Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2647 ggr
[jenny-]1
0

Vilken ras?

Om ca två år är det läge för mig för att skaffa valp, jag har redan en liten idé om vilken ras jag vill ha "denna gången" (och som borde passa mig bra) men det är alltid kul att höra vad andra har för tankar om vad som passar mig. Vissa raser har jag ingen som helst uppfattning om, men som många av er har superkoll på :)
Vet att det är svårt att komma med förslag utan att ha träffat mig, men jag beskriver mig och det jag vill ha hunden till så gott det går.

- Jag är 22 år, fast jobb, har haft hund hela mitt liv + hundvan familj
- Tidigare raser är Gordon setter, Golden retriever, Irländsk varghund
- Hunden måste kunna vara med i stallet
- Hunden kommer inte att behöva vara ensam eftersom den följer med till jobbet
- Har ett aktivt jobb (hunden får mycket mental och fysisk stimulans - inget "ligga-still-under-ett-skrivbord)
- Utöver jobb och promenader vill jag träna min hund ca 1 timme om dagen i alltifrån cirkuskonster, freestyle, lydnad, spår, sök you name it och om rasen "kräver" så även viss jaktträning (dock inte skydd)
- Folk beskriver mig som lugn och trygg
- Mitt största absoluta intresse är just hundträning och att ha roligt med min hund (jobbar med hundar dessutom så träffar otroligt många raser och individer och intresset blir bara ännu starkare)
- Mindre jaktinstinkt (dock har jag haft alla golden, irländare och gordonsettrar lösa utan att de bryr sig om vilt, allmän vardagslydnad/jaktlydnad, så räkna inte bort t ex fågelhundar och apporterande helt)
- Social och trevlig hund (lik mig med andra ord ;))
- Helst lite eller ingen vaktinstinkt
- Samarbetsvillig, lättmotiverad och "will to please"
- Hunden ska kunna följa med överallt (en träningsgrej, jag vet)
- Inga planer på att skaffa barn (som sagt, jag är inbiten hundtjej ;))
- Har sambo och bor för tillfället i lägenhet, om två år - bor förhoppningsvis i något mellanstort med egen gräsmatta
- Inga planer på att tävla (men vill ha möjligheten..)
- Kan tänka mig att ställa ut för "skojs skull"
- Helst mellanlång päls, men inte päls som behöver mer skötsel än Goldenpälsen

Jag säger inte att jag är proffs på långa vägar men jag är iaf hundvan, jag vill ha en ras (och individ) som jag kan ha roligt med och utvecklas med.
(och så här ser det ut för mig och min nuvarande hund så jag vet att det är det här jag vill och trivs med - har alltså inte skrivit ner mer än vad jag kan erbjuda en hund. Om förhållandena ändrar sig får jag tänka om på ras.)
:)

MsSofieG
1

En tollare eller nova scotia duck tolling retriever som de heter låter ju som något för dig. Riktigt roliga hundar som är mycket social och går ur sin egen väg för att "pleasa" sin ägare. Jag har en liten dam som är underbar och hämta instinkten sitter där men hon vet när hon ska använda den och inte. Väldigt lätt tränade hundar som enligt mig är ultimata hunden så länge de får den fysiska och mentala motion de behöver och det kommer den garanterat få hos dig :)

LinaK
2

Jack Russell kanske vore något, en riktig allround hund som är villig att hänga med på allt möjligt, orädd och framåt. Man får oftast en riktigt trevlig Jack Russell om man aktiverar rasen. Vilken storlek hade du tänkt dig?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Sugar Mist
1

Dalmatiner? Inte medellång päls men en härlig hund (:

-

[Teddies matte]
1

Kan du tänka dig klippning i pälsvårdsväg, ingen fällning och inget borstande, men klippning nu som då (eller hålla hunden kort med maskin) så skulle jag tipsa om antingen en storpudel eller någon av vattenhundarna, ex. Lagotto och Perro, ev. också Barbet eller Portugisisk vattenhund.

RedMonsters
5

Jag rekomenderar inte en tollare, då dom inte har den naturliga "will to pleasen" som tex, en vallhund har. Dom ska inte ha den heller då dom är apportörer och tollare, alltså ska dom jobba självständigt till viss del. Det är riktigt roliga hundar, men dom kräver en förare som är påhittig, annars börjar dom med sitt eget, envisa som få och blir uttråkade lätt om övningen upprepas på samma vis en längre stund. Citerar Sveriges bästa tollaruppfödare- "Tollaren är utmärkt på de fria arbetena, som till exempel spår, rapport, sök och uppletande. Däremot kan det vara lite svårare att träna. en tollare på moment som kräver samarbete. Vi upplever att tollaren gärna arbetar men den gör det mycket för egen vinnings skull. Den är inte så intresserad av att göra och utföra saker för sin ägare. Som tollartränare får man vara klurig och anpassa sin träning med att växla mellan att moti- vera hunden till att också ställa krav på utförande. Inom reterieverkretsar pratas det en hel del om "will to please" egenskaper. Detta betyder unge- fär lust till att samarbeta med sin ägare. Tollaren skiljer sig från övriga reterivers i detta avseende. Vi anser att det inte är så konstigt, tollaren är ju från början framavlad att arbeta självständigt och fritt…." Och det stämmer in så himla bra!. Så- vill du ha en hund med "will to please", är tollaren inte att rekomendera.

Medarbetare på brukshundraser.

.m.m
1

Lapsk vallhund, svensk lapphund, korthårig collie, vit herdehund, berner sennen.

[jenny-]1
0

Kul med så olika svar!
#1 Har vart inne och nosat på tollarna :)

#2 Är inne på lite större raser (15-30 kg) än jack russelln (även om jag håller med om att det är en riktigt kul hund om den får det den behöver!) :)

#3 Absolut något jag kan tänka mig, det är bara pälsen det faller på egentligen. :) Hur är det med deras mentala egenskaper numera och vet du någon seriös och duktig uppfödare? Vet att de för några år sedan var så populära (101 dalmatiner) att det blev stor och okontrollerad avel från många håll från oseriösa "uppfödare".

#4 Jo, det är ju inte jobbigare att klippa då och då än att borsta och trimma. :) Hur är Lagotto (överlag) med t ex nya människor? Är de sociala eller har de mer integritet?

#5 Vilken ras hade du istället rekommenderat? :)
Har sett mycket tollare på freestylebanorna, och känner några stycken som är väldigt "will to please" men det kanske handlar om enstaka individer mer än om ras?

#6 Har funderat på korthårig collie och vit herdehund med träffat alldeles för få för att kunna bilda mig en uppfattning om hur de är :)

[Teddies matte]
1

#4 Finns bättre och sämre uppfödare inom rasen, men en Lagotto ska vara social och framåt, nyfiken och människokär.

Hiro
0

Jag tror att många hundraser skulle passa dig, har du några mer specifika önskemål på tex storlek? :)

[jenny-]1
0

#9 Mellan 15-30 kg (mellanstor?). Vill kunna bära hunden om den t ex blir ormbiten eller skadar sig när man är långt ute i skogen och spårar :)

RedMonsters
0

#7 Tollare har inga begränsningar för hur långt dom kan komma, med rätt ägare. Finns bland annat en tollare i det svenska lydnadslandslaget. Men dom jobbar inte för föraren på samma sätt som en vallhund. Dom är helt enkelt inte avlade för det. 

Hmm- Jaktgolden?

Sugar Mist
2

#7 Alla raser har sämre och bättre raser, det bästa du kan göra är att besöka många kennlar/uppfödare, träffa individer och valpköpare ifrån uppfödare du är intresserad av och känna själv vad som passar just dig, och bättre stallhund kan du inte skaffa dig då de är avlade att följa häst och vagn, med tanke på att du skriver att hunden ska kunna följa med till ett stall (:

-

.m.m
1

#10. Bära? Ok, ingen Bernen sennen då. ;) Tror du vart rätt ute med herdehund och collien. Kika gärna in den lapska vallhunden också. :) Definitivt en underskattad ras.

Hiro
1

Tja, många raser finns det ju om man säger så.
Vad sägs om dessa nederstående (utöver de som jag sett andra skrivit)
Jaktgolden
Jaktflatte
Australian Shepherd
Miniatyre Australian Shepherd
Australian Kelpie
Dobermann
Mudi
Pumi
Riesenschnauzer 
Vizsla

Sugar Mist
1

#14 TS skriver i #0 att hon vill ha en ras med lite eller ingen vaktinstinkt och då går Aussien, "Mini Aussien", Pumin, Mudin och Doberman bort. Riesen tror jag har mycket vakt, Vizslan också.

-

Cahira
1

Korthårig collie har i överlag bättre mentalitet än långhåren idag och är mer "bruks" och man kan bära hunden på axlarna om man bara lär hunden det som tricks ifall nåt skulle hända i skogen. Det är lättare att bära Digger som är byggt som en collie ungefär än det är att bära Apache som är byggt som en corgi och ändå väger Digger lite mer. Blir så kompakt massa att han blir förvånandsvärt tung. 

Men jag tror korthårig collie kan vara nåt om du vill kunna bära hunden. :) Annars sheltie kanske?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Hiro
0

#15 såginte det :/

[jenny-]1
0

#11 Klart det är stooor skillnad på en hund ur grupp 1 (bl a vallhundar) och en hund ur grupp 8 (bl a de olika retriever-raserna) arbetar. De är avlade för helt olika ändamål. 
Även om tollare är mer självständig (det vet jag) än de andra inom samma grupp så är de fortfarande avlade för att samarbeta med människan (tex komma med fågeln till jägaren, en hund som inte hade velat jobba med föraren hade väl iaf en ganska stor andel av tillfällena stuckit iväg med viltet själv och röjt om det inte passade för hunden just då?)
Jag säger inte att du har fel på nåt sätt, du är ju själv ägare till en, jag blir bara fundersam när jag aldrig hört eller sett den sidan av rasen. Jätteintressant! :)

Citerar från Tollarklubbens hemsida:
"Hunden ska sitta tyst, stilla och okopplad. När dummyn eller viltet kastas ska den titta åt rätt håll, se/markera nerslagsplatsen, och komma ihåg detta - ända fram till dess att du ger hunden kommando att hämta det. Den ska då med god fart ta sig direkt till rätt plats, hitta föremålet, greppa det och komma direkt tillbaka till dig. Den ska hålla föremålet i munnen ända till du ger ett kommando att släppa det i din hand.
Hunden ska alltså skickas i en viss riktning (du visar denna med en utsträckt hand framför hunden när den sitter vid din sida) och den ska fortsätta i denna riktning tills du blåser. Oftast går inte hunden rätt hela vägen - så snart hunden börjar vika av eller är på väg att komma fel, ska du blåsa stopp-signal. Hunden ska då direkt stanna och ta kontakt med dig - du ska med kroppen visa hunden hur den ska gå. Hunden ska fortsätta så som du anvisat, annars får du blåsa stopp-signal igen.Du talar om för hunden vilket håll den ska - åt höger, åt vänster, eller fortsätta längre ut - genom att visa med en utsträckt arm (sträck armen rakt upp om du vill att hunden ska fortsätta ut). För att få hunden närmare dig - blås inkallning och sedan stopp när den är rätt."

Tycker absolut att det låter som en ras som jobbar med ägaren, dock kan det aldrig bli som en vallhund som i de flesta fall självmant söker kontakt för att få dirigering. Att den sen kan jobba självständigt med det ägaren har bett om ( dvs spår, tolling, rapport…). Jag har inte hört det du skrev från andra tollarägare och vad jag har sett hos hundarna jag har träffat - så därför kollar jag upp det ännu mer. Alltid lär man sig nya saker. :) Du kanske kan länka till "Sveriges bästa tollaruppfödare" så jag kan prata med uppfödaren. Är ju jätteintressant att lära sig om andra raser än "sina egna" :)  

Citerar från http://www.riverbreeze.se
"Från sin plats i ett tidigare byggt gömsle en bit från vattenbrynet kastade jägaren upprepade gånger en pinne eller en boll som han lät hunden apportera. Hundens lek försiggick i strandkanten. Gång på gång upprepades handlingsmönstret: Tollaren rusade efter pinnen, hämtade den, skuttade runt med den en stund och försvann ur sikte för änderna för att lämna tillbaka den till jägaren."

Kanske innebär "will to please" olika för dig och mig. För mig handlar det inte om att hunden ska vara som en vallhund utan att den ska gilla att hitta på saker och jobba med ägaren. Jag jämför ju med t ex grupp 3,5,6 och 10 "typerna" som kan (iaf många individer) vara ifrån sin ägare i flera timmar och hitta på eget. Därmed har jag INTE sagt att tollaren är en lätt/nybörjarhund som passar alla typer av människor. :)

RedMonsters
0

Som sagt, hunden ska arbeta självständigt till en viss del. Sen att jämföra jakten med annan sport är inte direkt det smartaste. Hunden jobbar fortfarande FRÅN ägaren i jakten och tollingen. Just därför passar även uppletande, spår och sök. Läs gärna vad jag har skrivit, då du inte verkar förstå vad jag menar. Dom ÄR svåra. Bara för att dom har ett "sött ansikte" är dom inte lätta. Det stör mig att dom är för vackra för sitt eget bästa, likaså stör det mig på uppfödare som försöker avla fram något spm ska likna små röda BCs. "Sveriges bästa uppfödare" finns inte. Enbart- Sveriges bästa uppfödare. Ja. Du får gärna kontakta Lollo som har flera års erfarenhet av RIKTIGA tollare. Krokasmedens kennel. Vill du komma i kontakt med flera tollarägare, för att faktiskt förstå, att tollaren inte är den typen av hund du har fått uppfattning om, så säg till. Har väldigt många, stora inom tollarsverige, som du kan kontakta och prata med.

[jenny-]1
0

Varför inte? Ska börja kolla runt! :)

Haha, får bli måååånga timmar på gymmet innan jag bär en berner sennen hem ;)

Har också hört det (korthår vs långhår). Absolut värt att kolla på. Sheltie har dock lite för lång päls (har sett kompisens hund som har halva stallet med sig hem, hö, halm, spån you name it!) - även om de är hemskt roliga hundar!

RedMonsters
0

Mitt tips är att gå på tollarspecialen. Där samlas alla och du får chansen att se tollare i jakt, lydnad och agility.

RedMonsters
0

Mitt tips är att gå på tollarspecialen. Där samlas alla och du får chansen att se tollare i jakt, lydnad och agility.

[Alvin88]
0

En tollare somandra reteriver spaniels jobbar hellre självständigt än jobbar tillsammans med ägaren men detgår ju så klart att träna. Fast jag upplevde inte det där will to pleas utan det fick man jobba med hunden för att få. Att apportera och lydnad är inte alls samma sak för en retriver spaniel eftersom de har ett naturligare sug till att apportera dummy en lydnads klass 1 apportering exempelvis( det är inte heller en naturlig apportering). Men absolut går det men denna typ av hund kräver att få arbeta självständigt/apportera för att vilja jobba med dig. Hade en springer spaniel, men har sett andra retriver och spaniel betee sig liknande och jag tycker Redmonsters beskriver bra hur en retriver spaniel är :).

[jenny-]1
1

Och du verkar inte förstå vad jag skrev heller :) 
Jag skrev "Därmed har jag INTE sagt att tollaren är en lätt/nybörjarhund som passar alla typer av människor. :)" Anledningen till diskussionen är att jag vill veta mer. Att jag inte kan ALLT och att jag är nyfiken. Tråkigt att få tykna svar tillbaka. 

Jag har inte skrivit någonstans att jag ens är intresserad av att köpa en tollare eller att jag personligen passar med en utifrån de önskemål jag har, så du behöver inte vara så taggig. Jag hade förstått dig om jag skrev saker som "åh jag vill ha en tollare för dom ser ut som rävar o de e såååå gulligt o jag är 11 år och vill ha en hund som jag kan leka med nån gång i månaden" eller "jag vill ha en tollare som sällskapshund för de är ju små o lätta och då kan ju mina barn rasta den utan att den drar omkull dom". Jag inte sitter och tror att jag vet allt. Jag frågar och citerar det jag läser och hör, uppenbarligen stämmer inte allt, men det hade varit väldigt mycket trevligare att lära sig om man blev bemött som en annan hundmänniska istället för som en dum idiot som inte fattar något alls. Är det inte bättre att någon frågar och ifrågasätter - får svar och en ny uppfattningen än att någon går direkt på utseende och text, inte frågar tollarägare och sen rekommenderar rasen till ännu fler "fel typ av människor".

Att jämföra jakten med annan sport har jag aldrig gjort, jag beskrev hundens sätt att arbeta. Att arbeta ifrån ägaren ser jag bland annat i andra sporter så som spår, rapport, även vissa moment i lydnad och freestyle osv. Även Golden och Setter jobbar ifrån ägaren, och jag har alltid kunnat jobba med vad jag än kommer på med mina goldens och settrar - de och jag har haft skitkul! Dock är ju tollaren 210% mer självständig och jobbar på ett helt annat sätt har vi ju kommit fram till, så nu vet jag ju det. Får hoppas att uppfödarna är väl medvetna och noggranna när de väljer ut köpare. 

Det var du som skrev att du citerade Sveriges bästa tollaruppfödare 
#5 "_Citerar Sveriges bästa tollaruppfödare- 
"Tollaren är utmärkt på de fria arbetena, som till exempel…"
_Då undrar givetvis jag vilken du menar då jag inte vet vad just du går efter när du skriver så. :)

Angående Tollarspecialen så har jag vart där 2012 (öland) och 2011 (sälen) med mina kompisar som har flera tollare och pratade med en hel del människor där som beskrev sin ras som enormt arbetsvillig och allsidig. Men jag har märkt nu att jag har snackat med fel folk. 
Ska absolut höra av mig till Lollo (och jag ska förtydliga igen - INTE för att jag vill ha valp eller för att vara jobbig utan för att jag vill veta mer då jag har fått helt fel uppfattning och jag är en tjej som älskar att lära mig). Hoppas du bara ser det som positivt.  

Det är inte bara tollaren som avlas på sitt utseende. Det stör mig att folk allmänt skaffar raser som de inte klarar av, oavsett ras. Därför är jag så tacksam när jag får veta saker som jag inte visste/har fått höra fel om. Det hjälper ju mig att bli en ännu bättre hundmänniska! 

#23 Sedär, då lär jag ju mig nåt nytt. Det ska vi väl alla vara glada för! :)

RedMonsters
1

Jag skrev det om tollaren för att jag såg att någon hade tipsat dig om det, enbart därför. Har sett att folk tipsar om tollaren lite hur som helst, utan att egentligen veta vad tollaren är för ras. Alla har vi våra olika uppfattningar om rasen, och det kommer alltid att vara så. Visst finns det väldigt samarbetsvilliga tollare, men dom är få, och dom ska inte ha den i så stor utsträckning som vissa har. Kontaktar du Lollo är jag säker på att du får den rätta bilden av tollaren. Tvivlar inte på att tollaren skulle passa dig överhuvudtaget, om du vet vad det är för hund. Min tollare är en stjärna i dom självständiga momenten i lydnaden. Önskar att han var lite mer samarbetsvillig i fritt följ dock ;) Det är bra att du frågar och ifrågesätter. Jag lär mig något utav det också, då jag måste tänka till några gånger innan jag svarar. Och jag håller med dig om aveln på utseende!

Cahira
2

Ni säger att ni lär er av varandras texter, jag har inte lärt mig ett dyft av vad jag just läste. Jag har lärt mig att hon ska kontakta Lollo för att veta mer. :) 

Sen måste jag fråga själv ur ren nyfikenhet; då man har en självständig hund så brukar klickerträning hjälpa oerhört eftersom det får hunden att självmant ta initiativ till beteenden och på så vis kan man (i brist på bättre ordval) "lura" hunden att den vill göra vad du vill den ska göra. Borde inte det vara en positiv grej i träningen? 

Min självständiga hund är förvisso klickerrädd men de beteenden hon känt att hon valt själv att lära sig är hennes favorittricks. Därav min undran. :)

[Alvin88]
0

Ja, klicker fungerade bra på min springer:)

Lathundarna
0
Cahira
0

Btw flatte skulle kanske kunna funka med? Aktiv glad hund som verkar ha mer will to please än tollaren?

[jenny-]1
1

Då förstår jag :) Kul att vi lär av varann! 
Angående lydnaden har vi alla våra "akilleshälar" som vi får lägga det där lilla extra på :) Min är precis tvärtemot! Fritt följ går som en dans, att däremot göra moment som kräver mer självständighet..hmm..får vi slita med :P

Jag lärde mig en hel del av redmonsters texter, och jag orkar inte skriva fler noveller (Skämtar) men bland annat att tollaren är en, överlag, mycket mer självständig ras än vad jag trott, och jag har dessutom läst på lite på olika sidor bl a Krokasmedens. som jag antagligen inte hade gjort annars om vi inte börjat skriva. Är man inte inne på en viss ras läser man ju inte heller på om den :)

Jo, har kikat på flatte, men tror nog inte riktigt det är rasen för mig just nu :) väldigt trevliga hundar, de jag träffat, dock!

[jenny-]1
0

Är lite inne på Vit herdehund, men behöver få mer kött på benen. Har läst allt som står på vitherdehund.com samt skk. Även vart inne på alla uppfödare som är listade där och läst. Ska börja ringa runt och se om man kan få hälsa på lite olika kennlar. 
Är det någon här inne som har erfarenhet av Vit herdehund? (har man "bara" läst om dom antar jag att jag har läst desamma 😉)

Jag vill ju ha en familjehund som kan vara med på allt och även orka med min vardag och allt jag vill träna tillsammans med min hund. Har inget emot det jag läst om att de har ointresse för andra människor, så länge de inte är skygga eller tycker det är enormt jobbigt att jag pratar med folk.. Ointresse utan reservation (kan man säga så?) ser jag bara som positivt då jag är kursledare och är ju betydligt lättare att ha med en hund som inte är intresserad av att hälsa på alla (också träningsfråga dessutom) :)

Hur är det med jakt? Vet att de är avlade för vall men hörde om en individ som stack efter ALLT. Jag har alltid haft mina "jakt"hundar lösa överallt och aldrig haft någon som sticker eller jagar (det är en träningsfråga) så jag vill ju inte göra det supersvårt för mig själv med att ha en ras med stark jaktinstinkt. Det står ingenting om jakt vad jag kan se, därför vill jag veta hur det är utanför "pappret" :)