R.C. & illegal björnhetsning...
http://www.20min.ch/ausland/news/story/Haustierfutter-Firma-sponsert-Baerenkaempfe-20107237
Ja ni… Royal Canin har alltså sponsrat illegal björnhetsning. ''Vinnaren'' får en pokal och foder från R.C.
Nu ska det vara stoppat men först efter att schweiziska djurskyddare filmat i smyg och ställt RCs mot väggen.
R.C. har kommenterat detta på sin FB-sida:
_Du har kanske sett en historia som har figurerat på sociala medier och på flera andra medier som handlar om skenbar sponsring av björnhets från Royal Canin.
Royal Canin har blivit, och är, helt förfärade över att se dessa bilder med anknytning till vårt varumärke.
Som ett företag med kunskap och respekt för djuren fördömer vi reservationslöst denna motbjudande verksamhet eller någon annan form av djurplågeri. Royal Canin förstår att dessa bilder relaterar till en hund-utställning i Östeuropa som oavsiktligt sponsrades av den lokala enheten utan att de hade full kännedom om de händelser som inträffade vid sidan av. Vi skulle aldrig medvetet tolerera denna typ av praxis. Royal Canin är oerhört stolta över allt det arbete som vi gör för att främja och stödja djurs omsorg och hälsa.
Återigen vill vi uttrycka vårt företags etik gäller djurs omsorg och hälsa. Vår Animal Welfare Policy slår fast att vi inte startar, åtar oss, stödjer eller sponsrar forskning som skadar djur. Denna policy omfattar sponsrade marknadsaktiviteter. Aktiviteter som kan äventyra djurens hälsa, dess livslängd, dess välbefinnande och livsstil är förbjudet enligt denna policy._
Klarar inte av att se på. Man har sett så mycket skit så man tyvärr inte blir förvånad längre. Blir så arg så jag skakar. R.C. kan skriva ut deras smörja och försöka släta över allt. Har inte använt mig av Royal Canin innan och kommer definitivt inte köpa något av dom nu eller i framtiden!
Bra inlägg! Problem måste belysas.
Bra jobbat, Royal…
Svårt för ett så stort företag å veta vart folk slänger upp deras skyltar?
jag tror knappast RC varit delaktiga i att starta eller ens uppmärksamma denna typ av djurplågeri. Någon har antagligen bett om sponsorer till ett ""evenemang" utan närmare beskrivning eller så har någon helt sonika tagit deras varumärke och satt upp utan deras kännedom.
Själv har vi inte RC men sånt här gör inte att jag plötsligt skrotar ett märke då jag knappast tror det är något företaget står bakom….
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
#3 Medvetet eller inte medvetet, det lär man aldrig få reda på.
Ett dåligt foder bojkottar jag på en gång, sånt här gör så min avsky mot företaget ökar. Tyvärr. Med tanke på vad dom tagit fram för foder på senaste ökar misstankarna i alla fall hos mig.. inomhusfoder för hundar som sällan är ute? Alltså ja… R.C. är en gåta jag aldrig vill behöva lösa!
Nu är det ju inte så svårt att få tag i vare sig band, foder eller pokaler från RC - så det är svårt att säga om dom medverkar till detta eller inte.
Oavsett så har RC enbart skitfoder enligt mig, så jag kommer ändå inte köpa något. Har provat på några hundar för många år sedan och det räckte…
Instämmer med #5, det är inte svårt att få tag på det.
"Återigen vill vi uttrycka vårt företags etik gäller djurs omsorg och hälsa"
Det är det i texten som stör mig så oerhört mycket, för om de verkligen bryr sig så mycket om hälsan borde de sluta proppa fodret med massa strunt och verkligen satsa på BRA saker.
-
#6 Håller med dig. Förstår inte hur dom kan säga att dom bryr sig när dom har sådant dåligt foder.. förstår inte alls!
#7 Jag förstår inte varför de har råd med alla skitingredienser men inte simpla ingredienser som egentligen inte kostar så mycket.
-
#8 👍 Tjäna pengar, det är väl allt dom vill. Då proppar dom i massa strunt, säger att fodret kan lugna en hund eller ett foder som är till för inomhus-hundar eller foder för specifika raser.. folk går på det, dom får in pengar och insett vilket win-win koncept det är. Sen har dom samarbeten med uppfödare osv osv och på så sätt värvar nya kunder som går på alltihopa och så får dom in mera pengar….
#10 Nej men precis.. men det skadar inte att sprida det vidare när det gäller just RC, hehe. Så elak är jag. 😛
Bra då finns det två företag vi inte ska sponsra, rc och heiniken( sponsrade hundkamp 2012)
#12 Ja.. även om företagen (RC och Heiniken) nekar kan man inte vara säker nog känns det som.
Precis inget går att lita på
#12. Har du någon länk på vart man kan läsa om händelsen 2012?
Företag kan göra otroligt tvivelaktiga saker. Jag tycker inte att det ska tas med en nypa salt. Hellre ser jag på det med en mycket kritisk blick, då många gör vad som helst för pengar och makt nowadays.
Så meningslöst. Vad får dessa personer ut av att göra så här mot ett kedjat djur? En bunke sadister är vad de är.
#13. Alla företag har alltid nekat när det blivit blåsväder. Jag tycker att det är väldigt underligt att stora företag som R.C och Heiniken inte har större koll?! Luktar illa helt klart. Att ta det med en nypa salt skulle jag aldrig göra, det är inte första eller sista gången ett företag granskas och det kommer upp otrevligheter.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2131506/Heineken-launches-probe-new-photo-shows-beer-giant-sponsored-brutal-dog-fighting-Asia.html Här har jag länken, som sagt de nekar. Men som 17 sa det luktar illa, jag tror aboslut de kan ha sponsrat. Det verkar ju lätt att komma undan också.
Insåg att 15 och 17 är samma person men vi anser lika:)
Om ett företag var noga med att sponsra eller visa sitt företag i bra sammanhang… verkligen noga med det. Skulle dom inte ha bättre koll då? Jag menar.. inte ser vi H&M som sponsorer eller har sin reklam i hundkampsporter osv? Och dom är stora. Inte heller ser vi IKEA eller Apple i sådana hemska sammanhang. En tankeställare bara…
Jag hade föreställt mig något helt annat när det var på tal om "illegal björnhetsning" .
Kan detta helt enkelt inte vara en oetisk form av jakthundsprov som RC omedvetande sponsrat?
≧◔◡◔≦