Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1375 ggr
[Himmelska]
0

Svensk lapphund

Om allt går som jag har planerat så ska jag skaffa hund om ca 1 år och efter att ha läst varje ord på skk och Svenska lapphundklubbens hemsida så lutar det mot att det blir en Svensk lapphund. Då jag anser att skaffa hund är ett väldigt stort beslut så vill jag vara helt säker och inte göra något på impuls. Så jag tänkte bara höra om det är någon som har eller känner till hemsidor/bloggar om vardagslivet med en Svensk lapphund och om ni tror att det kan vara rasen för mig. Det som jag är intresserad för just nu är * Agility * Spår * Lydnad Har även tänkt lite utställning men det är inte högprioriterat då jag inte vet hur det går till. Jag som person är väldigt lugn och tålmodig, stressar inte upp mig i onödan. Gillar att promenera, speciellt i skogen. Kanske ska tillägga att jag är uppvuxen med en Dansk svensk gårdshund men detta kommer att bli min första helt egna. Bör själv och är 22 år. Som sagt vill vara så påläst som möjligt så att jag kan fatta rätt beslut. Vad tycker ni? Allt positivt och negativt uppskattas, ärlighet varar längst i slutändan :D

[Himmelska]
0

Bor, inte bör :D

Vizzla
2

Mitt tips är att träffa uppfödare av rasen och/eller besöka folk som har rasen.

Då får du se hur dom är och du får prata och ställa frågor.

Vi gjorde så när vi skaffade våra hundar, jag var lite skeptisk när husse ville ha Tax. Jag hade dock ingen erfarenhet av taxar så jag gick med på att träffa uppfödare. Då insåg jag att de stämde in på det jag ville göra.

Jag vet inte vad lapphundens användningsområde är, för agility lydnad osv kan man göra med i stort sett vilken ras som helst.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Alexandra-S
0

Jag bor med en Finsk Lapphund, det är ju inte samma ras men väldigt lika 🙂 Dock inte min hund utan min kompis men ja, som sagt så bor jag med dom så jag umgås ju med den hela tiden.

Hör av dig om du har några frågor!
Men jag tycker iallafall att det är en bra förstagångs-hund. Tydlig av - och på knapp, kräver inte jättemycket träning men säger inte heller nej till att träna. Man får ha humor om man har en lapphund! 😉

Enda nackdelen jag ser är deras självständighet. Flera av mina vänner har finsk - och svensk lapphund och dom har väldigt stor jaktlust och självständighet och det är inte egenskaper som jag uppskattar tillsammans tyvärr. De är ju ursprungligen vallhundar, men dom har ju inte egenskaperna som tex en bc eller aussie har..

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

.m.m
0

Svensk lapphund är en aktiv allroundras. Det verkar som den kan passa bra in på dina kriterier. :) trevlig hund. Glad, lyhörd och framåt. Mer aktiv än den finska lapphunden. Det är en hund som naturligt gärna använder rösten. ;) Har inga länkar att komma med, men en uppfödare med både svensk och finsk lapphund med mycket gott rykte, är kennel herdinginstincts. Hon har även hemsida med blogg om jag inte missminner mig.