Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2963 ggr
Ratlings
0

Andningsproblem?

Jag börjar med att skriva att jag har kontaktat veterinär så slipper det bli tjafs om det. Imorse när jag gick upp ur sängen började Veiko hosta/harkla sig/krampa i luftrören(?). Han gör det lite till och från fortfarande, men han "snarkar" också ibland i vaket tillstånd. Hans temp är 38,2 och han är hängigare än vanligt. Han äter, dricker, kissar och bajsar som han ska. Det jag undrar över är om någon har erfarenheter om vad det kan vara?

// Lise
When nothing goes right, go left!

Ratlings
0

Kollade upp lite själv också, kan vara noskvalster.

// Lise

[fabienne]
1

Min hund harklade sig, åt gräs, slickade på oss och nös. Luktade även dåligt ur munnen och fick beläggningar på tänderna. Vi fick diagnosen tonsillit. Om du kan så kika långt bak i halsen och se om det ser irriterat ut och om tonsillerna är ute ur sina fickor, då är de förmodligen svullna och behöver behandling.

Vanliga symptom på tonsillit är:
*Harklingar
*Hosta
*Dålig aptit
*Äter gräs
*Tuggar sönder/slickar på olika saker
*Svullna tonsiller
*dålig andedräkt/tandsten
*Vitt skum i halsen
*Förändrat beteendemönster
*Förhuds-/slidkatarr

Annars vet jag tyvärr inte vad det skulle kunna vara, förutom noskvalster som du själv säger. Hoppas vovven blir frisk snart, sjuka hundar är ju det värsta som finns. Blomma

Ratlings
0

Ja han är ju jämt sjuk min lilla kille.. Har en video på hur han låter men kan inte ladda upp den från mobilen :(

// Lise

[fabienne]
0

Samma här, alltid är det något som är fel. Man blir så trött. Vad sade veterinären då?

Ratlings
0

Ja verkligen! Det är jobbigt både för hund och ägare :( Han sa att det är svårt att säga över telefon vad det kan vara, så jag skulle avvakta och återkomma om det blev akut. Han ordinerade vila, så kissrundor är ok men inte mer än så. Vi var nyss ute på en kissrunda och han lät smått hela tiden.. Folk lär ju tro att det springer en gris här innan dom ser oss!

// Lise

Ratlings
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hoppas videon funkar!

// Lise

Ratlings
0

Förövrigt så är tonsillerna normala, inget slem, han tuggar/slickar inte på saker, ingen förhudakatarr, inget förändrat beteende förutom att han är lite slö, han äter/dricker/kissar/skiter som vanligt och hosta var nog en dålig förklaring. Han låter som en gris helt enkelt!

// Lise

[fabienne]
0

#6 Men gud så han låter! Stackars liten. Jag tycker att det ser ganska "akut" ut och tycker att det inte verkar vara någon bra idé att avvakta, för han måste vara väldigt besvärad om han låter så mycket. Det känns konstigt om han helt plötsligt imorse fick sådana enorma besvär helt plötsligt pga noskvalster, men jag har inga erfarenheter av noskvalster så jag ska egentligen inte uttala mig om hur snabbt sjukdomsförloppet kan vara.

Lycka till hur som helst, kramar till er! ❤️

Ratlings
0

Nä han låter inte hela tiden utan bara ibland nu. Jag är dock beredd på att åka in om det skulle bli värre!

// Lise