Din ras, din uppfattning
Jag tänkte att det kunde vara kul ifall man här fick skriva om sin ras (och ev inriktning tex schäfer-bruks ess-jakt osv) vad du tycker om rasen vad den används till mm så folk kan läsa och tja, lära av varandra (med en nypa salt som man alltid skall läsa enligt mig)
Skriv:
**Din ras + ev inriktning
**text
Så det är enkelt för andra att se vilken ras du tänker skriva om :p Det kan både vara långt och kort
Tollare- Bruks. Här finns en artikel- http://hundar.ifokus.se/articles/50256b38d3b4fd48ec007e3f-nova-scotia-duck-tolling-retriever-medlems-ras?articles-3
Medarbetare på brukshundraser.
Tibetansk spaniel - sällskap
Tibbens ursprungliga syfte är egentligen inte som sällskapshund utan som alarmerande vakthund. Detta märks mycket tydligt när man lever med en. Det är en mkt uppmärksam liten hund som alltid vill ha koll och lägger sig gärna på ställen där den kan ha uppsikt över många rum/ställen samtidigt. Väldigt lätt till skall. En väldigt självständig hund som kan vara något svår att träna, då den är väldigt intelligent och stolt kan de "ifrågasätta" vad man ber dem om. De lär sig snabbt av sina egna misstag och tänker igenom sina beslut. Vissa kattliknande drag finns. Väldigt lojala mot sina ägare, reserverad mot främlingar är rasstypiskt. Inget stort motionsbehov, dock orkar de och ställer gärna upp på allt vad husse/matte vill göra. Min uppfattning är att rasen inte tkr om att vara ensam utan har en stark flockinstinkt.
Alla borde öppna upp sina hjärtan för dessa små underbara charmtroll. :)
Golden retriever - vi tränar nästan allt (bruks, freestyle, agility, cirkuskonster och "service")
Främst avlad för att apportera fåglar, på senare år har det blivit väldigt uppdelat inom rasen (jaktgolden och dual purpose).
Jag utgår från att rasen har vissa karaktäristiska drag, men att det finns så många olika typer av individer.
Min uppfattning av rasen (har haft fyra golden, ej rena jaktgolden, + en hel del i släkten och bland bekanta) är iaf en ras som gillar att bära, är social, inte reserverad eller speciellt vaktig och gillar att arbeta. Pratar gärna (inte skälla alltså). Inte en ren familjehund som nöjer sig med promenader, utan en hund som vill vara till lags och "hjälpa sin flock att överleva". Dock inte alls i närheten så krävande som andra "arbetande" raser. Det viktigaste är att man gör något! En i grunden väldigt snäll och "tillåtande" ras. Väldigt allsidig. En del sjukdomar i rasen.
Min hund funkar till allt vi har gjort de här nio åren. Dock har han lite för lite "motor" och självständighet för att fungera på hög nivå i lydnaden, men det ligger mer på honom som individ och på att jag inte har valt att jobba på det. Han är hunden som älskar de där riktigt kluriga uppgifterna som kräver massa tankeverksamhet. Han älskar att testa sig fram, och blir riktigt taggad av det. Han stänger och öppnar skåpluckor, lastar in disk i diskmaskinen, sorterar tvätt, drar av sockar och vantar och agerar servicehund för att det är så kul att jobba och lära in nya grejer. Däremellan går vi spår som är längre än 1500m (men tävlar inte i nåt) och söker efter "bortsprungna" personer, tappade nycklar och kantareller (har även lärt in trattkantarell för sig och detta året lär vi in karl-johansvamp, han vet vad han ska söka beroende på vilken sele han använder). Även en del jakt har vi pysslat med.
En smart och kul hund som inte blir "odräglig" av att ligga i sängen med sjuk matte i fem dagar.
Som sagt, min uppfattning!
# 3 häftigt att mycket det du skrev passade in i exteriör eng springer spaniel hahah:D
Hahaha, se där ja, tja de är väl avlade för i princip samma sorts "arbete" ;)
Ts då har du en rasbeskrivning för två raser;) Jag har själv en jrt just nu men jag har svårt att beskriva denna underbara krabat eftersom det finns så olika linjer. Men kan beskriva min lilla, ha. Är tuff som rasen ska vara. Med detta menar jag att han inte tänker till om han ska hoppa ner från höga stenar exempelvis utan han bara hoppar;). Han är inte rädd för höga ljud, ingenting han har sett har han böivit rädd för. Men han har en av och påknapp / vilket inte alla har inom rasen utan det finns sk "jaktidioter" terriertyper etc. Det är dessa so. Kräver lite mera än vad min gör. Min lilla krabat ger 150% när han arbetar dock och det gör de flesta jrt och de flesta är leksaksfixerade ( rätta mig om jag har fel). En jrt är till för en ägre som är aktiv, med denna rasen skulle du kunna vara ute hela dagen utan att den är trött. Att kasta boll är inte en aktivitet jag rekomenderar att endast göra, de kan leka med boll i flera timmar. De behöver helt enkelt få tänka med huvudet. Min lilla krabat gillar aktivering som sök och den tror jag går hemhos många. Vi håller just nu på med sök lydnad pch även lite ringträning. Men något säger mig att agility och sök bruks kan bli hans gren. Vi testar lite och lär känna varandra:) Min sambo ska eventuellt gå en kurs där man testar grytjakt vilket jag tror han kommer älska. Sedan ska jag tillägga att en jrt är världens mysigaste och keligastehund när de sover i vår säng då ska han känna matte eller för att kunna sova. Han sover gärna emellan oss och fock han bestämma skulle vi ligga och klappa och pussa han hela natten
Storpudel
En aktiv och sportig sällskapshund, passar perfekt till någon som vill pyssla med lite allt möjligt vad gäller spår, lydnad, bruks (kanske främst spår?) osv osv. Hänger med på det mesta och brukar uppskatta det mesta som bjuds. Kanske inte samma motor som en bruksras när det gäller träning, kan behöva lite mer motivation, men tycker absolut om att träna och vara sin ägare till lags. Väldigt flockbunden och människokär, brukar också gå bra med andra hundar.
Mina personliga erfarenheter av rasen bygger främst på vad jag hört andra berätta och på individer jag träffat. Min egen är bara 12 veckor än så länge, så vi får väl se hur väl han stämmer överens med vad jag har lärt mig om storpudeln.
Australian Shepherd - Vall & Bruks
Rasen är avlad för att valla boskap och vakta gården, dvs ranchhund. Tuff hund som är för vacker för sitt eget bästa. Finns 3 olika typer, Vall, Bruks och Utställning. Valltypen är väldigt nätt, liten och ganska kort päls, påminner lite om BC men ändå inte. Brukstypen går oftast bra i utställning pga. sin lite kraftigare byggnad och lite mer päls än valltypen, samt har en del skärpa och mycket vakt. Utställningstypen är ganska tung, kraftig och har väldigt mycket päls, oftast stubbsvans.
Just min Aussie har väldigt mycket vakt, skulle helt ärligt ta en kula för mig, en del skärpa och ganska mycket vall bakom sig. Han är nättare än brukstypen men kraftigare än valltypen, lite mitt i mellan. Ett härligt temperament och är en riktig liten arbetsmyra, och det han älskar mest av allt i hela världen är Rapport och Sök. Han gillar att arbeta självständigt men säger inte Nej till att arbeta Med mig heller.
Rasen i sig är väldigt ojämn. Det finns vissa aussies som är mentala vrak, både på plan och utanför, vissa som sköter sig toppen på plan, men är vrak utanför och vissa som funkar helt men kanske inte har arbetslusten. De är inte rasen som "Hej du är min bästa vän vad ska vi hitta på" utan är ganska reserverad av sig, en nosning räcker. Kan vara knepig att ha i vardagen och man måste ofta ligga ett steg före.
Men jag gillar rasen, det är helt klart min ras.
-
7 Du vet väl att den första icke brukshundras var faktist stor och mellan pudel blev bruksprovschampions 😉
Tax - sällskap, spår, rallylydnad
Min erfarenhet av våra två taxar, som är mina första egna hundar, är att det är en aktiv, glad, nyfiken ras som älskar att gosa. De är intelligenta vilket märks i vardagen och de hittar på aktiviteter om man inte aktiverar dom själv. De frågar inte om lov att göra saker - de bestämmer att nu gör vi så här :)
Jag har inte barn men jag kan se många likheter i barnuppfostran och taxuppfostran. Det är ingen idé att gå i kamp. T ex om hunden vill lukta efter hela promenaden så att gå å dra i kopplet gör bara att hunden strejkar mer och lägger sig ner (gör båda mina) och rör inte en fena. Istället får man avleda, inte utsätta dom för frestelser och locka med något roligare.
Fantastiska hundar!
Vår äldsta har en otrolig nos och hans spårförmåga har många gånger överraskat mig. Vi hoppas han ska bli en jakthund också för instinkterna och skallet har han.
Ska väl lägga till också att rasen är så bred och den finns i så många olika varianter (hårlag och storlekar) som gör att taxar inte är en homogen grupp. Det finns många variationer i temperament, intelligens, aktivitetsnivå och mentalitet. Ingen Tax är den andra lik.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf