Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2159 ggr
~Miriel~
0

Skaffa hund?

Hej!

Jag känner att en egen hund hade varit fantastiskt. Dock pendlar jag mellan föräldrara hemmet och ett internat där jag går på gymnasit. I min värld hade det gått ihop, dvs jag åker till lägen betn på lunchrasterna ( 1 h varvat 30 min till min lägenhet) och åker hem varannan helg med den ev. hunden varanann vecka.

Är detta en vettig ide ,synpunkter? Vilken hundras skulle då passa???

p.s vi ( min familj) har redan en engelsk springer spaniel och därav lite hundvana.

Tack på för hand!

[Teddies matte]
2

Isåfall skall du nog ta en vuxen omplacering, en valp tror jag kanske inte passat.

Då skulle jag kanske inte stirrat mig blind på en viss hundras utan hittat en omplacering som passar in i din livsstil och som klarar av mycket miljöombyten.

sunnys
2

hänger inte med riktigt, ska hunden bo på 2 ställen?

Vilken hundras är ju lite svårt att svara på, vad söker du utseendemässigt t.ex storlek, pälsvård och vad vill du göra med din hund? egenskaper?

~Miriel~
0

# Under terminen bor jag bara hemma på helgern och under veckodagarna på ett internat ca 2 tåg+ bussfärd hemmifrån.

Jag hade mest tänkt mig en inteligent medelstor sällskaplig hund.

karamell
8

Varför inte vänta tills du går ur skolan? Inget rättvist liv för en hund att pendla och bo på en internat med massa folk. För det bor väl mycket folk i samma hus på ett internat eller är jag helt ute o cyklar?

~Miriel~
0

# 4 Jag bor i en egen lägenhet men det är nog som du säger….

Majken!
6

Äh, ett internat är ett lika gott hem som något annat för en hund, det är inte orättvist emot hunden.

Em_
1

Har huden ett lugnt rum där den kan vara i fred tror jag många hundar uppskattar internat. Jag bor i studentkorridor med mina hundar och det märks att de gillar den extra uppmärksamheten de får :) Den yngsta har dessutom fått växa upp med både hundvana och ovana människor som gör knasiga saker ibland, superbra träning.

~Miriel~
0

#7 Låter bra.Har en egen lägenhet så där får den vara ifred. Dock blir det nog inte av då jag inte har möjlighet att komma hemm under lunchen och rasta hunden.

[Alvin88]
0

Jag tycker du ska vänta, tycker folk har alldeles för brottom med att skaffa hund. Jg har pluggat på universitet och valde att vänta med hund tills jag fick ett fast boende. Tro mig jag har bott över allt i korridor, inneboende och i en trång studentlägenhet. I den korridoren jag bodde i skulle jag inte rekomendera att ha hund det ärför mycket liv på en för liten yta. När man har hund har man ett enormt ansvar, man får inte lämna hunden ensam för länge och den måste kissa var 7 e timme ( kolla jordbruksverket). Dock går vi ut var 5 e timme för det är lite långt att vänta med en 1 åring som är liten i 7 timmar. Om du inte har möjlighet att rasta den under lunchen som du skriver har du inte tiden ännu, vänta tills du har det:)

fleshcutter
0

Tänk också på att om du skaffar valp så bör du vara hemma med den i alla fall den första månaden. Så man får planera in semester eller lov så det passar.

~Miriel~
0

Tack för all hjälp! Mina föräldrar är doch väldigt neggativa och tilllåter inte att jag skafffar en hund… Ganska förståligt…