Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 3473 ggr
Praefatio
0

Hund i varm bil - hur länge?

Min sambo ringde för en stund sedan. Han jobbar och såg en hund sitta i en trång bagagelucka, utan nerfällda rutor, mitt i solen. Det är 27 grader varmt i dag. Som den nyblivna hundälskande person han är undrade han vad han skulle göra och hur lång tid det är okej för en hund att stå så. Jag sa till honom att ringa polisen, 114 14, och kolla reg.-numret.

Nu löste det sig genom att ägaren kom när han stod i telefonkö, ägaren fick veta vem han pratade i telefon med och mumlade någonting om att "ja men, det var ju bara en liten stund" och körde sedan iväg snabbt som attan. Hunden hade då suttit i bilen i minst tio minuter.

Att det fort blir varmt i en bil och att det aldrig är okej att lämna en hund på det sättet är vi väl alla ense om. Men hur lång tid tar det innan värmen i bilen har blivit olidlig? Fem minuter? Tjugo minuter? När är det vettigt att faktiskt slå sönder rutan och ta ut hunden? Vid 27 grader utomhus och en bil som står i gassande sol snackar vi ju temperaturer på närmare 100 grader…

viktoria91
2

Såg en länk om en veterinär som satte sig i en bil i liknande situation du beskriver men med lite nedrullade rutor, efter 30 minuter var tröjan genomblöt av svett och det bara rann av honom!

Jämför det med en hund som bara kan kyla ner sig genom att flämta så är det otroligt lite nedkylningsförmåga en hund har jämfört med människor som svettas över hela kroppen.

Om situationen är akut, att hunden får värmeslag och är väldigt värmepåverkad får man slå in rutan och ta ut hunden/djuret då det handlar om nödvärn! Kontakta helst polis innan eller haffa en annan som vittne till situationen!

Vizzla
0

Jag har läst att om det RISKERAR att bli över 25 plusgrader får hunden öht inte lämnas i bilen. Kommer dock inte ihåg vart detta stod.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[Alvin88]
0

Jag höll på att ringa då det var en mops i en bil med nedvevande rutor, kan ha varit ca 17 grader. Men jag tyckte ändå dte var fel med tanken på att det var en mops, har man rätt att ringa då efter minuter?

Karmatarerskanise
0

http://hundar.ifokus.se/discussions/4dada1e688f47253d6001404-sa-har-varm-blir-bilen

I länken kan man ser hur varmt det blir i bilen.

Att lämna hunden i bilen då det är 27 grader varmt är inget annat än djuplågeri! Blir närmare 70 grader i bilen vid sådana temperaturer utomhus!

.m.m
0

Det går väldigt fort… I just det fallet hade jag tittat efter symtom på hunden. Hade definitivt ringt polisen (112) oavsett så har de koll på människan om det skulle poppa upp fler samtal. Jag hade inte lämnat bilen. Fruktansvärt obehagligt. Jag har haft tur med att jag inte behövt uppleva denna sitsen någon gång och jag hoppas innerligen att jag slipper.

[Alvin88]
0

För det är ofta jag känner att ringa polisen bara för att de sitter i en bil i värmen även om det ite är lång tid. Jag tycker det är fel, man borde ha hunden hemma om man ska storhandla. Eller bara handla.

fleshcutter
0

Var inne med hunden i djuraffären idag och det tog endast ca 10 minuter fast redan på den korta stunden så hade bilen blivit en bastu. Det går otroligt fort nu när solen står på. I denna värmen ska man inte lämna en hund i bilen alls.

Heidi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tabell på hur värmen stiger i en bil:

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

[typellisch]
0

Jag och en vän skulle bara åka bil i 20 minuter till ett badställe med min hund… ja, 5 minuter efter att vi klev in i bilen började hon flåsa. Så snabbt går det!

Praefatio
2

Att man får slå in rutan vet jag, och min sambo också. Det hade han gjort utan att tveka om han hade fått tag på polisen innan ägaren kom.

#5 112 ska man absolut INTE ringa. 112 ringer man enbart i en situation som man inte själv kan reda ut. Vid hund-i-bilen-situation så räddar man snabbt och enkelt hunden genom att slå sönder rutan, och låter livshotande ärenden gå före. Däremot får man gärna ringa 114 14 (polisen) och förvarna.

Michaela-N
1

#10 Har skrivit det förut och skriver det igen, men låt för Guds skull bli att ha sönder rutan om möjligt! Det räddar situationen för stunden, men Långsiktit kan det vara en väldigt kostsam och smärtsam lösning - för dig själv om du blir stämd/ställd inför rättegång. Ring hellre parkeringsvakt som bryter upp dörr/fönster åt dig.

Vizzla
1

#11 beror ju på hur akut det är. Inte hinner man alltid vänta om hunden redan börjar tappa medvetandet.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

.m.m
0

#10. Jo man ska ringa 112 i alla nödsituationer för både människor och djur. Detta rekommenderar även jordbruksverket. 112 kan även ge dig mandat att ha sönder rutan omgående utan eftereffekter. 11414 ringer man om man kan tänka sig sitta i kö och situationen inte är akut. Du kan också bli kopplad dit av 112 om de inte anser att det är akut eller de behöver mer identifierande information.