Hjälp oss välja ras
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej, nu går jag och min familj återigen i hundköpartankar och börjar vela lite. För något år sedan kom vi på att en Cavalier nog skulle passa i vår familj, men nu har vi börjat tänka om lite. Jag skulle gärna vilja ha en mellanpudel.
Vi vill ha en hund som:
- är en bra familjehund (vi är tre barn, den yngsta är 7 och jag som är äldst fyller 16 i år)
- är glad
- klarar av att följa med på utflykter och promenader
- är lättlärd, då jag älskar att träna in trick och sånt
- är gosig (och gillar att ligga i knät…
) - är en bra nybörjarhund
- helst allergivänlig, eftersom vi har allergiska släktingar
- inte fäller så mycket (då mamma inte är så förtjust i det…
)
Vilken ras rekomenderar ni? Jag har inget emot stora hundar, men samtidigt älskar jag att ha mina djur i knät. Jag gillar att träna och vill gärna hålla på med agility, lydnad och kanske freestyle, men inte på tävlingsnivå. Det ska vara en glad familjehund som är lättlärd och pigg, men som ändå kan slappa och gosa… 
En Shetland Sheepdog kanske?
Tycker inte min hund fäller särskilt mycket, inget som kan jämföras med labben vi hade. Man måste alltså inte dammsuga flera gånger per dag för att hon hårar så mycket.
Visst kan det fastna lite i kläderna, men det gör det ju oftast oavsett vad man har för djur.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Håller med #1. Har själv haft 2 storpudlar.
"Bra saker";
Allergivänliga
Fäller inte
Gosiga
Snälla
Oftast knähundar xD
"Dåliga saker";
Beror på vilken storlek (toypudel, dvärgpudel, mellanpudel eller storpudel), men pipiga/skälliga, oftast
Kan bli lite… "aggressiva" (våran yngsta Pudel, dom lever inte idag då men, han var den ända av sina.. 7 syskon som levde, alla andra hade avlivats p.g.a aggressivitet, men han fick vi ta bort p.g.a ålderdom)
Klippning, tar ca 2 timmar
#4 Aggresivitet låter inte så kul… Men väljer man en uppfödare som avlar på bra linjer och trevliga hundar borde det väl inte vara något problem? Att de skäller borde väl gå att träna bort?
Den bra listan låter väldigt bra… 
Den erfarenhet jag har av pudlar är en hund som kommer till oss ibland och är ganska… blyg och fäst vid sin matte. Det är nästan omöjligt att ta en promenad med honom, för han vill bara vända tillbaka hela tiden. Men han brukar komma fram för att bli kliad och verkar vara ganska mysig om man bara lär känna honom^^ En storpudel träffade jag i helgen, och hon verkar vara en härlig hund om man lär känna henne. Mycket handlar väl om individ och uppfostran…
#4 aggressivitet låter inte så värst kul nej, fast våra var inte det, dom var mer vaktiga än aggressiva.
Men våran äldsta som vi hade hade ju varit i karantän osv innan vi fick honom, och vi fick honom när han var 2 år så han hade ju blivit slagen med damsugerör, klämd i dörren med svansen så han hade bara en stump osv, så han var ju livrädd. Så fort man höjde handen lite grann så kurrade han ihop sig, men det försvann med tiden såklart då han märkte att vi inte slog honom osv. Plus att han var en tidinställd bomb när det gällde mat, då han skällde prick klockan 16,00 varje dag, precis när han skulle få mat. EXAKT klockan 4, hehe.
Men det går att träna bort om du har tålamod. Pudel är rätt så lättlärda också, våran "yngsta" var det i alla fall, han kunde sitt, ligg, vacker tass, plus att han kunde ta godiset när man la det på nosen (han ryckte till med nosen och så tar han godisen i luften).
Jag skulle också vilja rekommendera Rottweiler, men dom är inte allergivänliga, och dom fäller en del, fast hanarna fäller inte lika mycket som tikarna när dom ska löpa. Men Rottweiler är VÄLDIGT lättlärda, kan jag i alla fall säga, extremt snälla, gosiga som, ja, jag vet inte vad, men dom är extremt gosiga i alla fall, inte aggressiva, beror på ju såklart på vem dom hamnar hos men annars, nej.
Fast med Pudel, så kan jag säga såhär;
När dom blir upp till 10 år, så brukar dom oftast vara som en valp till sättet.
#6 Hahaha, kul att du nämnde Rottweiler, då jag har lite intresse för den rasen också… de verkar så mysiga
Men nej vad hemskt, stackars lilla hund.
Vi har förresten tänkt lite på hur det kommer bli på dagarna, då vi alla är borta fram till två-tre på eftermiddagen. Vi ska försöka hitta någon granne som hunden kan vara hos
Men vår plan är att få hem hunden i början av sommarlovet, så kommer hunden vara runt 5 månader när skolan börjar igen. Mamma jobbar bara några meter bort, så hon kan komma hem på lunchen och vi går i skola väldigt nära också. Kanske jag tillochmed har möjlighet att ha med hunden till skolan, beroende på vilket gymnasium jag kommer in på
Vi hade en irish soft coated wheaten terrier när jag var liten. Underbar hund som var lättlärd och som följde med oss överallt. Väldigt barnkär, hon älskade mig och min bror mest av allt, vi var 5 och 10 år när familjen skaffade henne.
Fäller inte så ni slipper en massa hår överallt och blir därför lite allergivänlig har jag hört. Blir dock lite mer pälsvård p.g.a det.
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
Tycker allting stämmer perfekt in på den ras jag har - Japansk spets - förutom att den inte får fälla så mycket då den kan fälla mycket (dock väldigt olika mellan individer och även mellan könen) i fällningsperioderna.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#7 ja, rottweiler är störtsköna :) vi har själv 2 stycken här hemma ^^ UNDERBARA, kan jag säga bara! 
Okej, men det ordnar sig ;)
#8 Ska kolla upp den rasen
Men är inte terriers väldigt… typ ettriga och skälliga? Eller det kanske bara är fördomar, hehe
#11: Jo, det kan dom vara, men det gäller ju att försöka träna bort det. Tror dock att det beror mycket på individen, har ju träffat mindre hundar (typ chihuahua) som är mycket mer ettriga än vad våran var ;)
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
#12 Så sant, så sant^^
4 Håller inte med dig i allt dok. Klippning tar inte 4 tim kanske det gör med storpudel men dvärgpudel tar det inte 1 tim då ska våran ställas ut därmed rakas den inte ner. Pipig o skällig viss men det är något man lär sin hund med :)
TS: fördelar. Glad, sprallig hund som gillar fart o fläckt gillar andra hundar oftast. Lättlärd bra första hund säger många jag vill någ säga bra hund i mycket och ´passar i många hem. Trivs någ bäst i ett hem där det händer lite. Mycket kärvänlig hund. Fäller inte tåls av ganska många allergiker uppväxt med en mellanpudel skaffa denna pga min fars allergi o min son tål Pudel.
Nakdel: Pälsvård man måste lära sin Pudel bli badad,fönad o klippt tidigt då får man en som inte lider när man ska hantera dom i det :) Badar våran ofta men får då fördel att det krävs lite mindre borstning 1 gång i veckan drar man igenom henne då sover hon :). Är man nu itne ute på att ställa ut sin Pudel kan man ha den nerklippt.
#14 jag sa inte 4 timmar heller. Jag sa att det tar ca 2 timmar, men det beror på. För min mamma tog det dock runt 2 timmar, men det är ju för att hon har ont i ryggen också.
15 aha då läste jag fel
sorry
Dom flesta hundraser brukar ligga på 12.000kr sen finns det såklart dyrare också, billigare är inte så vanligt.
Eurasier?
Underbar familjehund, de har mycket päls men vad jag förstår så kräver den inte så mycket som det ser ut som den gör.
#19 Eurasier är fina, påminner om grannens hane
Kan du berätta lite mer om dem?
#18 Okej.
#20 jag har bara en bekant som har en. Men hon är underbar, följer med på lång skidturer när hon är hemma hos sina föräldrar, men samtidigt funkar det jättebra i stan där hon pluggar.
Eurasier som jag fattat det mår som bäst när de är med familjen och får vara med. Men jag tror säkert det går att träna lättare lydnad, agility osv även om de kanske inte är en hund ras som man ska satsa på om man vill gå långt inom grenarna.
17 det är olika, dvärg o toy brukar vara lite dyrare pga det blir mindre antal valpar i en kull så runt 12-14 000kr för dom mellan 10-12000? Stor 8-12000? Sen beror ju priset på färg,storlek,linjer. Jag kan rek dig en uppfödare om du letar toy-dvärgpudel du kan ju skicka pm om du letar den rasen hon kan sen i sin tur rek dig andra uppfödare då hon har bra kontakt med flera o vet lite hur deras hundar är :)
#22 Okej, tack
Låter mysiga.
#23 Okej, det vi nog är mest intresserade är mellanpudel, vet du någon bra seriös uppfödare som föder upp dem i västerbotten (helst nära Umeå)?
Finns det förresten en färg på pudlarna som heter röd? 
Jag tycker mellanpudel låter som ett jättebra val om ni är redo för pälsvården som är ett mer eller mindre konstant projekt. :) Själv älskar jag pudlar och tycker de verkar ha riktigt underbart temperament - jag känner ett antal - och för en familj så tycker jag storleken på en mellanpudel är perfekt. Det är lätt att familjer väljer större hundar och egentligen förstår jag inte varför det är en sådan trend. Mellanpudelns storlek tycker jag är otroligt praktisk (alltså märkbart praktiskt järmfört med större hundar!) och dessutom minskar pälsvården lite ;D Jämfört med en storpudel alltså.
Nu har jag inte läst de andras inlägg så jag vet inte vad du kommit fram till, men jag lägger in mitt egna inlägg och så får du ta vad du vill ifrån det! Lycka till :)
Nu ser jag i inlägget ovan att du fortfarande är intresserad av mellanpudel - haha! Så svårt var det att läsa det innan jag skrev ;D
#25 Jag tror att mellanpudeln har den bästa storleken för vår familj, precis som du säger
Den får inte vara för stor, och inte för liten. Så det blir nog bra… 
Hur mycket pälsvård är det egentligen? Borsta några gånger i veckan, bada ibland och klippa. Om man har den nerklippt borde det inte bli så jobbigt?
Nja, viktigast är väl att man borstar och ser till att pälsen inte blir äcklig. :S Vet inte hur vanligt det är då jag inte äger Pudel själv men jag känner en bekant vars pudlar blir jätteäckliga i pälsen för att de inte blivit badade på ett tag. Som sagt, jag vet inte hur lång tid det hade gått för de pudlarna utan pälstvätt men det var verkligen inte fräscht :P
Och hur ofta man behöver klippa för att hålla den nerklippt vet jag inte heller. Hm, jag får hoppas någon annan svarar åt dig för jag är nog inte rätt person xD Jag kan bara spekulera än så länge..
#28 Okej, haha då hoppas vi att någon annan svarar
xD

Jag har själv en Russkaya Tsvetnaya Bolonka och är supernöjd med henne. Min mammas sambo är superallergisk mot det mest men har inga problem med min lilla Elsa, hon fäller ingenting och är supermysig. Hon är även väldigt pigg, lättlärd och följer gärna med på långpromenader. Inte riktigt lika stor som en mellanpudel men mitt tips är att kolla upp Russkaya också. =)
#30 Kan du berätta lite mer om den rasen? Verkar ganska intressant, otroligt söta hundar

#31 Eftersom det än så länge är en ganska ovanlig ras så är det svårt att hitta bra information om den så jag utgår från Elsa och hennes föräldrar och syskon som jag träffar lite då och då. =)
Elsa är som sagt väldigt pigg och lättlärd. Vi har gått på valpkurs och allmän lydnad och det gick bra, hon tyckte att det var väldigt roligt och lärde sig det mesta på bara några gånger. Dock hade vi väldigt mycket otur, halvvägs in i valpkursen bröt min lilla plutta benet och ungefär lika långt in i allmän lydands-kursen så fick hon kennelhostan. =/ Men det jag märkte på henne när hon bröt benet var vilket otroligt humör hon har. Hon gick med gips i 7-8 veckor men det var inga problem, hon hoppade omkring som vanligt. =)
Elsas problem är att hon är lite blyg. Jag tror inte att det har något med rasen att göra då hennes föräldrar och syskon är väldigt glada och sociala. Att Elsa blivit så här tror jag dels beror på att hon bröt benet, hon fick genomgå väldigt mycket då och tycker verkligen inte om veterinärer om vi säger så. =P
Och även om hon är lite avvaktande mot främmande människor så är hon otroligt social och lojal mot de hon lär känna. Min familj och mina vänner fullkomligt älskar hon och slänger sig över med pussar så fort vi träffar. Barn har hon inga problem med. Mina brorsbarn fullkomligt älskar hon och när de är på besök så hoppar hon upp och gosar ihop sig med dom i soffan. "Nya" barn är hon likadan med som med "nya" vuxna, lite avvaktande och försiktig men när det kommer till barn har jag märkt att det bara är bra då de ibland kan tycka att det är lite läskigt med hundar även om de är små. Och personligen tycker jag det är skönt att hon inte hoppar upp på främmande människor utan är lite reserverad men det är juh en smaksak hur man vill ha det.
Det är en del pälsvård men jag håller henne hyfsat kortklippt och borstar ca. 1-2 gånger i veckan, nu när det är lite sämre väder blir det lite oftare. Och nyligen så "bytte" Elsa päls. De fäller som sagt inte men pälsen lossnar ändå och lägger sig då i den nya pälsen. Lite svårt att förklara men det blev en hel del jobb för att underhålla det och jag lämnade faktiskt in henne för en ordentlig borstningar och lite finputsning för att underlätta och det blev mycket bättre då och nu är hon sitt gamla vanliga jag. =) I vanliga fall blir det bad typ 1 gång var tredje vecka, nu när det är lite sämre väder så brukar jag få spola av henne och borsta lite mer som sagt. Jag märker ganska fort när hon behöver ett bad så det är inget som är skrivet i sten så att säga. =)
Lite svårt att försöka komma på hur mycket jag ska skriva men fråga gärna så ska jag försöka svara så gott jag kan! =)

Här är ett ganska nytaget kort på lilla Elsa i sin vinterpäls. =) Dock har Elsa ganska långa ben jämfort med vad rasen brukar ha, bara så du vet. =) Här ser du också ungefär hur kortklippt jag håller henne. Här var hon ganska nyligen klippt och har just nu perfekt längd för mig, pälsen är väl ca. 2 centimeter längre nu än på bilden och det funkar för oss.
Ska absolut ta och kolla upp den rasen lite mer, verkar mysiga

#34 Det tycker jag absolut att du ska göra! Får jag fråga var du bor? Jag hade sån himla tur så det fanns en uppfödare här i Norrköping där jag bor men annars tror jag att det finns typ två uppfödare till i landet. Om du vill kan du får min uppfödares mejl om du har några frågor. =) Bäst är juh annars att åka till en uppfödare och träffa hundarna, jag lovar att du kommer falla pladask. =P
Bichon havanais passar perfekt in på det du önskar på din punktlista. Dock krävs det regelbunden pälsvård, vill man ha en långhårig havanais får man räkna med kamma och borsta varannan dag. Har man hunden nedklippt blir det någon gång i veckan, förutsatt att man badar hunden regelbundet
Vet att många allergiker tål rasen, den passar bra in i familjer då den är barnkär, klarar av de mesta fysiska aktiviteterna (vi kan lätt gå flera mil med våran, han blir knappt trött) Men detta är ingen hund som kräver en massa motion och stimulans dagligen utan nöjer sig med om det blir en slappardag framför soffan då och då. Den är nöjd bara den får vara med familjen
Den fäller inte och luktar inte "hund". Mycket lättlärd och arbetsvillig ras som gillar att lära sig trix. Våran havanais kan rätt många trix och det var lätt att lära honom. Skulle säga att det är en väldigt okomplicerad ras som passar till förstahundsägaren.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#35 I Umeå. Hahaha, säkert

Kan också rekomendera Bichon Havanais, min moster föder upp dessa och hon är själv allergiker men tål dem. Härliga och liviliga, lättlärda ett minus för min del, förtum att de är för små för mig så är det pälsen :) men har man inget emot det så är det mysiga och bra första hundar.
www.sjalsrum.se är hemsidan till min moster.
Lycka Till
Jag skulle faktiskt rekommendera Whippet. Jag växte upp med en och det är jättetrevliga familjehundar. Ligger gärna på soffan ocn knoppar men har inga problem att hänga med på utflykter. Det är korthåriga och fället inte speciellt mycket.
Den enda nackdelen de har är att hanarna kan bli knäppa runt löptikar, men det är inte alla men vissa.
Annars är de en behändning storlek, barnväliga och väldigt familjekära :)
#36 Låter också bra… usch vad svårt
Men de jag nog gillar mest är pudlar och shelties. Men mamma är ganska tveksam angående pudlar, och shelties kanske är lite för aktiva? Eller är de i lika stort behov av stimulans som pudlar?
#4 hunden är ju den du gör den till..
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
#41 Jajustdet
`#42 precis om man tränar rätt så blir det rätt tränar man fel blir det fel:)
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
#43 Hahaha, jaa^^
#44 japp hahahahahahahahahaha
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
#40 Jag personligen tycker att Sheltien är anpassningsbar, sen finns det såklrt individer som kräver väldigt mycket. Men som Beckibus säger, hunden blir ofta som man gör den till.
Min Sheltie kan ta en slappdag, men även jobba om vi känner för det. 
Men som sagt, finns de hundar som inte klarar av slappdagar.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#46 Vad bra
Åh vad svårt det är…
#46 såå sant såå
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
#38 Jag funderar lite på det faktiskt, men, jag vet inte varför, det känns inte riktigt rätt… men jag ska ge den rasen ett försök
fransk bulldog!
min majken kan alla trix jag vet, är smidig och duktig i agility.
väldigt aktiv ute och soffpotatis inne, älskar att ligga på min mage i soffan eller under täcket i sängen. :)
En blogg om mig och min fralla! http://majkens.blogg.se

Jag har själv ingen erfarenhet av pudlar men av den erfarenhet jag har av de jag känner säger jag Pudel.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
#50 Mamma tittar otroligt konstigt på mig när jag nämner fransk bulldog… 
#51 Hahaha
Behöver pudlar jättemycket aktivering för att må bra, eller hur mycket behöver de?

Alltså pudeln är ju en sällskapshund och mer eller mindre en allround hund det lilla som jag läst om den samt vänner och vänninor som har Pudel aktiverar dom med promenader och lite vardags lydnad.
Någon annan får svara på det 
haha ja när vi sa att vi skulle skaffa en fralla kolla hela släkten konstigt, men nu tjatar dom att vi ska åka iväg så dom får passa henne ;)

Fralla. Bara smeknamnet skulle kunna få mig att köpa en 
haha! av alla hundar jag har haft så har nog Majken varit den mest sociala och smarta :)
Mops tycker jag passar in dom älskar allt och alla om man tränar rätt förstås
bra saker
gillar slappdagar men om du vill kan dom ju vara ute och gå också:
roliga:
knähundar,älskar att bli klappade:
oftast lättlärda:
sööta:
smarta:
vill du veta mer fråga bara har tre styckens så jag och mamma vet en del
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Nu har jag frågat runt lite bland pudeluppfödare och ska åka och hälsa på hos en av dem någon gång snart
Måste nästan få rekomdera en liten blandis,vi har en själv och hon är helt underbar,dom är långlivade och friska :) Fast nackdelen är dock att man inte riktigt vet vad man får men tips är att se ut någon på tex blocket och åka hälsa på.Be att få träffa både mamman och pappan. Om dom verkar trevliga och goa blir oftast valparna detsamma ;)
mvh nora
#59 Men blandraser är väl inte alls friskare? Det finns ju ärftliga sjukdomar inom alla raser, så om det är två olika raser i finns det ju risk för dubbelt så många… Sen handlar det ju om vilka raser det är mellan, bara för att det är en blandras behöver det ju inte vara en hund som passar oss.
Av de blandraser vi har haft så har alla levt länge,friska (vi har iprincip bara haft blandraser). Det jag skrev är utifrån mina erfarenheter men jag kan ju ha fel. :) Det handlar givetvis om vilka raser man har i,jag ville bara säga att blandisar också är väldigt trevliga och det är värt ha åtanke.:)
mvh nora

Blandras eller renras är absolut ingen skillnad på hälsa, livslängd eller temprament det har enbart med aveln att göra.
Jag har både bland- och renraser i mitt hem och de är alla lika friska och trevliga.
Då hade jag väl fel då ;) men jag tycker ändå att vissa blandraser är fantastiska hundar ;)
mvh nora
Haha jaadå, det finns ju väldigt fina blandisar också så klart
Vår grannhund är en blandis och han är jättesöt och snäll
Alla hundar är bra hundar om de får chansen att vara det
#64 Jaa det är dom
TS. Ja, röd färg finns som du ser på min visningsbild är det den färgen men jag vet inte hur vanligt det är på mellanpudel har inte sett röd-mellanpudel men brun,vit,grå/silver o svart. Jag ska höra med min uppfödare ang umeå om hon vet om bra uppfödare jag tror hon känner till nån där uppe :)
#66 Den är den finaste färgen
Någon sa dock att de röda och aprikosa är lite skälliga och ettriga? Det kan väl inte stämma?
Tack
Mammas kompis (som är typ pudelexpert^^) rekomenderade en uppfödare, och det var den jag hade spanat in. De får valpar till sommaren. Röda dvärgpudlar

Här väntas de svarta dvärgpudel valpar inom kort, i sundsvall. Pma om du är intresserad av att veta mer:)
#68 Åh, spännande
Hur funkar det förresten med en sheltie om barnen bara är där varannnan vecka? För de är väl ganska "valliga"?
#70 Jag har en sheltie. Men förstår inte frågan riktigt.
#71 Om sheltiesar är valliga, tycker inte de att det blir jättejobbigt om halva familjen är borta? Vill inte de ha alla under uppsikt?
Hur funkar det förresten med hundar om föräldrarna är skilda (så att barnen flyttar hit och dit)?
#72 Nej vallet fungerar ju inte direkt så. De vallar med syn, kropp och skall och triggas främst av saker som rör sig.
Jag tror absolut inte att det är några problem att ha hund även om barnen flyttar varannan vecka. Jag vet hundar som lever så, det enda kan väl vara att de får lite tråkigt ;) Eller som min, bli upprörd när folk går. Men det har snarare med ålder och personlighet att göra och det problemet hjälps inte av att alla bor ihop, man måste ju ändå till skola/jobb.
Jag vet också en varannan-vecka-hund. Familjen skaffade hunden tillsammans innan föräldrarna skilde sig och ingen av föräldrarna ville göra sig av med hunden så den får flytta fram och tillbaka med barnen :) Katten däremot fick vara kvar i huset.
Om man funderar som du borde man ju oroa sig för att hunden ska bli konstig när dagmatte går också, eller hur? :)
Jag ska säga en sak om shelties:
Sheltien är helt underbar!
Den är VÄLDIGT lättlärd och den behöver inte JÄTTEMYCKET pålsvård men den kan få några tovor ibland.
Den behöver inte SÅ motion men som en vanlig hund kanske.Sedan kanske detta beror på individ till individ.MEN!
Den är HELT underbar!
Den är jättefin och LÄTTLÄRD och min sheltie ÄLSKAR!!!!(bokstavligen)
ÄLSKAR!!!!!Barn!Han ska pussa dem hela tiden så den låter som en bra hund.

#73 Tack för ditt svar, då behöver jag inte fundera mer på det
#74 Åååh, det låter så bra… Jag kan verkligen inte bestämma mig
TS jag skulle rekommendera att du besöker uppfödare av de raserna du är intresserad av. Då får du höra bra och dåliga egenskaper och samtidigt få en egen uppfattning av rasen :)
#76 Pudeluppfödare besöker vi på söndag, det ska bli jättekul
Ska se om jag hittar någon sheltieuppfödare här omkring…
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
#78 Tack, kan du motivera varför?
Jag ska göra det
#77 Ååh vad roligt!
Jag själv tycker att det låter bra att ni besöker pudeluppfödare och sheltieuppfödare för då får ju NI en uppfattning av raserna också!:)
#80 Jaa
Jo, det är nog det bästa sättet att välja rätt.
#81 Det tror jag med:)
#66 Kan du fråga din uppfödare vilka dvärg/mellanpudeluppfödare som är bra och seriösa här? Skulle vara jättesnällt
Har ni varit och kollat på pudeluppfödare än?
isf,hur gick det?
#84 Vi var där igår och hundarna var otroligt snälla, söta, goa och mysiga
Jag tyckte det gick jättebra, pudlar är nog en ras som passar oss
#85 gud vad kul för er
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
#85 Hihi, tack
Så himla kul det här! 
Men vi ska nog besöka lite fler uppfödare och tänka lite… Vad är det man ska titta och tänka på? Vad ska man se upp med, vad visar att det är en bra/ dålig uppfödare?
#87 jag skulle tänka mycket på hur hundarna uppför sig hur stissiga dom mm..
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
#87 Okej, och visst är det viktigt hur hundarna är för valpen, då den tar efter de vuxna hundarna mycket?
#89 japp
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka

#87 Första som jag tycker är viktigt att kolla är uppfödarens kunskap om uppfostring, näringslära, genetik, hälsa osv.(bla. för stöd när man väl får hem valpen) Sen säger en stamtavla otroligt mycket men personligen dubbelkollas allt. Hur djuren lever, hur de är skötta, hur de beter sej. Få kontakt med personer som tidigare köpt valp av uppfödaren för att se hur de upplevt köpet från denne.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

#87 sen ett litet tips om ni fortfarande inte helt bestämt er för Pudel utan vill se vad marknaden erbjuder, åk på utställningar eller ta kontakt med tex. brukshundsklubben och kolla om familjen har möjlighet att komma dit och "klämma och känna" på olika hundar och prata med de som faktiskt har lite efarenheter av rasen och kanske kan rekommendera olika uppfödare.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#91 Okej. Mamma har tydligen en jobbarkompis som har köpt därifrån, ska försöka hitta någon fler med erfarenhet av dem
#92 Tack för tipset, ska absolut försöka ordna det… Jag har ingen koll på när det är någon utställning, men ska kolla upp det
Någon som kan rekomendera en bra uppfödare i Umeå? 
Putt #94
Vi behöver verkligen hjälp… Jag har väldigt mycket beslutsångest och kan inte bestämma vilken ras som passar oss bäst. Jag har fastnat för Pudel, tanken att inte få en sån gör mig väldigt ledsen och besviken. Men ändå är jag inte säker på om det är den bästa rasen, jag är rädd att de ska vara för aktiva… Hur aktiva är de egentligen och hur mycket måste man vara med dem för att de ska må bra? (Mental aktivering och motion)
Tyvärr så har jag ingen erfarenhet av pudlar alls, så jag puttar upp tråden så kanske någon annan pudelkunnig person kan besvara din fråga 
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
#97 Tack
Nu har vi tänkt och funderat, och jag har kommit fram till att en Bichon Havanais faktiskt passar oss bäst. Ingen ras jag ville ha från början, men det känns rätt. Och vi har kontaktat en uppfödare med valpar… 
Gå in på pudelklubbenshemsida där ser du en drös uppföddare hör med en uppfödare om hur deras Pudlar är. Jag tycker inte en Pudel är aktiv men det är inte så att de klättrar på väggaren de dagar man inte akterverar dom heller iaf inte våran Enja. Det finna många som bara har Pudel som sällskapshund, men man akterverar ju dom lite iaf. Sprallig glad ras där man får många skratt pudelfnatt varje dag :D
Nu ser jag att du valt Bichon Havanais oxå en jätte trevlig ras :)
#101 du är medveten om att tråden är över 2 år gammal va? ;)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#101 Oj, märkte inte det, haha :D
Jag måste ge cred till dig som TS, du har verkligen lyssnat både på andra vettiga människor här på tråden och även på dig själv. Det är inte alla som har den insikten att välja rätt ras det ska du verkligen ha cred för, borde finnas fler som dig som letar efter rätt individ. Tack för en härlig tråd och lycka till med hårbollen :)
#108 Åh tack så mycket! Vad glad jag blir! ❤️
grattis till det nya tillskottet i familjen :)
/Emilia