Min hund vallar bilar
Jag sköter om en Sheltie som jag har problem med angående bilar. Shetland Sheepdog hör till vallhundsraserna, men min hund vallar bilar, och det är inte särskilt uppskattat. Jag har haft en hund tidigare med samma problem, men den blev påkörd av ett tåg och dog. Den hund jag har nu hade förr inte problem med detta, men då den såg hur den andra hunden betedde sig, gjorde den samma sak. Detta är ett stort problem då varje gång en bil passerar måste ta in kopplet. Jag har testat att distrahera hunden med godis, lägga handen för ögonen så att hunden inte ser då bilen kommer, men inget har lyckats. Jag behöver hjälp.
//
Kontakta en instruktör i din närhet som kan hjälpa till tillrätta med problemet, det är som sagt ett livsfarligt beteende.
Den kanske behöver valla? Den verkar ha ett stort behov av de. Hade en kompis som hade en bc som hade vallat sedan tidagare, men fick sluta valla bara sådär, den vallade bilar sedan. Jag menar att om du vallar så kanske det blir enklare att ta bort problemet med att den vallar bil för att den får sina behov. Inte att din hund slutar valla bilar för det. Tycker också du ska kontakta instruktör om problemet.
Ts, hur aktiveras och motioneras hunden? Vad har den för uppgifter? Hur tränas den?
#3 Eftersom det inte är min hund helt, utan en gammal tants hund (Jag sköter om den och hjälper till) så vet jag inte helt hur hon aktiverar den då jag inte är där. Jag tränar smått Agility och skall snart ta den på Agility-kurs. Jag tränar även lydnad. Den har en stor, stor gård med galler omkring där den kan springa fritt och leka med de andra hundarna. Den älskar alla sorters leksaker och jag lägger mycket tid på att kasta bollar och leka med den, eftersom den älskar det så pass mycket. De dagar jag är där (Ungefär 2-4 gånger i veckan) går jag 1-2 länkar, ibland 3. Längden varierar. Och då den får springa fritt på gården behövs det inga små kissrundor direkt. Den får även träffa andra hundar ofta eftersom tantens barn/bekanta har hundar som kommer på besök.
#4 - Bara för att man har en stor tomt, är det ingen ursäkt till att inte låta hunden gå på kisspromenader längre. Jag antar att du menar att länkar är promenader? Om hunden inte får promenera varje dag, så förstår jag att ni har problem med den.
#4 Kan du inte be om att få ta över hunden/alt. köpa den, låter helt klart som om det kan vara så att hunden inte får vad den behöver, istället för att kasta bollar och hålla på som bara stressar kanske ni kan lägga den tiden på någon annan, ordentlig aktivering.
#4 Allt hänger ihop. Aktivering-motion-passivitet. Alla delar behövs, för att man inte ska få problem med oönskade beteenden.
Att leka kan visst vara bra, men att kasta bollar etc. kan vara otroligt stressande för en hund. Springa fritt och leka med hundar, är ingen aktivering.
Kolla först och främst med hundens ägare, vad denne gör och har för planer för aktivering och motion, dvs helhetsbilden.
Det är på samma gård som jag har min sköthund. Så hon har beskrivit det fel. Ägaren är visst ute och går med hundarna varje dag. Dom får den aktivering dom behöver. Jag och Ulrika tränar sök med dom varje gång vi är där.
Jag tycker alla börjar säga här nu att ägaren är dum och inte vet hur man sköter om sina hundar. Hon har haft kennel nu i över 40 år med både border collies och shelties. Hon vet nog.
Vi tränar även hjärngymnastik med dom, alla fall jag då jag är där.
Såhär får jag för mig att det låter av det ni och hon skriver.
Är på en stor gård. Får inte komma ut på kissrundor, vanliga promenader ibland. Ingen aktivering, stressade. De är inte det. Okej ?
Men såhär är det.
Är på en stor gård. Får komma ut på korta kissrundor med ägaren, men även promenader med henne. Aktivering så det räcker (Godissök,spår,Sök,Viltspår,Agility,Lydnad,''Godisleksaker'',parkou stavning,och några saker till). Och inte stressade.
Det är inte som hon beskriver. Låter som om det är värsta största problemet. Det är inte så att han tvärligger ner och vägrar gå. Nej, han kollar på bilen och ibland så stannar han och ''nafsar'' i luften.
En bild på Emil och Ida
#8 Fast hur ska man veta något som inte står, ts skriver ju själv att det är ett stort problem.
#8 En helt annan bild målades upp nu, och rent spontant (efter att ha läst era båda inlägg) känner jag bara - säg till jycken att lägga av och gå vidare. Låter inte som nåt jättebekymmer.
#8 Vad jag kan se, så har INGEN sagt att ägaren är dum och inte kan sköta sina hundar. Var ser du något sådant? MEN, om någon skriver och har ett problem, tycker Du att det är konstigt då, att det ställs frågor så att vi tillsammans ska kunna ringa in vad problemet består i?
Hur många är det som har "sköthund" på samma gård? Hur många hundar finns det där? Hur gamla är ni som har sköthundarna?
MinIda, har jag fel, eller minns jag att du skrivit flera trådar om att du har bekymmer med din sköthund? Eller rättare sagt, men någon annan tjej, som "delar" sköthund med dig?
Det låter helt klart som en hund som får alldeles för lite mental aktivering, så den kört igång på bilar istället - inte alls ovanligt för vallhundar som inte får det dom behöver.
En välstimulerad vallhund vallar inte bilar!
Men däremot minIda jag har läst din blogg och jag ser vad ni gör när ni är ute med hundarna. Jag tycker ni är duktiga och stimulerar hundarna bra, men kanske just hunden i detta inlägg är väldigt aktiv och behöver någon form av vallning för att bli lugn.:) så det är inget ont mot er:)
Vallhundar ska göra det de är uppfödda för - valla!! Köp en jakthund om ni vill att hunden ska söka efter godisbitar. Ni borde lära hundarna att inte bita i saker och djur istället för att gömma godisbitar så att ni kanske kan gå till en vallhundsuppfödare eller gård med får så att de kan få valla!! Det finns säkert enklare lösningar om ni kollar upp på internet också.. Har själv en jakthund och han måste tränas i olika grenar/saker ofta eftersom att jakthundar gör så många saker samtidigt i jakten. T ex: Hoppar, springer, nosar, stöter upp byte, apporterar och ibland också simmar vid jakt. Allt detta får han göra varje vecka. Dessutom har han halvlång päls, speciellt vid mage, ben varav jag förutom Agility, långa promenader, cykelturer, spårning, simning, apportering och lydnad också ska få in regelbunden borstning och öronskötsel. Detta gör jag varje vecka. Dessutom får han var/varannan vecka leka med hundkompisar, senast idag hade han två kompisar här som han lekte i timmar med. Då tränade vi också Agility och tidigare på förmiddagen hade han badat och efter en stund cyklade vi en runda. Tänk innan ni skaffar hund! En vallhund behöver ännu mer aktivering och även om det är en gammal tants hundar så finns det inga undantag!
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#15 - man går inte bara till en granngård och frågar om man får valla. En hund ska inte börjas valla med om den inte ska användas till det regelbundet - man har en plikt mot djuren som ska vallas.
#11 Vi är två stycken som har sköthundar. Det finns tre hundar. Vi är 12 år. Men jag har varit där sedan jag var 7 år.
Menade inte att ni sagt att hon är dum, får bara den tanken då jag läser.
Ja, förr var det en annan flicka där. Men hon slutade komma dit. Är det något fel på att Ida är osäker och skygg då. Kan inte hon ha problem med andra hundar, eller ? Bara för att hon inte är min hund så behöver inte det vara något konstigt om hon har problem.
Och nej, jag tycker inte det är konstigt. Menar bara att hon har förstorat problem så in i nordens. Och sen så ni vet var det inte vi som gjorde så att den ena hunden blev påkörd, nej.
Det var en riktig agilitytävlare. Som hade henne lös första dagen. Så hon sprang iväg. Blev kompis med rävar. Var ute då det åskade,blixtade i skogen och sprang. Vägrade komma nära någon. Sprang som runt 800 km. I skogen hade flera sett henne, kommit närmare men hon var skygg så hon kom inte fram. Sen tänkte vi komma upp men nej. Det fick vi inte för den där tanten för hon sa att då skulle vi skrämma dig mer. Sen sprang du till en annan stad. Sen en dag så sprang du över rälsen och.. då kom tåget.
Riina (Hunden som dog) och Ullis ifjol.
En fråga, varför är ni så många som tar hand om hundarn?känns so det kommer och går folk som får göra lite vad de vill med hundarna. Inte konstigt att de är osäkra på både andra hundar eller vallar billar. Det behöver inte vara för att hon endast är understimulerad, hon kan vara enormt stressad också vilket inte är så konstigt om det kommer nya människor som antingen stannar eller inte är kvar. Spelar ingen roll om det är en sk agility tävlare, varför släppte den hunden så tidigt? Som för den delen också verkar vara understimulerad/stressad.
#18 Jag har sagt det, vi är 2 där. Är det många eller ?
Hur skulle jag veta varför hon släppte den ?? Det är som cirka 350 km härifrån oss så jag kunde inte direkt hålla koll på henne.
Du skrev ju att det hade varit en tredje, men som slutade och en sk agilitytävlare. Nej det är klart du inte kan veta det helt, men jag tror ja ska skriva här för jag får en väldigt oseriös bild av där ni tar hand om hundar. Så jag väljer att inte uttrycka mig längre.
#20 En flicka som slutade vara där, vem har sagt att en sk agilitytävlare har varit och lekt,gått ut med hundarna. Hon tog en hund för att testa om den skulle passa till agility. Men samma dag släpper hon den och tror dom är best friends eller nått. 😡
#21 Får jag fråga vad kenneln heter?
Du skrev i inlägg 17 "Det var en riktig agilitytävlare. Som hade henne lös första dagen. Så hon sprang iväg. Blev kompis med rävar. Var ute då det åskade,blixtade i skogen och sprang. Vägrade komma nära någon. Sprang som runt 800 km. I skogen hade flera sett henne, kommit närmare men hon var skygg så hon kom inte fram."
#22 Jo, det får du. Camicats kennel. Uppfödning av Border collies,Shetland sheepdogs förr.
#23 Ja, hon tog ju med sig den hem till sig. Hon var inte på hundgården.
Nu tänker jag sluta diskutera i denna tråd. Ni har fått mina svar.
#24 Jag tror jag känner folk som tagit valpar från denna uppfödare, känns lite skumt det hela, uppfödaren har använt samma hane massvis med gånger och gjort om samma kombination, det finns ingen vits med att göra om en kombination, ännu värre när det rör sig om sjuka hundar.
Dessa hundar har haft diverse sjukdomar och mentaliteten har också varit sådär.
Låter uppfödaren folk bara låna hennes hundar hur som helst?
När en hund valla bilar så kan det ha med stress att göra, det kan vara stress orsakad av antingen understimulering eller överstimulering. Men det kan också bara vara en hund med hög aktivitetsnivå som aldrig fått information om att man inte vallar bilar. Det finns hårt arbetande BCs som efter 8-10h arbetsdag ändå vallar katterna på gården eller följer ljusreflektioner osv. Det räcker inte alltid med att stimulera hunden, man måste också uppfostra den och tala om vad som är okej eller inte okej att valla.
När man har ett oönskat beteende på sin hund så är det bra att börja med att kolla över nivåerna av både aktivitet (både mental och fysisk) och passivitet. Även annan obalans kan vara bra att se över, så som smärta, problem med mat osv. Finns många olika orsaker till stress, inte bara hundens aktivitetsnivå.
Men sen måste man ju också träna hunden, ett oönskat beteende försvinner inte av sig själv för att man tillfredsställer den på andra sätt. Jag tycker det fungerar bra att tvärvända precis i den sekund då hunden tänkt låsa sig. En vallhund låser ju gärna på ett "byte" innan den fortsätter med att antingen bara eye'a (valla med blicken), springer ut framför (för att stoppa) eller attackerar (oftast överslagshandling då den inte vet vad den ska göra). Men om man då tvärvänder och går några meter, ca 5-10steg, så hunden får släppa tanken och sedan vänder man upp tillbaka igen. Då bryts hunden ur den där låsningen. Om hunden, när man vänder tillbaka, återigen söker sitt byte så kan man lugnt säga 'nej' och fortsätta gå med hunden i kort koppel (så den inte får chansen att stanna kvar och låsa sig igen).
Medarbetare på westernridning.ifokus