Djurprogram i tv ehhh.
I ettan var det för en stund sedan att program om hundar, katter, fåglar o hästar. Vet inte vad det heter. Tittade inte, utan jag satt i köket och hörde ovänsendet. Det var tydligen så att en hund tränades och det var ett himla tjat och tjut och rop hela tiden. När hunden gjorde som den skulle uprepades "duuuktig" flera gånger. Alltså på samma goda beteénde. Hm, enligt mig behöver man bara säga det en gång.
Typ tala om för hunden vad som förväntas och belöna, sedan fortsätta. Men här var det rop och skrik, om samma sak flertalet gånger. Jag orkade inte ens resa mig och gå och se vad det handlade om. Satt bara och suckade i köket för mig själv.
Menmen, det är bara ett exempel på hur många olika träningsmetoder det finns och säkerligen fungerar det, alltihop.
Både hopsasteg enligt Jeppe och skrik och skrän/hejjarop/ryck i koppel och ryt. Ja, allt verkar fungera. Det kanske bara beror ¨på vilken hund det handlar om. Tycker tv svämmar över av en hel del program om hundträningar nu och jag orkar bara inte se på all skit som sänds.
Jag kör med ett kilo köttbullar och positiv förstärkning. Det fungerar i alla lägen. Ja, d v s om hunden är hungrig då. Och det är då jag tränar, när de inte har ätit något före. hehe.
Jo jag såg de.. tyckte också de var otroligt tjatigt och skrikit.. hunden drog så fort dom gick ut.. och när hunden var lös kom den aldrig på inkallning. Ärligt talat tyckte jag dom inte fick någon pli på hunden i slutet heller.. hehe.. den kom efter massa rop och skrik på egen vilja efter ett tag och då berömde dom. :P
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Tycker inte man upprepa ett kommando hunden redan kan hundra gånger bara för att den inte lyssnar, inte rätt väg enligt mig heller. Men såg inte programmet.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
neeh den tränaren verkade inte veta specielt mycket. Hon sa uppgivet när hunden sprang iväg och strunta i dom att hunden var en otroligt svår hund. Men jag har verkligen sett värre.. de enda var ju att han inte kom på inkallning och att han drog i koppel. de kan man ju alltid få iordning. men inte tusan får man de genom att släppa hunden och skrika om och om igen?:P Och så lunkar hunden mot dom och när han kommer fram efter ett agresivt rop så berömmer hon.. njaa!
Åh, vad skönt, inte bara jag som tycker att det programmet verkar helt utflippat då.
Fick förresten bevis på hur bra det fungerar med min egen träning nyss då vi var ute. Gick på en smal gångväg, med mina två, emot oss kommer en okänd liten hund, med matte på släp. Vi går åt sidan och jag säger "sitt" mycket lågt men bestämt. Och min distansjägare, som ska vara helt oträningsbar enligt somliga satte sig på rumpan med en gång. Naturligtvis hade jag köttbullen i fickan och den fick han. Sen gick ´vi vidare. Behövdes inga extra tillrop som "duktig pojke, bra gjort, fin hund, baraaa duktig" upprepas typ tio gånger.
LIllhunden är inte alls så märkvärdigt att han lyder han är en vovvsing som alltid varit "eager to please".

Djurgalen hette programmet. Jag skulle vilja se det där med hästen, men jag missade det…
Hehe, låter som ett passande namn på det programmet :-P. Kan ju tänkas att de lyckas med katter, hästar och vad det nu kan vara. Men hundar har de då inget hum om. Verkar inte så iaf.
hästen vart faktist bättre.. dom fick bort hans rädsla sent omsider och han hoppade över hindren sen.. så hästar kunde hon iaf:P

Något man kanske ska tänka på är att alla djur inte bara är djur utan egna individer. Det som funkar på Karo kanske inte funkar på Kurt trotts att de båda är samma djursort, samma ras och samma kön. De är fortfarande individer. De som tränar får jag en känsla av att de glömmer den detaljen ibland.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
ÅsaF: Det är sant. Träningen ska vara individanpassad.
Jag har haft en del att göra med "problemhundar" mina omplaceringar bl. a och där får man tänka på ett litet annat sätt. För där gäller det att komma tillrätta med djuret, alltså rovdjuret som finns i varje hund.
När hundar går till anfall till exempel, så är de inte längre "lilla söta Karo" utan då är det rovdjuret som tagit över och instinkterna som styr. Det är då människor säger att de "blir blockerade". Innan det sker, måste man få "rovdjuret" att bli "lilla söta Karo" igen. Och då måste man kunna avläsa kroppsspråket.
Det här har erfarenheten lärt mig. Då jag har sett och förstått hur hundarna har agerat.