Vilken hund passar mej?
Hej, jag har tänkt mycket på det här med hund och skulle gärna vilja få svar på min fråga, vilken hund passar mej?
Jag gillar att gå långa promenader, och i vilket väder som helst. Så en hund som kan gå ut på promenad fast det t ex regnar är en självklarhet. Såklart blir det några kissrundor också. Jag är själv intresserad av Agility och eventuellt lydnad. Fast huvudämnet är Agility. Jag tycker om aktiva hundar, så hellre en busig hund som älskar att leka och hålla på med olika aktiviteter än en som gillar att ligga i soffan och bara gosa. Jag skulle själv satsa mycket på hjärngymnastik och olika kontaktövningar. Jag vill inta ha små hundar, men inte heller allt för stora. Så där mittemellan. Fast om jag måste välja bland stor och liten så väljer ja stor. Det gör inget om hunden löser mycket hår, och jag lägger ner som mycket pälsvård som hunden kräver. Och hunden skall också fungera bra med barn. Och hunden behöver inte nödvändigtvis gilla att simma, fast det är ju ändå ett plus.
Jag hoppas jag får svar på detta och hittar den rätta rasen :)
//
Pudel? :)
-
#1 Har tänkt lite på den rasen, har också förr fått förslag som riktat sig mot Pudel :)
#2 En väldigt allround hund. Min Pudel skulle lätt orka lika mycket som min Aussie, men hon kräver det inte, utan får hon spåra en halvtimma 1-2 ggr i veckan så är hon nöjd, men hon orkar köra agility, spåra, söka och bara hänga med överallt.
-
Sheltie?
#4 Ja, jag har en hund av rasen Sheltie som jag sköter om, går på olika kurser med m.m. Jag brukar vara där några gånger i veckan. Så jag gillar rasen väldigt mycket :)
Jag glömde att skriva detta men: Jag gillar krävande hundar. Eller jag menar som att vissa raser kräver inte så mycket, en liten länk och sen typ inget annat en gos. Jag vill ha en hund som kräver mer, lite som en utmaning, elr hur man nu ska säga det.
#6 Vad i "utmaning" och "krävande" är det som lockar? Vill du ha en ras som är envis och där du själv behöver kunna klura ut effektiva tillvägagångssätt och lösningar för att få till rätt beteende/trick hos hunden, eller bara en som konstant kräver mycket av dig som förare?
Hon tycker jätte mycket om border collies. Känner henne i verkligheten. Meeen, dom är kanske för krävande för dig Ulrika 😉
Säger Pudel jag också, ev. kanske Lagotton också kunde vara något för dig, eller någon utav de andra vattenhundarna.
Förutom de åvanstående kanske en pumi eller en mudi skulle passa?