Förbudet att ställa ut Kuperade hundar.
Vad tycker ni igentligen om förbudet att ställa ut kuperade hundar? Intressant att veta vad andra tycker om det ämnet.
Jag skulle vilja se att man får ställa ut kuperade hundar.
Ex: Har min uppfödare i USA, som jag själv valt.
där det är standrad att kupera svansen på "min" ras.
och vanligtvis väljer jag valp mellan ålder 6-8veckor.
Så det blir lite knepigt,
Själv tycker jag det är väldigt smyggt med en kuperad hund. Speciellt min ras :)
å andra sidan så kan det ju vara smärtsamt för hunden och onödigt lidande. men ett förbud? näää.
Medarbetare på Hundar.ifokus
I och med att kupering är ett skönhets ingrepp som i stort sett bara är till för syns skull, så tycker jag att det bara är bra om kuperade hundar inte får ställas ut.
Varför skulle det vara okej att ställa ut något som har blivit kirurgiskt modifierat för att se bättre ut?
Tycker det är väldigt logiskt att man inte får ställa ut kuperade hundar när kupering är förbjudet. Det ger ju incitament till att välja okuperade hundar även om man köper utomlands vilket jag tycker är bra. Det är väl bara att be uppfödaren i Usa att inte kupera just din valp.
Jag tycker det är bra, jag tycker det är grymt att göra så på ett djur bara för att vi tycker det är snyggt…
Finns ingen anledning att stödja kupering, så jag tycker förbudet är bra.
Det går att importera icke kuperade, även om dom brukar kuperas i hemlandet - så inte ens det går att skylla på. Man ser till att välja en uppfödare som låter bli kupera den valp man vill ha.
öronkupering må kanske va snyggt på vissa, men är ett jäkla sattyg - och oerhört smärtsamt för valpen. Svanskupering är jag mer kluven till då det finns vissa raser som får problem - men kanske det är dax att avla bort det problemet istället.
Tycker lite olika, många tar in nya hundar för nytt blod i aveln. Men det är en del raser där vi försöker hålla borta knicksvans så är det inte vidare bra att hunden är kuperad. Tycker det är bra med nytt blod, men samtidigt bör man väl kunna kräva som köpare att de behåller svansen på valpen? Är mer nyfiken vad folk svarar
då jag inte är insatt i avel utställning o den biten så värst mycket 
själv så tycker jag att det är urlöjligt att inte får ställa med en kuperad hund.. (Man får dock ställa endast EN gång med dispens har jag för mig, men sen never again, tyvärr…)

Det är väl inget förbud på det? Var på utställning förra helgen, där var ringen full me kuperade amstaffar…
Din hund kommer INTE få deltaga på utställning. Du kan ansöka om dispans att få din hund exteriörbedömd EN gång och att detta blir stambokfört men inte fler än EN gång som sagt.
Taget ur SKK Utställnings- och championatbestämmelser http://www.skk.se/Global/Dokument/Utstallning/Utstallnings-och-championatbestammelser-T35.pdf <--sidan 8:
Öron- och svanskuperade hundar samt hundar som fötts utan naturligt hellång svans, födda 1 januari 2008 eller senare.
Vid Svenska Kennelklubbens fullmäktige har beslut fattats om vad som gäller vid prov,
tävlingar och utställning för hundar födda 2008-01-01 eller senare och som är kuperade
eller födda utan naturligt hellång svans (till exempel stubbsvans).
Vid utställning gäller:
Hundar födda 2008-01-01 eller senare, som är svans- eller öronkuperade äger inte rätt att delta på utställning oavsett om hunden är född i land där sådan kupering är tillåten eller om kuperingen gjorts av veterinärmedicinska skäl.
Undantag:
Hundar födda 2008-01-01 eller senare och som är född i land där svanskupering är tillåten, eller hund som har svanskuperats av veterinärmedicinska skäl, kan efter särskild prövning av SKK kunna ges rätt att bli exteriörbedömd vid ett (1) tillfälle samt få resultatet infört i stamboken.
Jag tycker det ser fint ut på vissa raser, men jag vill inte stödja det. Då kommer folk välja att avla fram hundar utan svans som kan få rygg/höftproblem. Och hunden blir handikappad i sitt språk. Så jag tycker det är bra att det är förbjudet.
Eftersom det är en rent estetisk kroppsmodifiering som inte borde göra varken till eller från på resultatet så tycker jag ett förbud/diskvalificering är ok i tävlingssammanhang, speciellt när vi som land inte tillåter den typen av ingrepp.
Även om det är ett "standardingrepp" i hemlandet så får uppfödaren väl avstå från ingreppet på just den valpen som skall till sverige, för det är väl på uppfödaren det gärna sticker i ögonen med en okuperad valp när dom är ovana att se rasen okuperad.
≧◔◡◔≦
Jag tycker det är bra att man inte får ställa ut kuperade hundar. Dessutom tycker jag det är bra att man inte får ställa ut hundar som har skadat svansen och därför fått den kuperad. (Ja, jag vet att det gäller om hunden är född efter ett visst datum, men det gör ju att snart ingen kuperad får ställas ut).
Anledningen till min åsikt där är nämligen att det plötsigt finns/fanns en hel del hundar som plötsligt "råkade" få svansen klämda i dörrar så att man var tvungen att kupera…
Kort sagt finns det många människor som är rena puckon, och behövs det sådana här regler för att folk ska sluta göra illa sina hundar bara för att de ska vara "fina", ja då är det ju bra att reglerna finns. För egen del skiter jag fullständigt i om hundarna kuperas i hemlandet eller inte. Det bästa vore väl om kupering förbjöds i samtliga länder över hela världen.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Kunde inte säga det bättre än #11. Tycker helt klart att förbudet är bra.
Att Sverige har ett allmänt kuperingförbud tycker jag är toppen, eftersom jag tycker det är vansinne att kupera "för att det är snyggt" eller ser "häftigt" ut. Det är en så förlegad syn som jag inte alls tror hjälper hundens status i samhället, att man får göra den typen av ingrepp hej vilt. Ser hellre att folk "pimpar" sina hundar med kläder, och då tycker jag det ser illa ut (dvs när det faktiskt inte finns skäl för det, för väder och vind). Men det är i alla fall rätt oskyldigt i jämförelse, i och med att man faktiskt inte gör ett operativt ingrepp på hunden.
Jag visste inte att det blivit så i utställningssammanhang nu med, men det är ju bara bra. Att ta bort delar av hunden som ska bedömas är ju inte logiskt över huvud taget. En kastrerad hanhund får inte ställas ut, så varför skulle det vara tillåtet för en kuperad?
Tänk om hundens öron och/eller svans inte kuperats, de kanske hade varit så pass felaktiga att det dragit ner poängen. Eller, tänk de kuperade hundarna, det finns ju ingen som kan veta hur bra eller dåliga öron och svans är, men ändå går det fint på utställningar och hundarna går i avel och plötsligt finns flera valpar med icke rastypiska öron t ex. Och de får ju inte kuperas för att dölja det, eftersom vi bor i Sverige.
Så jag tycker det är bra att kuperingsförbudet utökats till att omfatta utställningar.
Sen att det kan finnas medicinska skäl att kupera är ju en annan sak, och som #12 skriver kan det helt plötsligt börja ske väldigt många "olyckor" om den typen av kupering var ok för utställning..
11 ja det måste väl ufd kunna avstå ifrån att kupera den hunden som ska flytta till Svergie. Man måste väl kunna kräva det som valpköpare :)
12, håller med dig helt för slippa "olyckor" i onödan bör det vara helt förbud eller man får bara ett omdömme sen tack o hej leverpastej lämna ringen då utan något resultat menar jag :)
Till en början kan jag förstå att det blir problematiskt att importera vissa raser eftersom kupering är så pass utspridd bland många olika länder och är vanligt bland så många raser. Men jag tror absolut att det är viktigt, många uppfödare i andra länder får sig en funderare, och kanske behöver sluta med kupering för att inte förlora exporten.
Man får börja välja uppfödare som inte kuperar, eller bestämma sig för en valp tidigare som man ber uppfödaren att inte kupera.
Kanske det även slår mot internationella utställningar i Sverige? Fortfarande anser jag att det är ett nödvändigt ont, fö att uppmuntra folk att välja bort kupering. Antagligen blir det svårast just i början, och underlättar så småningom.
Och nu, när jag skrivit detta samt #14 så upptäckte jag att kuperingsförbud inte gäller hundar födda i länder där det är tillåtet… ? http://www.skk.se/Global/Dokument/Utstallning/Utstallnings-och-championatbestammelser-T35.pdf
Där står det att det bara är totaltförbud på svanskupering. Jag trodde det gällde kupering över huvud taget. Så kan det gå om man inte kollar faktan innan man börjar skriva.
Öronkupering får förekomma så länge hunden är född i ett land där det är tillåtet.
Då får väl det jag skrivit gälla i synnerhet svanskupering, men jag hoppas att det kommer innefatta öronkupering så småningom också. Babysteps…
#16: Man skiljer på hundar födda före och efter 1 Januri 2008. Hundar födda efter 2008 som är svans- eller öronkuperade får inte delta i utställningar.
Mitt misstag, jag läste lite för snabbt och tyckte mig se att öronkupering var tillåtet när hunden kom från ett land där det var tillåtet, men det gällde ju bara prov, tävling och mentalbeskrivning. Inte utställning, my bad. Men då är jag nöjd igen, när ingetdera är tillåtet.
Jag tycker inte det är ok att kupera för att det är snyggt. Om hunden föds med kort svans - OK men att göra ett kirurgiskt ingrepp - nej. Om man har en hund som har problem pga lång svans tex bryter av den då den slår in i saker då är det en annan sak men för utseendets skull så nej inte OK
Jag tycker det är bra av SKK att ha tagit steget att inte tillåta kuperade hundar att delta i deras aktiviteter.
Förut kunde man ju, även om det var förbjudet att utföra själva kuperingen i Sverige, bara importera en kuperad hund om man så ville. Nu (eller ja, för fyra år sedan) har SKK då tagit steget längre i att inte uppmuntra folk att kupera hundar.
Egentligen är kupering bara ett fint ord, stympning vore mer korrekt.
Och ett avsiktligt stympat djur är i mina ögon aldrig vackert.
#20 kunde inte hålla med dig mer. Bra inlägg!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Håller med #20 jag med.
För mig är det självklart att man inte ska få ställa ut eftersom man ju har förändrat utseendet.

Jag sällar mig till sällskapet som inte gillar kupering i någon form överhuvudtaget! Många bra inlägg här ovan =)
Har en fundering dock hur själva kuperingen går till i andra länder? Från allra första början, både ute i Europa och här i Sverige så måste det ju har gjorts utav uppfödaren själv, med tanke på att det knappt fanns bedövning ens för människor förr… men hur ser det u idag? Görs ingreppen på veterinärklinik eller "hemma på gården" hos folk?
Jag skulle tippa på att det varierar. På vissa ställen görs det nog hemma och andra går till veterinär. Här i Sverige finns det fortfarande folk som kuperar öronen själva, så jag skulle tro att det är ännu vanligare utomlands, där man får göra sådant.
---------

#24 Är säkert så, att gå till veterinär är nog inte så vanligt i största allmänhet i vissa länder =(
Men inte är det väl lagligt att kupera öronen själva här i Sverige? Det måste man väl kunna åka dit för och bli åtalad?
Visst är det förbjudet att kupera här, men för att man ska kunna bli åtalad så krävs det ju tyvärr att man vet något om hundägarna i fråga. Att bara se dem ute på stan som snabbast någon gång ibland utan att veta vad de heter, vart de bor mer exakt eller så hjälper knappast :/
---------

#26 Javisst har du rätt i det =(
Då det var tillåtet här fanns uppfödare som klippte svansar själva på nyfödda, har för mig att det till och med var lagligt att göra innan en viss ålder då valpar ansågs sakna nån utvecklad känsel.
Öronen kräver ju lite mer och jag tycker att man verkar göra det ingreppet ganska mycket senare?
Men vanligtvis utförs det av en veterinär för att få fina snitt och ett säkrare ingrepp såklart.
≧◔◡◔≦
Alla tycker olika och jag ser inte dåligt med kupering på varken öron eller svans.. Och med korrekt veterinär som utför kupering ser jag ingen skillnad med att kastrera/sterilisera sin hund!
Jag anser att det är hälsosamt och nyttigt för hunden att få sina öron kuperade, MEST hundar som har långa hängande öron.
Talat med många svenska uppfödare som håller med om att just öron ska kunna kuperas på vissa rasen som har långa häng-öron.
Man säger att man inte ska mixtra med hundens utseende och man ska inte gör "skönhets-ingrepp". MEN vi får AVLA SÖNDER raserna istället?
Man är så emot kupering men att avla sönder hundar är ju helt OKEJ?? Vi borde avla bort problemet? vadå avla sönder ennu mer?
Hunden är skapad att ha stående öron! har vargen häng öron? NEJ.
Har dingo häng öron? NEJ. Har vilthunden häng öron? NEJ. stora öron som fångar inn ljud. .
Och att förbjuda utsällning av kuperade hundar är ju idiotiskt!
Förbjud sönderavlade hundar på utställning istället!!!!
:) Min åsikt,
#29 Då måste jag fråga vad du tycker om svanskupering?
- Mvh Emma
#29 Jag ser inte att det är jämförbart med kastrering då kastrering inte är för utseendets skull.
Hur menar du när du skriver att det är hälsosamt att kupera öronen på hundar med hängöron?
Hälsosamt menar jag det som står.
Renlighet, svamp, smuts osv. Hängöron håller en viss fuktnivå innanför öron. Om man inte är superduktigt på att hålla öronhygienen såklart.
Svanskupering har jag inte satt min punkt en. MEN jag tycker att vissa raser som sagt kan införa svans-kupering. Ex: boxer, stenhårda svansar som slår i och blir sprickor i kotorna. Vår förra boxer hade slagit i svansen alldeles för mycket och hade JÄTTE ont i svansen, men veterinären vägrade göra något, då det anses som kupering! :O så hunden ska gå och ha ont istället! mycket mer humanskt?
Svansen är ju även en förlängning av ryggraden och en stor del av hundens språk, men vid kupering vid rätt längd ca 4-5 kotan har hunden nått fortfarande att visa känslor med. Mina hundar har kuperade svansar och öron, och har god kontakt med andra hundar.
Öron och svans kupering är acceptabelt på vissa raser.
Hundar som redan har stående öron och inte den hårda slående svansen ser jag ingen anledning att kupera.
Men det jag starta tråden om var utställningsförbudet mot kuperade hundar, det är ju löjligt. Läste en artikell om utställningförbudet mot kuperade hundar, det stod att man inte ska få ställa ut kuperad hund för att dom oftast vinner? :/ och förbudet kom för svartsjuka?
Lät löjligt tycker jag.
Jag accepterar andras åsikter om kupering att det verkar hemskt, att det gör ont, och det är ohumanskt. Men jag ställer alltid en motfråga till dessa som tycker så. - Är det inte ohumanskt att avla fram hundar som inte kan andas, föda normalt, super små raser, tunga raser, överdrivet mycket skinn, hemska höfter, kamp?
finns massa massa mer.
Och jag anser inte att man ska få ställa ut då man förändrat rasens utseende. Sedan håller jag med om att en del raser är sönderavlade och man borde ändra lite i vad som är korrekt utseende i raserna.
Två fel gör inte ett rätt.
Du kan väl inte jämföra avel på/ defekta hundar med estetiska ingrepp, eller hur tänker du där? inte sitter väl genetiska defekter i öronlappen eller svanstippen….
Dom hundar med långa hängande öron som riskerar att få problem är ju inga öronkuperingsraser och då man gör ett ingrepp på hundar med kroniska öronproblem så är det ju oftast genom att öppna upp hörselgången, inte skära bort ytterörat.
Vidare är det ett tamt argument för kupering att naturliga öron är stående, alla öronkuperingsraser har generellt sett tunna, lätta ytteröron dvs inget som orsakar problem i sig, och kortklippta svansar lär ju inte vara allt för naturliga heller.
Har hunden ont/problem med sin svans så FÅR veterinären kapa den i medicinskt syfte, men han kanske var av den åsikten att det inte behövdes i ert fall?
Men det går liksom inte att förutsätta att bara för att hunden är av ras X så kommer den att slå upp sin svans, min hund har också slått upp sin svans men jag ser inget behov av kupering på henne bara för att hon är burdus med sin svans, samt att hon skulle se rätt löjlig ut med en halv svans.
Det förkom mycket favorisering av kuperat i utställningsringen, det var ju inte svårt att se, hundarna upplevdes ju annorlunda, precis som att vissa färger eller typer favoriseras.
≧◔◡◔≦
Därför jag tycker vissa raser ska kuperas och vissa inte.
Jag jämför inte genetiska defekter med kupering, enbart tänkandet om kupering. Att det är ohumanskt att kupera med inte att sönderavla?
Alla raser har inte heller dom tunna ytteröronen, ex amstaff ser jag ingen anledning att kupera då dom har så pass tunna öronlappar och redan halvstående. Min avels tik är öronkuperad och svanskuperad. Och hon har sån kupering att hon fortfarande kan vika ihop örat vid blåst,
Man kan tycka att kupering är ett hemskt skönhetsingrepp, Medans andra ser det positiva med kupering.
Lagen om kupering kommer nog aldrig ändras, men jag tycker att man borde få ställa ut kuperade hundar!
# 35
Och om specifika raser förbjuds att ställa ut, hur skall man då kunna göra förändringar i deras yttre som aveln baseras på?
Då är det ju uppfödarna som får följa sitt tycke och smak helt och hållet utan kritiska ögon.
≧◔◡◔≦
#32 Tror dom flesta här som är negativa till kupering även är negativa till den extrema aveln - men det är väl ändå en annan diskussion. Tycker det är ett konstigt argument. Det blir lite som att säga att det är ok att jag daskar till min hund lite sådär havlhårt, eftersom andra ändå sparkar sina hundar så hårt de kan…
Är det förbjudet med självaste handlingen att kupera så är det ju som jag skrev tidigare bara logiskt att hundar som kuperats (oavsett geografisk plats) inte får ställas ut. Tycker det är en självklar regel!
Jag jämför inte genetiska defekter med kupering, enbart tänkandet om kupering. Att det är ohumanskt att kupera med inte att sönderavla?
Alla har ju sin åsikt här som ska respekteras, min åsikt är att jag ser nästan bara positiva saker med kupering. :)
Och man borde få ställa ut sin kuperade hund,
Kan det inte anses vara lika illa?
≧◔◡◔≦
Det jag menar är att det är fortfarande ingen som tar tag i avel och hur raserna borde se ut. Men kuperingen är första prioritering?
Först förbjuder man kupering och sprider skräck-propaganda som med allt annat….
Men aveln får fortfarande hålla på?
Jag går inte på just den och den personen, man kan tycker båda är lika illa som mischa skriver. Men varför gör man inget drastiskt åt det då?
Sönder-avlingen förstör, medans kuperingen kan vara till det positiva.
#38 Men vem har sagt att de är emot kupering och för sönderavling?
Jo men varför inte ta tag i det?
Att ta tag i kuperingen bara för att det är lätt att stoppa är ju bara isåfall bevis på att våra "hund-regering" (vet inte vem som har hand om det) Är oengagerande i våra hundar och våran avel, och ta det lätta först…
Jag kan inte kalla det att vara oengarerad då man tar tag i saker som man tycker är dåligt för djuren?
#45 Men dom tar ju inte tag i det som är skadligt för djuren.
Tror jag tolkat dig rätt nu.
Jag tror att förbudet på tävlingar för kuperat var otroligt mycket lättare att få igenom just för att vi har ett generellt förbud mot estetiska ingrepp i landet sedan ett tag tillbaka.
För när förbudet kom 89 så var motståndet bland uppfödarna ganska hårt vill jag minnas just pga tradition, medans nu ser det nog tvärt om ut, det är nog inte så himla många som skulle vilja återinför det.
Snackar vi om att banna osunda raser i tävlingssammanhang, så hade nog det varit lättare att få igenom om raserna i sig varit förbjuda att avla på/inneha överlag (vilket dom typ är).
Men åter igen, så måste man ju också ha verktyg att förändra dessa raser också, och det lär ju inte bli någon förändring iom att aveln inte lär upphöra. Utställning är ju deras huvudområde och det som gjort att dom blivit vad dom är, därför borde det vara verktygen för att hjälpa raserna på ett bättre spår i kombination med annat.
≧◔◡◔≦
#44 Fast nog har dom tagit tag i sönderaveln också, även fast det är långt ifrån vart det borde vara. RAS är ju ett exempel.
Det finns ju många trådar som handlar om just sönderavel och vad SKK och andra organisationer gör eller inte gör för att stoppa det. Förstår inte riktigt relevansen i den diskussionen när tråden ska handla om kupering…
#46 Det anser jag hatt dom har gjort. Att kupera och sådant utan fysiska besvär anser jag vara onödig smärta för djuren.
Självklart ska man ha sunda hundar som utgångspunkt, oavsett om det gäller avel eller annat. Människans fåfänga ska inte gå ut över djuren, vare sig det har med avel eller onödiga operativa ingrepp (givetvis är medicinska ingrepp okej, hundens/individens väl och ve i första hand!). Tyvärr har många raser, oavsett art, en tendens att få en del extrema drag, bara för att något i rasstandarden tolkas för bokstavligt och en del tycker det ser fräckt, ballt, vackert ut eller liknande.
Nu finns det många boxrar i Sverige med lång svans som klarar sig utmärkt utan att slå sönder svansen, varför skulle de kuperas? Men de som gör illa sig, oavsett om det är mot föremål hemma eller en jakthund som skadar svasen när den susar fram bland buskar och snår, självklart måste man göra det som är bäst för dem. Man avlägsnar ju tumörer, syr ihop sår, t o m amputerar ben. Om min hund upprepat skadar svansen hade jag pratat med min veterinär om amputering (kupering). Vägrade denne skulle jag kontaktat fler veterinärer för att höra deras utlåtanden, prata med försäkringsbolaget etc.
Ska man hårdra saker som hängöron så kan man väl anmärka på pälsraser med. De sistnämnda får lätt fukteksem om man inte torkar dem ordentligt efter regn, bad etc. Behöver inte ens bara vara pälsraser, räcker med att hunden har underull och lite, lite fukt blir kvar.
Det handlar om god hygien och vanlig skötsel, då slipper man många problem. Sen finns det känsligare individer, men de flesta hängöron/underullshundar/pälsbollar klarar sig fint. Min hund har hängöron och får ingen speciell skötsel, kollar dem precis som resten av hans kropp dagligen men det ser *peppar peppar* alltid fint ut. Han är 11 år nu och har aldrig haft en öroninflammation, svamp eller något. Skulle han få det så, so what? Jag vet hundar med upprätta öron som fått öroninfektioner. Det är inte bara hängöronen som gör det, att min hund varit frisk i hela sitt liv säger varken bu eller bä om rasens öron. Snarare är det individer, eller extremt avlade raser, som får problem. Och nej, sådan avel som orsakar problem för hunden är heller inte okej.
Vill man inte ha hängöron eller lång svans hos sin ras, då får man väl lägga upp avelsmål där det är önskvärt med kort/stubbsvans och upprättstående öron. Svårt? Ja, när hundarna har lång svans och hängöron. Men långsiktigt, många generationer framöver, är det ju inte omöjligt, med selektiv avel. Jag har svårt att förstå varför man, som någon så fint sade, stympar sina djur för utseendets skull. Då är det ju inte mycket bättre än den extremavel som sker för människans eget höga nöje.
Nu tycker väl inte jag att den typen av argument inte tillför diskussionen något, tycker det mer känns som pajkastning när argument som stödjer kupering tar slut. Som #34 skrev, två fel gör inte ett rätt, så jag lämnar det därhän.
Kupering utan ett bakomliggande syfte (dvs förutom medicinskt, som jag redan nämnt) är inget jag vill stödja, och jag är glad att den typen av onödiga ingrepp inte uppmuntras av SKK.
Ang. osund/extrem avel så är det ju i många fall domarna syn på hundarna som behöver ändras. Det är ju de utseenden de premierar som får genomslag och går vidare i avel. Sen ska alla hundar göra de nödvändiga testerna för rasen, givetvis.
#29: Vilka raser syftar du på då? Som har långa hängande öron och som brukade kuperas innan förbudet? Jag har nämligen hört öroninflammationsargumentet förut men tycker det låter som en efterhanskonstruktion för att hitta en medicinsk orsak till en estetiskt operation.
Att en veterinär inte ville ta bort en del av svansen får ju sedan stå för den, jag vet även veterinärer som har tagit bort en del av svansen just för att hunden ständigt skadade sig. Det var dock inte tal om några helkuperingar utan bara svanstoppen som var mest utsatt.
Ser dock ingen anledning att kupera i förväg för att hunden kanske skulle kunna skada svansen, jag känner ett tiotal boxrar och ingen av dem har haft problem med sin svans. Är även uppvuxen med jakthundar, varav ingen heller fått problem med svansen. Självklart existerar det dock men då får man väl ta det beslutet då.
Nej att ta bort svansar i "förebyggande" syfte känns helfel för mig.
#38 Jag förstår inte hur du tänker i din frågeställning, om vi som är emot kupering tycker sönder avlande är okej, som du har skrivit ett par gånger i tråden nu.
Är man någolunda insatt i hundar, och emot kupering, så borde man ju även vara emot sönderavlande också. Det låter bara logiskt i mina öron. Däremot så förstår jag inte hur man kan vara någolunda insatt i hundar, vara för skönhetsoperationer, men emot sönderavlandet.
Och när jag pratar om kupering, så är det just skönhetsoperation jag menar, och inte av medicinska skäl, för sådant kallar jag för amputation.
Vill man ha en hund med ståndöron, så skaffa en sådan ras. Vill man ha en ras som inte har en lång och/eller hård svans, så skaffa en sådan.
Och det här med sönderavlandet av hundar är, som någon redan nämt tror jag, inte så lätt att få bukt med, och att det lär ta tid också.
Jag anser iaf att kuperade hundar inte borde vara förbjudna på utställning :)
Sen ser jag inga som helst fel med kupering..
Många kallar det okunskap andra kunskap.
Många veterinärer och uppfödare är för kupering, (Som jag pratat med)
#55: Min fråga kanske kom bort i all text, men vilka raser är det du syftar på som brukade kuperas innan förbudet som har långa hängande öron?
55 detta har väl med dina framtidsplaner att gra med? Då kan väl du som valpköpare säga till om att de ska inte kupera just den valpen pga det är otillåtet här att ställa ut ?
jag ser inte varför man ska kupera vad är fördelen med det? Om hunden är helt frisk anser inte jag man ska stympa delar på den. Annat är det om den är så skadad och man måste op för att hunden inte ska ha ont/kunna leva mer humant.
Ts har nu tagit bort sitt konto.
58, Oj det gick snabbt.
trist fick vi inte dom svaren av henne.
#57: Vissa verkar ju tycka att det är ett sånt litet ingrepp att det inte finns någon vits att förbjuda det. Eller när det gäller svanskupering att det är ungefär som att plocka bort sporrarna på valpen som liten för att eliminera risken att hunden blir skadad. Det kan jag väl i viss mån förstå när det gäller svanskupering men tycker ändå att nackdelarna överväger med tanke på att bara vissa individer någonsin får problem med sin svans. När det gäller öronkupering har jag aldrig hört talas om hur det skulle vara en fördel för hunden, förutom hela det här öroninflammations argumentet som jag inte tror ett dyft på förrän någon visar mig forskning som stödjer det påståendet.
60 ne jag anser svanskupering inte är okej spelar ingen roll vad det är för ras. jag är uppvuxen med mellanpudel som var kuperad som liten valp ursh så onödigt ingrepp :-( Om hunden blir skadad då ser jag det som självklarhet att man kuperar/opererar bort men inte annars.
Vad tråkigt att TS inte vill vara medlem och delta i diskussionen längre, men jag tycker att debatten har hållts på en bra nivå med sakliga argumentationer så det kan väl inte varit pga tråden eller?
≧◔◡◔≦
Hejsan.
Jag försvann inte jag ville bara uppdatera mitt konto !! :)
Jag tycker detta är en bra diskussion, bara attjag orkar inte ha så många som tycker på axlarna. Jag har mina åsikt och vill gärna bli respekterad för den jag är.
Anledningen till jag så gärna vill kunna ställa ut mina kuperade hundar här är för att. Jag har bott i USA med min uppfödare som jag har planer med. Och jag väljer ALLTID min valp runt 6-8veckors ålder då jag ser mest hur valpen ser ut och vilken som är bäst avel/show kvalité.
Och kupering av svans sker efter 3dagars ålder i NM.
Nu kommer jag pendla till Estland på utställningar och andra länder.
Klart jag kan välja en nyfödd valp, men chansen är då att jag inte får den hunden jag vill ha. Byta uppfödare? nej för jag har chans att få tillsätta det jag söker till rasen, jag har valt uppfödare noga över hela världen för jag ska hitta det JAG vill ha och avla vidare på. :)
Kupering har jag inte problem med att det är förbjudet, det får det gärna vara i sverige då det finns många som köper kuperad hund för status.
Men utställningar tycker jag ska tillåta kuperingar! ! du ser ju fortfarande ras-standarden på Cane Corso även om den är kuperad…
Skulle vara klar dubbelmoral om man tillät kuperade hundar när det är förbjudet i Sverige. Bättre andra länder tar efter och slutar med eländet
Ringde idag SKK och frågade om dispans på extriör bedömning.
Men man fick endast dispans om hunden bara var svanskuperad, låter konstigt att man bara får dispans för svans, kuperad som kuperad :P
Men så är reglerna, tråkigt bara. Hade önskat att få visa upp min tik i sverige då hon är väldigt vacker. :)
Jag förstår inte riktigt dethär med kupering. Varför avlade man från början fram hundar med "för stora öron" eller lång svans om man nu inte ville ha det..? 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Små öron går att avla fram avla fram om det är så superviktigt - kolla på min före detta ras shar-pei. Mycket mindre öron går inte att få utan ingrepp
Problemet med kupering är att det döljer så mycket. Svanskupering tex döljer många kroksvansar.
Men om vi hittar på ett exempel :
"Anna" avlar rasen Mastiff och vill avla fram kortare svans och mindre öron.
hur ska man gå tillväga för att avla det?
Enkelt, man avlar på dom hundar som har kortast svans och minst öron. Hur tror du man har avlat fram alla färger och former som finns på hundar idag? Att kupera är bara att ta en genväg dit man vill på djurens bekostnad…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Ja det förstår jag, jag är inte född bakom flötet xP
Men om man skulle vilja göra sånna stora förendringar vilka godkännanden måste man ha då? För att det ska gillas ?
Finns ju rasbestämelser, och om man går förbi dom vad händer då?
Det har jag inte kollat upp.
# 69
Det är en farlig väg att gå, speciellt med t ex rottisar, de svanslösa/stubbsvansade är bärare av anlag för Spina Bifida, ingen rolig missbildning.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Då kan jag väl tycka att: Är verkligen storleken på hunden öronlappar eller svansens längd verkligen så viktigt att vi bör avla för att uppnå resultet som närmar sig kupering utan att kupera? Varför inte bara acceptera att hundar som den ser ut och om man absolut vill ha kort svans och uppstående öron finns det hamstrar.
#69 usch ja… har hört om den sjukdomen, inge roligt sjukdom.
Som sagt reglerna är som dom är, men jag önskar man fick ställa ut kuperade hundar och det med Basta!
Jag tycker även många raser blir mycket vackrare med kupering, men det är jag de….
Jag tycker det är tråkigt att man inte ska få ställa ut en hund pga att den är kuperad eller av (veterinäringrepp pga problem) "det är som att en amputerad människa inte ska ha samma rättigheter som oss andra".
Det är ju inte bara utseendemässigt domaren avgör om hunden ska vinna eller inte. Det är mer hur hunden beter sig när domaren kommer fram och den sociala biten. Där kvittar det ju om hunden är kuperad eller inte.
Har själv ägt en helkuperad dobermann från Italien. Köpte henne på 90-talet då det bara fanns några stycken i Sverige och det är en av den mest lojala hund jag haft och då har jag haft många hundraser. Hon vann aldrig champion utan bara 1a pris pga att hon var reserverad mot domaren, där valde dem vid de tillfällen hundar som inte alls var kosmetiskt fina utan mer sociala o trevliga. Så är emot förbudet på utställningar. Det är även en social bit för alla hundmänniskor.
Är dock sugen på en renrasig Cane Corso nu men vill veta mer om rasen om någon kan mer om just denna hunden ? Haft en blandras cane corso/Boer boel men köpte den som vuxen och inte bra uppfostrad"
Jag tycker att det är bra av den enkla anledningen att jag tycker att det är groteskt att kapa kroppsdelar på djur utan anledning - precis lika groteskt som att omskära små barn i könsorganet. Och det är en tydlig markering att vårt land inte stödjer sånt genom att inte tillåta människor som stödjer uppfödare som gör detta att ställa ut sina hundar. Man får hoppas att det kanske leder till att fler väljer att köpa sina hundar av uppfödare som inte kuperar.
Dessutom ska inte kupering kunna dölja defekter hos hunden.
Jag förstår även er som är emot kupering att ni inte tycker det är ok. Men man kan inte döma alla tycker jag. Många människor kollar på olika tv program/internet om dåliga exempel av kupering av folk som inte kan och det slutar i vissa fall väldigt dåligt. och de som "klämmer hundens svans i dörren". Det är ju bara onormala människor som gör sånt. (Man kan inte döma därefter) Dem som lever för sina hundar och uppfödning vet att allt görs på ett korrekt sätt när hunden är valp hos veterinären.
Detta kan jag jämföra med t.ex "pitbull" Folk har förutfattade meningar om de hundarna att de är blodtörstiga galna hundra som bara vill döda" När det handlar om fel uppfostran eller att något traumatiskt har hänt hunden. Att förbjuda dessa hundar i vissa länder gör ju inte att hundfighter minskas o existerar på dolda ställen i källare, ute i en skog eller andra länder. Ska man förbjuda en ras pga en handling av människor?
Som jag skrev i mitt förra inlägg så vann aldrig min kuperade dobermann någonsin ett champion för hon reserverade sig mot domaren så att skönhet går före ett socialt psyke har jag flera erfarenheter av. Domaren dömer en helhet men viktigaste är första kontakten när domaren kommer fram med hunden. Och då har jag även varit på stora internationella utställningar.
Att sönderavla hundar är fortfarande lagligt vilket ger hunden mycket fler problem för en hund. Kolla på t.ex alla schäferhundar som ska gå på hasarna och ser bedrövliga ut. Alla typiska skrynkelhundar med intryckt nos som har stora problem med andning & luftvägar.
Det finns alltid positiva och negativa saker med EXAKT ALLT, för alla människor tycker olika. Jag tycker att alla hundar som mår bra och inte lider av något ska ha rätten att ställas ut :)
Sålänge mopsar är godkända i skk borde väl kuperade hundar kunna vara det?
Det finns mycket vi borde förbjuda då, mopsar som inte ens längre har en platt nos, utan en nos som sviktar inåt är ren djurplågeri enligt mig.
#78: För två fel gör ett rätt?
Det pratas ALDRIG om dålig avel, bara hur hemsk kupering är ?
#80 Tvärtom, jag tycker ofta det pratas om den hemska utseendefixerade aveln. Men ditt argument är felaktigt. Man kan inte argumentera för nånting genom att säga att något annat är värre. Det är som att säga att vi inte ska bry oss om att folk blir våldtagna, för det sker en jäkla massa mord och det är värre. 2 fel gör inte ett rätt och man kan jobba för att lösa mer än ett problem åt gången.
För övrigt så bidrar kupering till att underlätta för folk som avlar på defekter för utseendets skull. Kupering kan dölja defekter som annars inte skulle fått avlas vidare på.
//Lamina
Tog det mer som en byteshandel.
+ att jag tycker att vissa raser som är godkända i SKK och följer rastandarden är nånting vi verkligen ska ta tag i innan vi sitter och tjurar över att dobermanns får öronen avklippta.
#81 Fast du själv skriver ju fel, poliser prioriterar våldtäkter under mord skulle sätt bättre ut i din kommentar, då ligger det lika med vad man prioriterar.
Att man ska gå runt och vara rädd har ingenting med saken att göra i denna diskussion.
Så det är som att säga att polisen prioriterar mord före våldtäkter, vilket de antagligen gör får vi hoppas.
Här prioriterar vi också, jag tycker mopsen ligger mycket närmre sitt slut en ett par avklippta öron (ursäkta att det låter så hemskt, men nån typ av skildring måste vi ju få nångång).
#80 Jag tycker att det pratas väldigt mycket om dålig avel faktiskt… Men sen att det inte görs någonting för att stoppa det är ju en annan sak.
Att kupering stoppas tycker jag är väldigt bra! Har träffat hundar, både sönderavlade och kuperade som inte kan uttrycka sig och prata "hund" så de blir missförstådda och andra hundar blir osäkra och kanske till och med attackerar den "konstiga varelsen". Stackars djur….
Man får ta en sak i taget, allt kan inte förbjudas bara sådär över en nattt. Att kuperingen förbjuds är bara ett av många steg på vägen mot att få upp värdet på hundarna igen och komma ifrån att de enbart är saker och ägodelar som vi kan modifiera bäst vi vill.
#82 Nej, jag skriver inte fel. Jag pratar inte om hur polisen prioriterar, utan själva syftningsfelet i argumentationen. Jag skiter fullständigt i hur polisen prioriterar, utan bryr mig mer om vad gemene man tycker. Och visst låter det inte vidare värst bra att folk skulle kräva av polisen att inte bry sig om våldtäkter utan istället satsa på att lösa alla mord? Vore det inte bättre om dom kunde göra bådeoch?
Det handlar alltså inte om polisen och deras prioritering, utan det felaktiga i argumentationen. Läs på lite om argumentationsfel så förstår du kanske lite bättre vad jag menar. (Inget illa menat, utan bara ett förslag. 😇)
//Lamina
Måste tillägga att vi kan verkligen diskutera på en vuxen nivå.
Gick nyligen in och skrev samma på ett forum som heter "familjeliv"
och jag har aldrig vart med om elakare människor. Blev kallad helt sjuka ord och att en människa som mig borde "#¤%&%¤# !!
Alltså en person hoppade in i diskussionen och frågade vad fan dem håller på med. borde gå att anmäla :P
Men tycker man ska respektera både de som gillar kuperat och de som inte gör att. själv älskar jag kuperat :)
Jag tycker också att kuperat kan vara fint ibland, men jag tycker inte det är rätt att stympa djur. Men ja, man förändrar inte folks åsikter genom att kalla dom fula saker. Man måste ju kunna hålla en vettig diskussion. :)
//Lamina
#82: Och jag tycker inte att det ena utesluter den andra. Tvärtom tycker jag att alla steg som tas för våra hundars välmående är bra, även om man börjar med ett mindre steg som att göra det olagligt att klippa av kroppsdelar på sina djur av rent estetiska skäl.
Att kupera tycker jag e okej. Speciellt på stora hundar och på jakthundar! Stora hundar har så kraftig svans och kan slå sönder svansen, jakthundar kan ju få infektioner och fastna i snår. Man får på vissa jakthundar och de får även ställas med kuperade svansar.. aja, mitt tycke :)
#88 Okej med kupering av öron då?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#88 Om du läser tråden ordentligt så ser du att kupera av medicinska skäl helt fullt tillåtet, just sådana skäl du nämner. Det krävs ju dock att den enskilda hunden är benägen att skada svansen för att man ska fatta beslut om kupering.. jag är uppvuxen med både stora raser och jakthundar och ingen har slagit sönder svansen.. känner inte en enda rottweiler (vanlig kuperingsras) som behövt kupera svansen.. så kupera "ifall att" är heller inte okej, eftersom det kan ju faktiskt hända att det aldrig blir ett problem för individen.
Kupera av estetiska skäl, dvs för att man tycker det är snyggt är, i mitt tycke, rent vansinne. Man får tycka det är hur snyggt som helst, men man stympar inte hundarna för det!
Det är ju inte ens snyggt med kupering, så varför ställa ut det är ju skönhetstävling för hundar?
Mina föräldrar har 2 welsh springer spaniel Mor och Dotter mamman är en gammal avelstik som de fått för hon var för gammal och hon är kuperad (import från England) medans hennes dotter inte är kuperad och dottern har ju en sån vacker svans ser ju bara konstigt ut med en viftande amputerad stump.
Tycker faktiskt det borde vara förbjudet + straffbart att importera kuperade hundar ifall man inte kan bevisa det är för att få in nytt genmaterial i en ras och att hunden är menad för avel (och inte skönhetsutställningar)
#89 Nej #90 Varit uppfödare på rottis, och då var det flertalet rottisar som slog isönder sina svansar. Att kupera av de skälen är ok, även om de e en utställningshund, då det är för att inte skada hunden. Kompisarna samt pappa har fortfarande rottis, och de händer att de får stora sår på sina svansar. Min styvpappa jagar och många av jakthundarna är kuperade pga skaderisken. Menmen.. mitt tycke som sagt.