vilken sele?
Hej. har en tysk mittelspitz hade på 6 månader gammal och tänkte köpa ett sele till honom, men så ville jag bara få lite tips vilken ni tycker är bra. Det är min första egna hund, har haft en blandras i familjen när jag var yngre. Så har inte riktigt koll om vad man ska ha, sedan är det såklart vad man tycker själv. Men ville bara ha lite råd. D-sele H-sele Y-sele
//Camilla
Hemsida
Jag gillar Hurttas y-sele och Björkis spårsele/D-sele :)
Inte för att det är något fel på hurttas d-sele, men jag gillar Björkis mer.
Jag gillar också hurttas y-sele, tror många gillar den och jag hör folk som Rekomenderar den och det gör även jag:)
Jag använder Hurttas Y-sele och tycker den själv är väldigt bra, så jag rekomenderar den :)
Gillar Y-selen pga rörelsefriheten, men sitter inte bra på alla raser. Så du får testa och se.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag har både Hurttas y - och h sele! På Gizmo sitter deras y sele mycket bättre tycker jag 🙂
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Jag gillar Hurttas D-sele. Tycker även att Rogz H-sele(?) är helt okej, den är bra vid tillfällen när man behöver ha ett bra grepp om hunden (använder den t.ex. när vi klipper min hunds klor för att ha bättre grepp om henne, hon hatar att få klorna klippta).
Haha sorry jag blandade i hop sele det är hurttas D sele jag använder jag jag älskar den:)
Alltså vad är D-sele? Är det H-sele ni menar? Finns väl bara Y-sele och H-sele.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Nej finns d sele http://djurmaxi.se/hund-selar-sele-c-1_30_530.html kolla lite längre ner
#10 jag har alltid också trott att det bara fanns y och h..
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Jag gillar h-sele bäst, y-sele sitter inte alls bra på min hund då den trycker vid strupen om hon drar och d-sele gillar jag inte eftersom den sitter över bringan och kan hindra hunden från att röra sig ordentligt och den är lätt att krypa ur om den är minsta lilla för stor.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Har provat y-sele (Hurtta) på 3 olika hundar och den sitter inte bra på någon av dem. Så numera undviker jag deras selar.
Just för tillfället använder jag en h-sele från Rukka. Gillar den för att den är ställbar både fram och bak.
Jag rekommenderar dig att prova olika varianter av sele innan du bestämmer dig. Det är så väldigt olika vad som passar vilken hund.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
Jag har en D och en Y sele, och helt ärligt gillar jag båda lika mycket.
Båda sitter bra på min, däremot används de lika mycket.
D-selen kör vi i skogen så det blir lättare att se honom samt att man kan hålla honom bättre(Handtag<33), vid sök och rapport. Y selen när vi åker och badar, promenader och liknande, varddagssele helt enkelt :)
-