Känslor för raser som mops och bulldog
Jag fick en uppenbarelse när jag fick leva ihop med en mops. Min sambo hade en liten herre när vi flyttade ihop. Allt som jag tyckte såg så gulligt ut och lät så roligt på avstånd eller vid korta möten gav mig med tiden ångest. Så blev lite nyfiken på hur andra ser det, om det finns fler som ändrat uppfattning efter man sett problemen på nära håll.
Tycker ni att det är rätt eller fel att avla fram dessa raser?
Många raser har problem, inte bara "tjockisarna".
Men vart drar ni gränsen för vad ni tycker är okej / inte okej?
Det är rätt att avla dessa raser om man har som rasmål att avla fram friskare individer. Vore dock bra om de försökte avla tillbaka lite näsa. De kan ju fortfarande vara kortnäsor bara för att dom har lite nos liksom. Skulle ge mindre överhettningar och bättre andningssystem.
//Levt med pekingese
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag själv har fortfarande inte tagit ställning fullt ut när det kommer till frågan. Tänkt på det du skriver.. Man behöver inte förbjuda men definitivt gå tillbaka och ge tillbaka lite nos och funktion!
Tycker det vore en självklarhet att avla fram friska och sunda hundar oavsett ras. Men om man ska prata t.ex mops så ja.. lite nos för hälsans skull vore ju bra.
Jag tycker också att mopsar kan vara ganska charmiga och härliga men jag kan inte låta bli att besväras av deras ljud, ögon, obefintliga nos och kroppform när jag träffar dom på nära håll. Jag tycker lite synd om dom..
Tycker inte det är försvarbart att avla vidare på dessa raser, nej.
Absolut!! Att leva med mops har gett mig en helt annan syn på rasen och vad som är ok och inte! Dock har jag skaffat mig två, men jag har faktiskt inte märkt problemen förrän min hane blev 3 år.
Precis som du säger så har jag också tyckt innan jag själv hade mops att de är så söta, charmiga och låter gulligt.
Men man lär sig oerhört mycket av att faktiskt leva med en trubbnos. Jag säger bara usch och fy vad vi människor är utseende fixerade! Jag kommer aldrig mer köpa en trubbnos och bidra till den aveln :(
Måste tillägga attt rasen är underbar!!! Hade det inte varit för deras korta nos och dåliga andning hade jag alla gånger fortsatt med rasen. Den är underbar!
Håller med om att det är en underbar upplevelse att leva med en flatface, men hälsan måste verkligen styrkas. Pekingesens personlighet var helt underbar och jag skrattade varje dag!
#6.
Håller med dig till fullo, rasen är underbar och dom har helt klart sina egenheter för sig som jag inte sett hos någon annan.
Varken jag eller sambon kommer äga en mops någon mer gång, just för att inte bidra till aveln som du säger. Och förhoppningsvis är vi många som tycker såhär, så att aveln ändrar riktning och ger raserna en chans att sprida energin och levnadsglädjen på ett humant sätt.
lägg på längre nos så är det ok
Jag tror säkert att mopsar har underbart lynne, i själva verket är det en väldigt aktiv hund vilket inte alla vet :) Skulle aldrig skaffa en hund med dog-ansikte just för att jag inte vill stödja en sådan avel. Jag ser det inte som sött när det kommer små hundar med intryckta ansikten och flämtar fram. Jag mår bara dåligt när jag ser dem och tycker synd om vovvarna. Som studerande djursjukvårdare kommer jag börja tycka raserna är ok när de får en sund kropp! :)
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
#10 instämmer helt skulle kunna tänka mig att ha en mops om de hade annan nos samt lite annan kropp
Nej jag tycker inte det är okej. Lika mycket som jag inte tycker det är okej att avla på räk-schäfrarna, shar peis och många andra sönderavlade raser. För jag anser det som djurplågeri, d.v.s om hunden lider av sitt eget utseende.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#10 Absolut, de är väldigt aktiva! Min tik har hur mycket energi som helst och vill helst jobba hela tiden!
Min hane har mycket energi men tyvär så förlorar han väldigt mycket energi på att bara kyla ner sig :/ Han är otroligt känslig för värmen.
Hur underbar som helst men som sagt hälsan måste ändras och det är NU!
Hundar som mår dåligt pga sitt utseende tycker jag inte är okej att avla på och skulle aldrig skaffa en sådan hund.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Jag har sett/hört allt för många mopsar som inte kan andas ordentligt för att kunna säga att jag stödjer aveln på dem. Tyvärr. Inte sagt att rasen ska "dö ut" eller något, men det bör sättas avelsförbud på hundar som inte ens kan gå utomhus utan att låta som om de ska få astma. Utställningshundar inom rasen bör aldrig få premieras utan att ha hälsokollats heller.
För hur kan vi försvara renrasavel om den dåliga renrasaveln ger upphov till hundar med sämre livskvalitet än den dåliga blandrasaveln?
Fast crufts tex som har väldigt stort inflytande diskvalificerar ju nu hundar som inte blir godkända i vetkontrollen. :)
Rasen bör man lägga krut på få tillbaka längre nos på, aveln har verkligen inte vart en fördel för de plattnosade som blivit extremtplattnosade numera.