Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 901 ggr
[Camia7]
0

Smittas det?

Min kompis hund har bakterier/parasiter i pälsen som är väldigt svåra att få bort, den hunden har vart hos mig mycket och lekt med leksaker som jag nu ska ha till min valp… undrar om kompisens hund kan smitta våran valp? deras hund kommer inte att vara hos oss nå mer men undrar om de där sitter i hela huset nu och i alla leksaker? Kan det smittas så?

Finns det någon veterinär här inne? eller finns det någon som har koll på sånt? :)

idipidi
2

Det beror ju helt på vad det är för något? Är det en bakterieinfektion? Parasiter som typ löss?

[Camia7]
0

dom vet inte.. han behandlas med mot båda sakerna för att dom inte vet vilket utav det de är.. han biter och kliar sig så pälsen har lossnat och huden under har blivit tjock och han är svullen på det ställerna

[Camia7]
0

Hjälp? :/

Driva
1

Varför inte prata med veterinären som behandlar?

Man kan liksom inte ge råd utan att veta vad det är…

Besök min blogg: http://bumpi.se

russin
2

Kan det vara demodex det handlar om ? Det är en typ av kvalster som är svår att få bukt med - men om det är den så smittar den inte vid direktkontakt. Den går över via modersmjölken och triggas av dåligt immunförsvar.

Men hör efter först så du vet säkert vad det är.

idipidi
2

Det går förstås inte att svara på frågan om man inte vet vad det är.

Mapel
0

Ja det finns parasiter/ bakterier som kan finnas kvar, vissa kan överleva i flera år. Samtidigt finns det parasiter/ bakterier som inte ens överlever några sekunde utanför sitt värddjur. Så som du förstår är det helt omöjligt att svara på om just dessa överlever i ditt hem. Men ja, risken finns naturligtvis! Om de inte vet vad det är för fel så skulle jag slänga alla leksaker i tyg, och sen desinficera och frysa alla andra leksaker, det är inte helt garanterat att det hjälper ändå, vissa parasiter/bakterier överlever ändå. Sen skulle jag desinficera hela huset med, men det är ju näst intill omöjligt…. Det bästa är nog om de får reda på vad det är och hur länge det överlever utanför värddjuret så att ni vet säkert.