Hjälp med hundmöten
Vi har en hund på 2,5 år som nu börjat bete sig dåligt vid hundmöten.
Han frustrationsskäller, gnäller, tvärdrar och vill bara fram och hälsa. Han har väl alltid gnällt lite vid hundmöten men nu har det blivit värre.
Jag har tänkt på att skvallerträna honom men tycker det är svårt att börja på lagom avstånd då det endel gånger dyker upp hundar plötsligt och då hinner man inte vara med. Hur ska man göra vid såna tillfällen?
Nu har det visserligen flyttat hit fler med hundar men speciellt på vintern kan det gå en vecka utan att man möter någon så det känns också som att han hinner glömma bort när det går långt mellan gångerna.
Han är en terrier och har "terrierminne" dvs. om vi går förbi en korsning och det kommer en hund där så förväntar han sig att det ska komma en hund där nästa gång och nästa gång och kanske tillomed nästa gång också. Tillslut kommer det komma en hund där och han får sin belöning(att det kom en hund). Och sen börjar allt om igen. Han vet precis i vilka hus hundarna(och endel katter) bor på våran gata.
Några tips och råd?
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Kommer en hund plötsligt nära så vänd om, eller gör en stor båge, ta in på en stig/annan väg eller liknande, vad som helst bara ni kommer längre bort.
Ni har inte möjlighet att åka och gå någon annanstans ibland så hunden får lite hundmöten? Jag tänker på det du skrev om att det ibland går så lång tid mellan hundmöten att han glömmer bort. Jag har i princip inga hundmöten alls här hemma, men jag åker ner till byn ibland för att träna.
Jag gör som så när jag hamnar i hundmöten som jag inte är beredd på att jag tvärvänder direkt min hund börjar stirra/bli stel - innan han gör något dumt. Går ca 5 steg, så att han slappnar av (för då är vi tillbaka på ruta 1) och vänder sedan upp igen mot hunden och berömmer då innan han blir stel/stirrar. Fungerar jättebra för oss.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#1 Att jag inte tänkt på det. :P
#2 Jo tanken är att vi ska börja gå en runda med honom när vi är till större byar/städer. Men grejen är att när det blir mycket folk/hundar eller när man ofta möter folk/hundar så bryr han sig inte alls. Det är som att det bara är här hemma som han beter sig så.
Puttar upp.
Någon som har tips på hur man lugnar ner en uppstressad hund som frustrationsskäller varje gång man säger något till den? (Han är ju inte såhär hela tiden utan vid hundmöten, speciellt där hunden kommit rätt plötsligt/nära).
#4 Det gäller att få ner stressen, blir hunden stressad av andra hundar måste man se till att utöka avståndet, så att stressen minskar.
#5 Ja det förstår jag, men hur? Ibland kan man inte rå för att det kommer en hund plötsligt och då spelar det ingen roll om vi ökar avståndet för då har han redan hunnit bli stressad och låst.
Förra veckan hände detta, en hund(med matte) kom på en stig som går ner från en kulle paralellt med vägen vi gick på men skyms av träd så vi såg inte hunden förrän dom var ganska nära oss och vår hund blev stressad, började gnälla. Vi stannade och väntade och det blev snarare värre när hunden försvann ur sikte. Det var då han började skälla så fort mamma(som gick med honom) sa något.
#6 Då skulle jag genast ha vänt om eller utökat avståndet på samma sätt och bara raskt gått vidare. Hinner man inte göra något för att utöka avståndet så är det så bara, då får man vara mer uppmärksam nästa gång. Raskt vidare så hunden får något annat att tänka på.
Alvin (jrt) brukar inte gå upp i stress när han ser hundar men han gjorde det en gång när det var två lösa hunda varav det var en boll inblandad( han älskar bollar) så han gick upp i stress, men jag stannade kvar med honom och bad han lägga sig och då lugnade han ner sig. Att bara vänta kan vara ett tips sedan man man också träna passivitet på vanliga stället där man inte kräver något utan man sitter på en parkbänk och bara tar det lugnt:). Tränar ni nått med honom förrsten?
#8 Ja vi tränar mest rallylydnad men också agility, spår ibland och så aktiveringsleksaker(typ nina ottosson).
Idag gick vi förbi två gårdar med hundar som var ute och det gick bra, jag skvallertränade och gick lite längre ifrån så det blev mer avstånd. Han skällde ingenting, gnällde inte ens, bara stirrade och slog av hörseln lite.
Vänd-tekniken fungerade inte för mig och min hane. Han var fortfarande lika uppspelt nästa gång han fick syn på en hund. Till slut tog jag hjälp av henne kille som läst hundbeteende och äger ett dagis här i stan. Hjälpte att få nya perspektiv och se någon annan jobba med hunden. Idag sätter jag honom ner och försöker distrahera honom när han får för mycket fokus eller börjar pipa loss, snudda till han eller göra ett visst ljud. Sen berömmer jag självklart när han är duktig. Ibland behöver han inte ens sätta sig utan då räcker en snabb tillrättavisning i rättan tid så traskar han förbi, piper lite men inte utfall som innan.
När jag skriver "snudda till, tillrättavisa, ett visst ljud" är det självklart inget våld eller obehag inblandat. Bara något litet man märkt hunden uppmärksammar så fokusen släpper.
Tid och tålamod har man ju lärt sig! :)
#10 som du säger så behöver man göra något så de kommer ur sitt fokuserande på andra hundar annars så kommer de liksom i "trans" och slutar helt lyssna på en. Jag brukar hålla koll på min hund när vi möter andra och ser jag att han börjar tok stirra så rycker jag bara lite nätt i kopplet så han ska vakna upp igen typ. Inte alls hårt bara lite så han fattar att jag fortsätter gå och ska inte stanna såvida jag själv nu inte bestämmer att han ska få hälsa på den andra hunden. Man måste vara snabb när man ska göra det. Så fort du ser att din hund börja fokusera på den andra hunden.
Man får helt enkelt testa sig fram och se vad som fungerar på sin egen hund.