Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1208 ggr
eostnas
0

Sova gott?

Vår valp på 15 veckor sover bara gott i vår säng. Problemet är jag jag helst inte vill ha honom där: vi har barn också som sover knasigt. Jag tyckte alltså att en korg nedanför sängen, så att man kan klappa honom, skulle duga.

Men nej.

Han studsar upp i sängen upp till 20 gånger per natt. Just nu sover min man med honom i datarummet. Valpen är rätt klipsk, så han smyger försiktigt upp och lägger sig i fotändan. När vi säger till hoppar han ner direkt igen.

Men att vakna 20 gånger per natt är ju krävande.

Ska vi fortsätta kampen? Eller ge upp och låta honom sova hos oss? Det är en DSG som är känd för att vilja sova under täcken, är det en anledning?

Jag är inte jättemycket emot en liten hund i sängen men fantiserar om rena och frasande lakan och ingen som river en med vassa naglar, sparkar en eller lappar till en i sömnen …

Åsa S
0

Han lär hoppa upp i era sängar länge som han får sova i erat rum. Själv är jag mera van vid att hundar inte får gå in i sovrum, och lär man det från början så kliver de inte över tröskeln ens om dörren är öppen de respekterar att det är där de som är högst i rang sover.

bell
0

Korg bredvid sängen tycker jag är trevligare. Om du har en spjälsäng så kan det funka finfint att ha valpen i medans han blir trygg i att sova lite mera själv. 

Har använt spjälsäng bredvid min säng till ett par valpar, de hundarna sov inte i min säng fast de var vana vid att ligga bredvid i spjälsängen.

eostnas
0

Smart med spjälsäng! Tack!

Vizzla
0

#1 varför utestänga en liten valp? Att bli "avvisad" från flocken (= att inte få vara där flocken är) är ett fruktansvärt straff i hundarnas värld. Så hade jag aldrig gjort.

Kompostgaller runt lilla bädden brevid er säng så sover nog valpen gott.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

CelsiusT
1

Att stänga ute valpen ur rummet känns som ett onödigt straff. Den har ju nyss lämnat en valplåda med syskon och trygga mamma. Att gå från det till att ligga ensam i ett främmande hus. Nej valpen måste ju få känna att den hör ihop med flocken.

Kompostgaller är bra ;P Antingen runt hundsängen eller runt husse o mattes säng.

Medarbetare på westernridning.ifokus

eostnas
0

Tack hörni. Vi vill gärna ha honom i rummet just för att han är så sällskapssjuk. Men som sagt: helst på golvet i sin korg. Ska testa spjälis och/eller kompostgaller.

Elahraiah
1

Det man måste tänka på med hundträning är ju att ju fler gånger hunden lyckas göra något oönskat beteende, desto svårare är det att lära den att inte göra det.
T ex: Har han lyckats ta sig upp i sängen 3 gånger, så kan man gånga det på t ex 10 (beroende på vilken karaktär hunden har). Han kommer då att försöka hoppa upp i sängen 30 gånger, och då måste ni hindra honom vänligt varenda gång. Han förstår ju inte att det är fel, eftersom han har lyckats innan.
Lyckats han ta sig upp en gång till, då för man börja om och räkna på 4 lyckade försök x 10…

När vi fick våran hund (då var han visserligen 6 mån), ville inte sambon att han skulle sova i sängen. Det kan jag förstå, eftersom vi sover två vuxna i en 120cm säng, och en hund med vuxenvikt på 20kg blir lite trångt i den ekvationen.
Sängen står i en alkov med bara fotändan öppen, vilket gör det mycket lättare, men då lade vi en gosig bädd på golvet vid fotändan. Sedan sov vi "uppochned" eller som Pippi Långstrump, med huvudena vid fotändan. Då kunde vi hindra honom vartenda gång han tänkte på att hoppa upp. Nu sover han fint i sin bädd eller under sängen, helt enkelt.