koppelträna valp?
Många säger att man ska följa valpen när man är ute och koppeltränar.. men det kan väl inte vara bra om man vill att hunden ska lära sig att gå fint?
När får man börja träna valpen att gå fint i koppel?
Vilket är det bästa sättet?:)
De är nog väldigt individuellt, men ifall jag hade haft en valp hade jag koncentrerat mig på att få en fin relation med valpen och låta den "landa" i sitt nya hem innan man börjar träna den.
De är en väldigt stor omställning för en valp att skiljas från mamma och syskon, så jag skulle inte börjat med koppelträning förens valpen kände sig trygg och litade på mig.
Hade i första hand tränat inkallning och låtit valpen vara lös. Lite rumsrenhetsbestyr etc.
Koppelträning kan vänta första 2 veckorna iaf tycker jag, kanske till och med första månaden. Men de är klokt att ha på ngt halsband så att valpen vänjer sig - och kanske korta, korta stunder.
Tycker jag 🙂
Bästa sättet är att stanna om valpen drar. Och kanske om valpen är väldigt ny mot kopplet visa att de är kul och trevligt, tex. ge godis.
Men annars, stanna om valpen drar. Inte svårare än så.
Okej:) jag tänkte om man kunde locka den med godis vid min sida och göra så varje promenad? :)
Kan man också göra! :) Bra att göra de första gångerna för att visa att de är trevligt med koppel.
Om du använder klicker kan du klicka och ge godis om valpen går fint vid din sida. Klicka in valpen först innan dock :)