Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 5882 ggr
[Camia7]
8

Bästa torrfodret?

Okej jag vill veta va det bästa torrfodret är:)

Denna kommentar har tagits bort.
Sugar Mist
0

Jag gillar Ziwi peak. Innehåller inga konstigheter alls. Däremot är det på tok för dyrt för min ekonomi

-

Fenix_Chicci
0

Ziwi Peak. Ger det eller blötmat om vi är bortresta och inte kan ge färsk mat. Och använder som godis ibland.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[Camia7]
0

Ni som har påsen hemma skulle ni kunna kolla hur mycket en som väger 7kg ska ha om dagen? :)

[Camia7]
0

vad är det näst bästa torrfodret då? :)

Det var väldigt dyrt de där ziwi Peak

Hiro
0

Med tja "normal" ekonomi så är väl eukanuba bra?

Lilllens
4

Taste Of The Wild.

#6 Nej det är inte ett bra foder.

[Camia7]
0

okej jag är inget snille på matte och jag gissade mig till mängden mat om dagen.. det skulle bli 11,2kg mat i månaden ca två säckar 5kg.. typ 2000kr mån 😮 Gaaalet

Jag räknade att den skulle behöva 400g om dagen

silverorm
5

Standard, ett svenskt foder, utan en massa skit i. 😉Min hund älskar den med viltkött.

Lilllens
0

#8 400 g för en 7kgs hund? Min väger 10kg och hon äter 166g/dag och är inte direkt smal. Dock färskfoder.
När hon åt torrfoder fick hon 2 dl Taste Of The Wild.

[Camia7]
0

Okej :) acana då? är det ett bra märke?

Frida B
1

#6 eukanuba säger dom är ett köttbaserat foder, men räknar man ihop det så är det mest spannmål+att det är j*vligt dyrt! Standart rekomenderar jag, riktigt bra foder och inte alls dyrt om man jämför med till exempel orijen eller ziwi peak :) tänker man inte på priset håller jag med om ziwi, men också orijen :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lilllens
0

Acana är inget foder jag skulle mata min hund med. (fast jag matar inte med torrfoder alls och kommer inte att göra det igen :))

Orijen finns också.

.m.m
0

Jag skulle ta en titt på Tello highenergy och Tello premium. Det finns fler Tellovarianter också såg jag nu. Det var några år sen jag kollade upp detta. Svenskt, närproducerat och kanske vårt bästa svenska torrfoder? Jämför innehåll och vad du får för pengarna.

Sugar Mist
4

#14 Nej, det är det defenitivt inte.

-

.m.m
2

# 15. Berätta gärna varför, det ger så så mycket mer då. ;)

Sugar Mist
0

#16 Innehållet är varför. "Kycklingkött, nöt och fläskkött, vete, animaliskt fett, majs, ris, linfrömjöl, havsfisk, blodmjöl, betfiber, bryggerijäst, fructo-oligosackarider (FOS), glucosamin, mineralämnen, vitaminer och spårelement"

-

.m.m
0

#17. Det har du rätt i. De har lagt i vete? Det har jag aldrig sett förut. Just nu ser jag bara några som är fria från vete. Märkligt. Tack för upplysningen. Edit: ser att det även är ilagt socker i fodrena… Det finns bättre konserveringsmedel. Och bättre foder.

[Empisen]
0

Läste om ett foder som heter Go Care Royal, ska tydligen innehålla mer än 70% kött.. 
Men jag är tveksam, någon mer kunnig som kanske kan säga om de skulle ge sin hund fodret eller ej? För jag har blivit lite nyfiken på det..

http://en.gocarepet.com/dog-food/go-care-royal/gcr-complete-hundefoder-10-kg/

Frosstis
0

Vad tycker ni om Magnussons då?

[Teddies matte]
2

Det finns inget bästa foder, det beror helt på hunden, men färskfoder/BARF brukar de flesta hundar må mycket bra på.

Själv har jag hittat det foder som min hund mår bäst av, Brit Care lamm & ris.

Fenix_Chicci
0

#20 Magnusson är jag väääldigt anti. Men beror på att min hund fick bukspottkörtelinflammation under den perioden hon åt det fodret. 

Vet inte såklart säkert om det berodde på fodret, men hon hade inte fått mer fett än vanligt eller något annat och kollar man innehållsförteckningen så är det fullproppat med vete så är absolut ingen omöjlighet att det var fodrets fel.

sunnys
0

#8 Du ska inte ge 400g av Ziwi Peak, så mycket ska inte ens en hund på 50kg äta av de fodret. Enligt tabellen på hur mycket man ska ge till respektive vikt (länk) ska en hund på 5kg= 57g, 10kg=114g.
Om vi säger att en hund på 7 kg ska ha omkring 80g skulle det bli: 0,08kg * 30 dagar = 2,4kg. Då skulle en påse på 5kg (995:-) räcka ca 2 månader, alltså ca 500 kr i månaden.🙂

Noa-Nisse
0

#23 det ska den ju visst :P enligt dina uträkningar så ska en hund på 50 kg äta 570 gram 😉

Jag ger "High energy" och är jättenöjd. Inget vete i det fodret och kostar inte skjortan heller.

Medarbetare på Hundar.ifokus

sunnys
0

#24 Inte enligt tabellen i länken i mitt förra inlägg. Då står det att en hund på 50 kg = 369g. Nu antog jag bara på hur mycket en 7kg hund skulle ha eftersom det bara stod angivet för 1kg, 5kg, 10kg osv.. en hund på 1kg=19g.

0,019kg*7kg=0,133kg, alltså skulle TS hund på 7 kg äta 133g/dag om man räknade ut det så MEN det står ju att en hund på 10kg= 114g så det går ju inte ihop. Sorry för massa svammel men som sagt jag utgick från den redovisade tabellen när det gällde en 50kg hund😉

Edit: Såg nu hur du tänkt med uträkningen (10kg=114g *5 = 570g.) Det är ju samma tänk som att räkna med 1kg som då skulle bli 950g/dag för en hund på 50 kg. (19g*50kg = 950g). Förstår inte hur de räknat ut fodergivan.🤔

[Camia7]
0

Skulle ni säga att en valp/hund växer bättre med färskfoder? Att dom utvecklas bättre?

Fenix_Chicci
0

#26 Jag har ingen erfarenhet själv av färskfoder eller barf till en valp, men har hört från flera att deras valpar utvecklades jämnare på färsk mat och inte blev sådär gängliga.

Cam88
0

Det är ju väldigt svårt och säga vilket som är det bästa fodret…

Jag använder själv RC till min lilla hund, har hört en del negativt om fodret men min veterinär sa att om hunden bara mår bra, är pigg o glad, har en blank o fin päls och har en jämn och bra avföring så är fodret bra för hunden :)

Medarbetare på Chihuahua