Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 928 ggr
sophiac
2

Fotboll = Aktivering?

Min hund verkligen äälskar att spela boll. Bollen är i detta fall ungefär lika stor som han. Jag undrar om detta kan räknas som aktivering? alltså..jag dribblar och "passar" honom och så "passar" han tillbaka och jag skjuter iväg bollen och han jagar den osv osv. Han brukar bli rejält trött av det iallafall. Så vadd tror ni är det en form av mental (och fysisk) stimulans eller bara fysisk?

Reise
1

De är fysisk aktivitet och lek.

Ifall du lär honom ngt trix med bollen blir de mental stimulans 🙂 Alltså att han måste tänka och använda huvudet för att komma fram till en lösning.

De finns en massa du kan lära honom - har sett vissa som lär hunden gå upp med bakbenen på tex en planka. Prova med bollen!

[typellisch]
1

Om du vill ha mental stimulans med så sätt bollen på en lite högre nivå så måste han ha ner den själv. Eller så sätter du den mellan två saker så han måste putta ut den själv. Lite tips sådär, hoppas det uppskattas!

sophiac
0

#1 Tack för tipset det ska jag prova!

Han har en mängd olika bollar som jag lärt han namnen på så brukar jag säga "hämta bollen i snöret" "tennisbollen" "lilla bollen" osv så springer han och hämtar dom! haha :)

Reise
1

#3 Det är perfekt mental stimulans! att själv få klura ut vad de är för boll du vill att han ska hämta etc. Smart!

sophiac
2

#2 tack för tipset! Jag brukar ibland lägga den i en grop (den stora bollen) så får han gräva upp den, ser roligt ut då han verkligen får kämpa för den är så stor..haha!

[typellisch]
0

#5 Haha, det är bra stimulans kan jag tänka mig 😃 Jag själv fick ju lite tips nu hur jag kan stimulera min dam lite mer… inhandla en lite större boll helt enkelt. Tackar ;D haha.

sophiac
0

#6 haha varsågod! Hoppas hon tycker om det :D

[typellisch]
1

#7 Det hoppas jag med! Haha. :) Hon älskar bollar annars så det ska nog gå an!