarkoman på något vis. Älskar dock att vara ute och jobba, är extra förtjust i parkour och och spår.

[typellisch]
1

Tack för att ni delar med er. :D

Intehärutandär
1

Ja, vår är ju sällskapshund, eller terapihund. Hur man nu ser det. 

Även om han är en duktig spårare, så kommer det inte bli något mer än leta godis  trädgården. Eller hundkurser, utställningar osv. 

Han är nöjd ändå, han sover förnöjt då jag mår dåligt och är lika glad på långromenad.

[typellisch]
0

#17 Din hund är en favorit hos mig… CCD har en speciell plats i mitt hjärta 😃

Intehärutandär
2

#18 Han lyckas charma nästan alla, t o m omvända de som tyckt nakenhundar är "usch". 😉 Jag älskade förvisso min papillon, men ingen hund jag mött har haft en sådan stor personlighet och mimik som Spike. Han är sannerligen speciell!

[typellisch]
0

#19 Folk säger ju det.. att CCD har så starka personligheter att det inte är sant. 🙂 Har inte mött en endaste hund som har så stark personlighet som Molly (om man inte jämför CCD)