Grannens hund jagar våra katter
Vi har ganska nyligen flyttat in i en lägenhet som ligger i ett bostadsområde med våra två katter. De får gå ut och in som de vill tack vare en bräda från balkongen, och de trivs jättebra då vi har i princip bara gräs och skog utanför, alltså en väldigt naturskön miljö.
I huset precis bredvid bor en familj som har en hund som hela tiden går lös. Hon ser ut som någon sorts schäferkorsning, och är väldigt aggressiv mot våra katter. Hon har flera gånger attackerat dem och NÄSTAN fått tag i dem, hon skäller, morrar och jagar dem tills de antingen flyger upp i ett träd, upp i skogen eller upp på balkongen i ren panik. Ägarna har sett detta ske flera gånger men ALDRIG lyft ett finger eller höjt rösten för att stoppa hunden. Oftast står de bara och tittar på och väntar på att hunden ska bli "färdig". Vid ett tillfälle, då en av våra katter klättrade 6-7 meter upp i en tall för att komma undan hunden, så gick ägarna helt enkelt in i sin lägenhet och kom ut och hämtade hunden senare. Vi stod då på vår balkong och såg allt hända, vi skrek och klappade i händerna för att distrahera hunden, och tillsist gav den upp och sprang vidare runt på området utan att ägarna ens var utomhus. Ägarna såg oss och hörde oss, men sa inte ett ord utan gick bara in.
Idag hände det igen, en av ägarna kom och gick med hunden lös på baksidan av vårat hus precis under vår balkong, när den fick syn på en av våra katter och började jaga henne. Ägaren gjorde ingenting utan bara stod och såg på, trots att jag stod på balkongen, bokstavligt talat bara en meter från honom och skrek/klappade i händerna. När jag konfronterade honom sa han att de själva har 2 katter och att hunden är snäll. Sedan gick han.
Vi har även sett hunden jaga andra hundar, katter samt ekorrar och liknande på ett, som vi upplever det, aggressivt sätt (skäller/morrar). Visst, det kanske bara är lek, men vi har redan förlorat en katt när våra tidigare grannars schäfer bet ihjäl honom när han var ute. Det är längesen, men minnena finns kvar och vi går runt och är livrädda för att något ska hända.
Våra katter trivs jättebra ute och vi skulle vara jättelyckliga om de kunde få fortsätta vara både ute & innekatter. Just nu funderar vi på att istället näta in balkongen för att skydda dem från hunden.
Hur hade ni gjort i vår situation? Kontakta hyresvärden och klaga, kan det funka så att de kanske får en varning eller liknande? Att prata med grannarna funkar uppenbarligen inte, de bara skrattar åt det och tar oss inte på allvar. Hundar som inte lyssnar ska väl ändå inte vara lösa? Vi tycker väldigt mycket om hundar och har absolut inget emot dem, men vi mår verkligen jättedåligt över att de inte verkar ta något ansvar för just denna hund. Finns det någon lag/regel på vår sida?
Oj, det blev långt det här… Tack för att ni läste!
- S
Jag kom in här av en slump haha 😛
Men jag skulle pratat med hyresvärden så den kan prata med ägaren till hunden. Jag tycker inte att ni ska sätta något nät på balkongen för att katterna är ju vana att få gå ut. Och dessutom är det inte ert fel att det bor en oansvarig hundägare bredvid er, det är dom som ska göra något åt problemet, inte ni. För det är ju superlätt för dom att göra något åt det! Han behöver bara skaffa ett koppel till hunden.
Jag skulle näta in balkongen och inte släppa ut mina katter utan uppsikt.
Sedan skulle jag pratat med grannarna om situationen ifall det inte fungerar så hade jag vänt mig till hyresvärden.
Och nej hundar får inte springa lösa ifall man inte har kontroll på dem.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
Det är så att du som kattägare bör ha lika mycket uppsikt över dina katter som ägaren till hunden behöver ha uppsyn över sin hund.
Hunden skrämmer individerna på gården och era katter… förorenar i barnens sandlådor, sanden som barnen sedan stoppar i munnen..?
In-nätat är ett mycket bra råd. Då skyddar du katterna mot många fler saker än "elaka grannhundar". Som könssjukdomar, skabb, bli överkörd, fästingar, bli bortjagade av andra dominanta katter… listan kan göras lång.
Man kan galla över andra människor allt man orkar, men det är inte produktivt. I slutändan finns det bara en som kan förändraen individ. denne själv. I ditt fall blir det du och dina katter.
Om du anser att hunden utgör någon slags risk i området (mer än att skrämma dina katter som är ditt ansvar lika mycket som grannens) , så tycker jag att du ska ringa och prata med hyresvärden. Om inte detta ger resultat hade jag ringt polisen/länstyrelsen och frågat om råd, då det är lag på att hundar sommarhalvåret ska hållas kopplade utomhus.
Tack för svar!
Våra katter är väldigt skygga och skulle aldrig vistas där det är människor/liv & rörelse. Vi har haft dem i 7 år och känner dem + vet hur de fungerar. De förorenar absolut ingen sandlåda, som ligger på framsidan av lägenhetshuset, utan de vistas enbart på baksidan där det BARA finns skog och är väldigt lugnt och stilla (inga människor och absolut inga vägar där de kan bli påkörda). Vi har aldrig katterna ute själva utan är alltid hemma och/eller på balkongen och har koll på dem. De är alltid inne på nätterna och när vi inte är hemma. Vi HAR dom under uppsikt, vi har ju varit närvarande varenda gång grannhunden jagat dem och kunnat ingripa, till skillnad från hundägarna som bara går iväg eller inte vet var hunden befinner sig.
Jag tycker inte alls jag har "gallat" över situationen, snarare beklagat att det är tråkigt att det blir såhär. Vi har som sagt försökt prata med grannarna flera gånger men de tar oss inte på allvar, därför jag ber om tips och råd här. Kanske är det någon som varit med om samma sak.
Det låter bra att ni är så pass måna om era katter.
1. Hyresvärd
2. Länstyrelse/polis "be om råd". De kommer vilja veta vem personen är och gärna om du har skrivit ner när dessa "störande" situationer har uppstått. Som datum och tid och vad som hände då. Dvs, ju mer info du har - ju bättre och mer effektivt. Det är också bra om du vet om det är fler i området som upplever hunden lika störande som du så att ni blir fler som anmäler. Det går dock att anmäla anonymt.
Ang gallan så tänkte jag allmänt, inte att just du gallar i denna tråd. Det är bara inte helt ovanligt. ;) Det var oklart uttryckt och jag ber om ursäkt.
Tack. :)
Vi får börja med hyresvärd och se vad det leder till. Om jag inte minns helt fel står det i hyreskontraktet att hundar ska hållas kopplade, kan ju isåfall ta hjälp av det.
Ingen fara! Det förstår jag, att det är vanligt alltså. Vi har som sagt inget emot hundar, inte denna heller - det är ju inte hundens fel att den är dåligt uppfostrad!
Det är ERT ansvar för era katters välmående, inte grannens. Näta in balkongen är mitt råd.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Bor hunden i hus och är den i trädgården när den jagar katterna? Eller sker detta bara under promenader för du som kattägare har ansvaret vad dina katter gör och vart dom vistas, hundägare likaså. Jag har hundar som gärna jagar grannens katter tyvärr, men jag säger åt dom när dom gör detta och de är stoppbara (hundarna). Dessutom är det små hundar och är med våran katt + grannens katter (som vi är kattvakt åt). Det är roligt att jaga det som springer tyvärr, men jag tycker att alla har ansvar över sitt djur. Hade jag vart rädd för att min katt riskerar sitt liv med vara ute pga en hund som jagar dom då hade jag inte haft katten ute mer än i sele o koppel.
jag älskar hundar och tycker inte om katter så värst mycket men i det här fallet så är det hunden som ska kopplas helt enkelt:) (hatar såna ägare som skiter i allt)
Vill höra hur det går:) (om du får någon hjälp av hyresvärd)
9 håller hetl med en hund som jagar så hade jag inte haft lös risken är stor att den drar efter något o där med kanske råkar mycket illa ut vid någon olycka.
Jag är både katt och hundägare. Älskar dem båda lika mycket. Men samma regler gäller. Dvs katterna ska hållas precis lika mycket under kontroll som hundar. Det går utmärkt att ha katter som innekatter med inätad balkong och gå på koppelpromenader. Så det första du ska göra är att ta ansvar för dina katter och sluta låta dem gå vind för våg. Sedan är det dax att tala om för hundägaren att det är helt oacceptabelt att hunden svansar omkring lös utan att de har kontroll på den.
D.v.s städa framför egen dörr innan man klagar…
Och nej jag tycker självklart inte det är OK att hund jagar katt… men varken katt eller hund får vara lösa okontrollerat…. Så tillfället borde inte uppstå…
Jag hör till dem som blir rätt trött på grannens katter som kissar i vår hammock och bajsar i sandlådan…. För det gör katter… om de får möjlighet… Tyvärr…