Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1204 ggr
Sugar Mist
0

Fotgående

Försöker få min snilleblixt(eller inte) till hund att gå fot för lydnad, men ja… det går väl sådär. 

Jag har godis i handen som han får när han går tätt intill mig(Inomhus), men bakdelen står helt snett utåt, förstår inte hur han lyckas med det men på något sätt gör han det.

När det kommer till inkallning och sedan att han ska ställa sig/sätta sig bredvid funkar inte det heller, då tar det helt stopp i skallen på honom och han sätter/ställer sig framför, så tips för det uppskattas också.

För tillfället jobbar vi med det, de andra momenten tänker jag inte ens försöka med som det ser ut nu.

-

Alexandra-S
0

Förmodligen belönar du med godisen åt ditt hål, med belöningen "mellan" er. Prova att belöna med vänsterhanden till vänster om hunden, då kommer han nog sluta tränga! 🙂 Belöningsplacering är superviktigt.

Har du satt ihop dom beteendena? Alltså springa-position? Självklart förstår han inte om du inte visat tydligt för honom vad för beteendekedja du vill ha.

Lycka till! 😃

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Sugar Mist
0

#1 Du får gärna utveckla vad du menar då jag är trött i skallen, speciellt andra delen med "springa-positions" delen,  heh.

-

Djura
0

Hur lär man in detta fotgånde?

Sugar Mist
0

#3 Jag skummade igenom denna sida lite snabbt och gjorde en egen verision x) http://www.hundsport.se/redaktionellt/lydnadstrana_klass1_mapp/lydnadstrana_del_1.html

-

Djura
0

#3. Tack!

Djura
0

#4. Skulle det vara i stället för #3. Jag är för trött! Tack för tipset!

[Teddies matte]
0

Precis som #1 säger kan du behöva flytta belöningen, sedan börjar också många med fotgåendet genom att ha hunden framför sig och att man själv backar och har hunden i position.

Maja2
0

Jag började det hela med klossträning. Finns många bra klipp på youtube om det. Detta för att få hunden att styra och få kontroll över bakdelen. Det gick snabbt att lära in åxå :)  Sedan gick jag vidare till att gå ett eller två steg. Inte mer, utan det viktiga är att hunden verkligen befinner sig i rätt position.

russin
0

Klossträning 🙂

Alexandra-S
1

#2 Inkallningen är precis som i stort sett alla andra moment en kedja utav flera olika beteenden (beteende = något hunden utför, tex sitta, springa, stanna, ligga).

I just inkallningen utför hunden beteendena sitt, sitt kvar, spring och sedan beteendet sitt igen fast då i utgångsposition.
Du vill ju får hunden att utföra den sista delen utav kedjan - spring, sitt.
För att hunden ska kunna kedja ihop dessa beteenden till ett helt moment behöver ju hunden självklart få lära sig kedjan. Alltså kan du inte räkna med att hunden ska sätta sig i utgångsposition utan att du har lärt hunden att den ska göra det. Han kan ju omöjligt veta vad du vill ha för beteende om du inte visar  honom det, alternativt shapar in det om du använder dig utav den metoden. 

Kan han "fot"position förresten? Det är ju steg 1 i inlärningen annars. Alltså har du lagt på en signal? 
Jag har lärt in positionen med tillrättaläggande av miljö (mot en vägg) och shaping (klossen) 🙂

Hoppas att det blev lite enklare att förstå nu 😃 Annars får du säga till igen! 🙂

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu