Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2835 ggr
veronicaalm90
0

HJÄLP!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har två hundar som sitter fast med rep och koppel på baksidan på dagarna. dom älskar det. då är problemet våran tik…. hon biter sönder hanens koppel varje dag!! vi får sy och köpa nya hela tiden. hållt på över en vecka nu. Vad kan man göra???
Finns det något man kan smörja in koppelrna i så hon inte biter i de, det är bara hans koppel han tar sönder. ( hon släpper han fri liksom ) som tur är så är han för korkad för att fatta att han e lös.
Men ändå… vad kan man göra??! alla tips är välkomna! köpt 4 koppel och min svärmor syr och syr dan efter är nästa trasigt… 😢

Så någon som har tips. Hör gärna av er .. det skulle rädda våran plånbok..

[MinIda]
0

Men för det första. Hur korta är kopplena ?

Hur länge sitter de fast ?

Har de någon aktivering då de är där ?

Går ni ut på promenader med dom ?

veronicaalm90
1

1. Det är vanliga koppel + att dom har en meters tjockt rep att röra sig tillsammans med kopplet.

2. Dom har leksaker och allt där ute.

3. Det är olika, eftersom hanen e gammal och inte vill bajsa i trädgården får dom 6 promenader om dagen i skogen. där dom springer löst.

veronicaalm90
1

Det kan gå på 10 min..förresten. man kan ha kollat till dom. tio min senare e hanen lös…. :/

[Teddies matte]
12

Det är inte tillåtet att göra som ni gör, så ni bör absolut finna något annat sätt, antingen har ni hundarna inne eller så fixar ni hundgård t.ex.

Tristess/stress/understimulans/ångest är sådant som kan få hundar att börja tugga på det viset, låter kanske lite som om den andra hunden inte trivs särskilt bra.

veronicaalm90
1

Inte tillåtet?.. vart kan man läsa om de? dom flesta i området har så.

[Teddies matte]
7

#5 Bara att läsa jordbruksverket t.ex. Hundar får högst vara bundna 2 timmar och då med tillsyn.

Då är det mycket oansvariga hundägare i ert område, kanske bäst någon ser till så det kommer någon inspenktör till ert område.

veronicaalm90
2

okej. de är iaf inte pga ångest hon gör det,. och dom mår inte dåligt.

[Teddies matte]
8

#7 Hur kan du vara säker på det? Någon orsak finns det ju.

Hur som helst är det iallafall inte tillåtet att göra som ni gör, så ni måste ändå hitta en annan lösning.

veronicaalm90
2

för att man märker ju om en hunden mår dåligt?
Dom älskar och vara ute i trädgården.

Jo, vi får helt enkelt hitta en annan lösning.

[MinIda]
4

#9 Exakt som Teddies matte säger så får man inte ha dom i koppel så länge. Hur vet ni att dom älskar det, har dom kommit fram och sagt det ?

Okej, börja berätta nu då hur man märker om en hund mår dåligt. Vill också veta sedan ifall man kan ha en hund i koppel en hel dag. Visst låter det roligt att sitta i ett koppel!?  😐

Vilken ras är det, bara nyfiken ?

Och varför har ni de ej inomhus ?

veronicaalm90
1

Men det övriga då. bitandet i koppel för övrigt? om man bortser från att dom sitter i trädgården.

[Teddies matte]
2

#11 Biter hunden i koppel annars också?

Stress/oro/ångest/tristess/understimulans är vanliga orsaker då också, får hundarna faktiskt ordentligt med aktivering och motion?

veronicaalm90
1

För att direkt när dom kommer hem från rastningen så sätter dom sig vid balkongdörren. som hela tiden står öppen när dom är ute och dom kan komma in.

Och nej " dom har inte kommit fram och sagt de " tror du jag är en någon *bortredigerat* och pratar med hundar ???? Och som sagt det är dom själva som vill… du kan ju komma hit och sätta dig  själv i rummet och lyssna på tvä gnällspikar som vill ut i trädgården.

Dom är inte inte inne för att dom INTE vill det!
Båda två är gatuhundar.
Hanen hittades som valp.
Tiken har kom från ryssland för nästan prick ett år sen.

veronicaalm90
1

Teddies matte. Ja! dom får ordentligt med motion som jag skrev där uppe. då hanen är gammal så är dom ute i skogen ca 5-6 gånger om dagen där dom springer löst. Och vi brukar vara ute ca 20-40 min beroende på när hundarna börjar röra sig till bilen….. eller ska du anklaga mig för djurplågeri eller? att dom inte får gå ut? För isånafall är du ute och cycklar.

veronicaalm90
1

Och vad gäller aktevering. ja…. dom aktiveras… Hanen är border collie och rätt smart. svärmor och han gör rätt mkt tsm. och vad gäller min hund. då hon älskar och hoppa och så finnns det hinder och tunnlar i trädgården och där leker hon varje dag…. något mer du ska klaga på?

nlinds
8

#13  ta det lugnt, jag tror ovanstående skrivare bara vill hundarnas bästa, de menar nog inget illa.  Kan ni inte hägna in trädgården eller något ?

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[MinIda]
2

#13  Jag är van vid att lyssna på hundar som vill ut på gården. Så ja. Alla hundar här på hundgården var förr ute i stora burar. Där hade dom tillgång till mat,vatten,leksaker och så. Det fanns även ett stort hus dit luckor från alla burar gick. Alltså hundluckor. Där fick hundarna krypa in och värma sig om de så ville på vintern eller någon annan årstid.Jag är så van jag på att lyssna på gnällspikar som vill ut i trädgården jag så. Efter alla border collies,shelties men även schäfrar som hon har haft. Och så har det till på köpet kunnat vara andra hundar där som hon skötte om. 

Hon har haft kennel, hon som har min sköthund. Tror du inte. Googla på Camicats kennel.

Sitter de ute då dygnet runt i koppel på gården ?

LillPom
9

Finns de möjlighet för er att stänga in trädgården istället? Så de kan springa fritt?

Risken med att ha de bundna är ju stor som de kan snodda in sig osv.

Sen som andra sagt finns de regler som säger emot detta.

Att en hund tuggar tror jag beror på att promenaderna kanske är tråkiga?? Vad gör ni på en promenad? Att bara gå en lång vända kanske inte duger? Jag vet själv att min tös kunde bita förr när hon tyckte promenaden var tråkig :P

Nu har jag gjort om promenaderna och vi gör små saker som tricks spontant,leker,klicker och anmäl lydnad.

Att de inte vill vara inne kan också vara kopplat med detta de tycker de inte får tillräckligt med aktivering? Vad gör ni för aktiveringar idag? Hur ser en dag ut för er ? :)

Sugar Mist
6

De babblar inte om MOTION, de babblar om att ge MENTAL "motion". Om din hane är en BC så bör han nog stimuleras mer än att sitta uppbunden i trädgården. Spåra, agility, tricks m.m. Börja sådant med tiken också, så lär du nog se att bitandet i kopplet slutar.

-

veronicaalm90
2

OCH som ni ser har ja redan skrivit att vi ska komma på en annan lösning så ni kan sluta klaga på de där nu!

[Teddies matte]
3

#15 Vad är tiken för ras då?

Du nämner ingen aktivering, enbart motion. De flesta raser mår inte bra av enbart motion utan behöver aktiveras mentalt också. Avsaknad av mental aktivering kan ge problembeteenden och andra märkliga beteenden.

[MinIda]
3

#15 Du vallar väl då med din border collie ?

[Teddies matte]
6

#20 Varför startar du en tråd om du vägrar ta emot hjälpen du får?

[typellisch]
6

TS, ingen vill dig nåt illa. Behöver inte ha taggarna utåt.

veronicaalm90
0

LillPom

en normal dag ser ut så här :

08.00 ut i skogen.

hem äta frukost smälta maten.

ut i skogen igen. När dom kommer hem sitter dom och gnäller vid balkongdörren

13. ca 40 min promenad

[17 skogen

20 middag

22 skogen](http://hundar.ifokus.se/users/50959516d4ebea3bd60f19b3-lillpom "Visa personlig sida för LillPom")

[Vissa dagar är annorlunda speciellt nu i sommar då båda älskar och bada då åker vi nästan varje dag och låter dom bada och simma  ( under tillsyn hela tiden )

Och tiken har sina hopp och tunnlar där spenderar hon den tid hon vill tills hon tröttnat. och ca 1-2 timmar mellan allt de här sitter dom i trädgården.  det är inte så att vi låter dom sitta där från morgon till kväll om någon fattat det så. Dom får faktiskt aktivering och dom har tillsyn hela tiden när dom är ute då det är precis vid mitt sovrum (då ja bor hos svärföräldrarna) så antingen sitter jag här vid datorn med fönster brevid eller ute på altan med hundarna.

Hur mycket av det här gör jag fel?
](http://hundar.ifokus.se/users/50959516d4ebea3bd60f19b3-lillpom "Visa personlig sida för LillPom")

veronicaalm90
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tiken är gatuhund så exakt ras… ingen aning. alla gissar på Schäfer och någon staffe. bifogar bild några förslag?

[Teddies matte]
7

#25 Men hundarna får ju ingen mentalaktivering, gnällandet kan helt klart bero på det. Avsaknad av mentalaktivering gör hundar rastlösa, i brist på annat vill de ut istället, men det betyder inte att de skulle vara helt harmoniska och tillfredsställda.

Varför inte börja spåra med hunden t.ex. utmärkt aktivering.

Tillägg: En sådan typ av hund behöver absolut ordentligt med mental aktivering.

[typellisch]
5

#25 Mental träning?
Skogen = fysisk träning. Hoppa över hinder utan någon som peppar din hund och visar nya vägar till hinderna = fysisk träning.
Psykiska träningen då? Hjärngympan? Få använda nosen, hjärnan?
Varför är ni inte tillsammans med era hundar? Varför är dom hela tiden ensamma förutom vid promenader? Kärlek och mys då? Beröm fastän dom bara ligger stilla osv? Omtanke så att säga?

veronicaalm90
1

Hanen vallas inte, då han attackerar andra djur. (Gatuhund från början) Han används utav svärmor för spårning av svamp och liknade. hon aktiverar honom inte vi.

Sugar Mist
1

"29 Svamp finns inte året om. När använder de hjärnan annars?

-

LillPom
1

Har ni testat att spåra? :) När ni är i skogen? De är ett super bra hjärngympa och de kanske kan vara de lilla som krävs? 

Jag tvivlar på att motion är problemet men de kanske är att de vill ha mer utmaningar som de får använda hjärnan för att lösa problem som olika aktiverings spel eller gömma en godis bit unde nått som de måste fundera på hur de ska få ut godisen.

För att hoppa och leka aktiviteter kan ju bli stressigt så de kan vara en ide att skaffa en aktivering som är mer varva ner?

Jag kan vara ute och cykla men de är ett tips iaf :) De funkade på en aussie som var väldigt ice lugn.

veronicaalm90
1

Dom är inte ensamma hela tiden?
och med hinderna och de … då är jag ju me? försöker lära henne nya saker.

Kärlek och omsorg har dom mycket utav då vi är 5st hemma och gäster hemma ofta.  Min tik sover t ex tsm med oss i sängen.

[Teddies matte]
5

#32 Att hoppa några hinder är inte mental aktivering. Du har en blandning av aktiva raser, en av raserna är en bruksras, det är ingen ren sällskapshund du har och den skall aktiveras därefter för att kunna må bra. Spår (ex. viltspår, personspår o.s.v) är en bra aktivering där man heller inte behöver särskilt mycket utrustning.

[typellisch]
2

Kasta ut godis i gräset, på olika höjder.
När ni är i skogen kan ni göra likadant.
Det kräver inte mycket engagemang… brukar själv göra så ibland för min hund när jag inte har orken till mer aktivering när vi kommer hem. Hon blir så nöjd så och jag kan visa vart jag hittat en godbit så samarbetar vi på så sätt.. hon får leta själv och ibland hjälper jag till och vips så har vi samarbetat.

Lägga godis under plastlådor så hundarna får försöka få bort lådan för att få godiset.
Lägga godis i toarullar så dom måste få ut det på så sätt.

Spåra kan ni också testa som #31 säger. '

Träna trix och kommandon kan vara bra det med, lära hundarna nya saker som att stänga dörrar och lådor, lägga sina leksaker i en korg osv. Lära hundarna följa handrörelser och inte bara rösten.

Krävs inget märkvärdigare för att få dom att använda nosen och hjärnan.

veronicaalm90
1

Jag vet inte va hon gör med sin hund hela tiden. han har sina aktiveringsbollar och leksaker antagligen används dom?
Som sagt han är inte min.

Min tik tränas vid varje promenad lydnad och allt. Då hennes psykiska hälsa va hemsk när vi fick henne och hon va rädd för alla. Nu har vi haft henne ett år och hon kan gå löst lyssnar på oss hela tiden. Hon vågar hälsa på människor nu och hon mår så mycket bättre än för ett år sen då hon satt gömd bakom soffan tills man satte på henne koppel då va hon stressad och drog som fan. Hon skällde på varje människa som gick förbi. Och det är borta,. det har jag fått bort alldeles själv. Så mental träning finns också. finns fortf saker vi håller på tränar bort. ( Försöka springa ut på vägen efter motorcycklar , jaga katter , fåglar )
Vi jobbar med henne varje dag.

[typellisch]
2

#35 Kul och bara leka med aktiveringsleksaker 😛

Kan du inte tipsa svärmor då? Hennes hund lär nog behöva en dos av hjärngympa, om inte 3 doser!

[Teddies matte]
3

#35 Fast tidigare i tråden aktiverades inte hunden mentalt, men nu har du ändrat dig? Svårt att hjälpa dig när du inte förklarar hur det ligger till.

Dock tror jag fortfarande hunden skulle må bra av regelbundna träningspass med ordentlig träning. En aktiv hund som dessutom haft det svårt innan mår bäst att tydliga rutiner, att blanda in lite halvordentlig träning på promenad och annars bara lite småaktivering stressar mer än det gör nytta, då är det bättre att skippa det helt och istället träna ordentligt ett par gånger i veckan.

veronicaalm90
1

typellisch det där med godis gör vi ofta i skogen.
Och somsagt jobbar med tiken varje dag för att få henne till en bättre hund. Men slutar så fort jag ser att hon ser osäker/rädd ut och väntar ett tag och försöker senare igen.

Vi har t ex lärt henne att hon kan simma. för hon vågade inte hoppa i vattnet fast man såg att hon ville. så vi åkte till ett ställe där de va långgrundt bar ut henne och och höll i henne under magen till en början sen när hon började simma så släppte vi taget nu badar hon frivilligt. Jag sitter och läser böcker varje dag om aktiveringar och allt för att jag vill att hon ska bli en bättre hund hon vill lära sig saker. hon är nyfiken.

veronicaalm90
1

Teddies matte  tidigare i tråden frågade ingen. de är inte så att vi åker ut till skogen gör ingenting. när dom är i trädgården, de är inte så att vi gör ingenting. Va inte de ja ville ha svar på då. men nu vet du. att vi faktiskt kämpar med henne.

[typellisch]
3

#38 Detta är allt jag hittar som du skrivit om aktivering (#15):
_''Och vad gäller aktevering. ja…. dom aktiveras… Hanen är border collie och rätt smart. svärmor och han gör rätt mkt tsm. och vad gäller min hund. då hon älskar och hoppa och så finnns det hinder och tunnlar i trädgården och där leker hon varje dag.… något mer du ska klaga på?'

_Först gör svärmor mycket med han och sen vet du inte vad hon gör med han? Att han har sina aktiveringsleksaker typ..
Det vore enklare om du från början skrev ordagrant vad ni gör med era hundar så vi vet.. annars kan vi inte hjälpa alls. För allt vi säger tycks ni göra helt plötsligt? Förlåt men jag är jätte förvirrad..Era hundar verkar uttråkade och rastlösa, det är vad jag får fram av det du skrivit om koppel-problemet.. men jag vet inte längre för du förvirrar mig genom att säga helt emot vad du först sagt.

veronicaalm90
1

Ja ja vet ju att hon gör saker med han?!? men ska ja övervaka henne och veta exakt va hon gör?!?!?  Blanda fan inte in dom

[typellisch]
8

#41 Svär inte åt mig, tack.

veronicaalm90
3

Säg då inte att vi inte aktiverar våra hundar elr liknade som du inte vet ett skit om!

[typellisch]
7

#43 Försökte bara hjälpa så gott jag kunde så ni kunde få harmoniska hundar som inte bet sönder koppel. Ber hemskt mycket om ursäkt för att jag försökte hjälpa dig.
Ha en bra dag.

Sugar Mist
3

Exempel på lätta aktiveringar: 

Du går och gömmer dig i skogen medan någon kompis/sambo/familjemedlem håller hunden. Du ropar på henne och så får hon leta upp dig. Bara där använder hon hjärnan jättemycket. 

Annars kan du lägga ut ett spår, träna freestyle, gå kurs eller likande, för jag tror tyvärr inte det är tillräckligt för just din hund, det du gör.

-

LinaK
4

**Ber att man håller en god ton när man skriver inlägg här inne. Man behöver inte svära. //Sajtvärd

**

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

veronicaalm90
2

Men du verkar tro ja ska ha koll på svärmor och hennes hund? När jag själv har en egen problem hund som vi jobbar med varje vaken timme. Grejen är att ni säger mycket utan att veta hur det egentligen är. Ni tror liksom att vi inte umgås med våra hundar?
Jag är me tiken 24/7 för hon gillar inte och va ensam hemma. Tror du inte jag försöker hitta på något me henne då eller?

LinaK
6

Jag tycker att du har fått bra råd här, ta till dig av dem aktiveringstipsen du får här. Jag har lärt mina hundar massa nytt genom att ta till mig det som skrivs här inne 🙂

Och vill hundarna ligga ute (då under uppsyn av er då) så ge dom ett varsitt märgben/annat gott ben, så får dom samtidigt använda tänderna när dom ligger där. Plus att det är lugnande för dem att tugga på ben.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[typellisch]
5

#47 Om du menar mig så tror du verkligen jag vill diskutera vidare med dig? För det första skrev du aldrig vad ni gör med era/din hund så det är självklart man ger massa tips och råd hur du kan göra och man undrar och frågar. Det är inte så svårt att vara trevlig och skriva ordagrant vad du gör med din hund så alla vet och kan ge dig råd därefter.

Nu har jag sagt mitt. Du beter dig väldigt illa och ingen jag vill hjälpa och tro mig, jag kan mycket för att bara haft hund i 10 månader.
Ha en bra dag.

Sugar Mist
1

Lugn nu.

Du har en hund som du misstänker är Schäfer(Brukshund, arbetande hund dvs) och Staffe, det betyder att du måste jobba med henne. 

Enkla aktiveringar som jag skriver i #45 gör så otroligt mycket, jag vet precis hur det är att ha en understimulerad hund och hur mycket man måste jobba för att få en brukshund nöjd, men det är värt det.

Gå och göm dig i skogen 1-2 ggr per dag och på olika ställen, nivåer och liknande, gör tricks och sökövningar och vips så har du en glad och nöjd hund.

-

veronicaalm90
2

LillPom ; brukar cyckla me henne hon älskar det. :) Sugar Mist : När jag och min pojkvän är ute tsm så brukar vi faktiskt göra så. gömma oss bakom saker och ropa och medans hon letar gömmer den andra sig. det tkr hon är skit kul också. :)

Och typellisch förlåt men vart arg av att alla verkar tro att ja inte aktiverar henne.
Som sagt har en hög me kanske 10 böcker på bibblan om just problemhundar och aktevering och liknade. jag vill faktiskt göra saker med min hund och jag gör det också. varje dag, men varenda  en har ju missuppfattat mig.  och bara klagat på mig.
(PGA egna psyskiska besvär borderline och adhd och fobisk personlighets störning ) brinner det rätt snabbt i mitt huvud när folk klagar på mig.

Jag aktiverar henne så mkt jag kan.  Nu vet ni det!

Sugar Mist
1

#51 Det är jättebra! Det stärker bandet mellan hund och ägare också, gör det så mycket du kan, att ge hunden/arna råa ben/märgben när de är ute kan också hjälpa, i värsta fall får ni köpa en kedja till koppel.

-

veronicaalm90
2

Sugar mist : Ja, Bandet mellan oss och hunden är nog starkt först va vi och en vän till mig dom enda hon litade på.
Läst mycket på nätet pratat med vetrinärer hundpsykologer och tränat henne så mkt hon orkat. Haft henne exakt ett år nu faktiskt och hon mår bra psykiskt fysiskt och världens gladaste hund nu.
När vi tog henne gick hon med svansen mellan benen hela tiden och vågade inte äta om vi va i samma rum t ex. Hon har vart en problem hund som jag lagt ner blod svett och tårar på att försöka rädda. och enligt mig själv och dom som känner henne har ja lyckats bra. hon är en helt annan hund idag. hon är glad svansen är jämt uppe i luften. och man märker att hon älskar oss. är vi borta från henne en stund t ex är hon världens lyckligaste när vi kommmer tillbaka. och min vän som va med och hämta henne. bara man nämner hennes namn blir hon super glad. och hon har lärt sig känna igen vilka hon redan känner och kan lita på . Enda problemet med henne nu är skällandet så fort det kommer en främling hon aldrig sett hon skäller och sätter sig vid mig direkt.  och hon är väldtigt vaktig av sig ska vakta mig och pojkvännen hela tiden. till en början skällde hon på mina svärföräldrar när dom kom in till oss. men nu har hon även slutat med det.

Holtback
1

Jag är vän med TS och träffar Micha minst en gång i veckan. Det ända ni snackar om är mental träningen men ingen av er värka läsa vad hon säger. Det var en rädd tillbaka dragen hund som inte litade på människor när hon kom, en osäker hund så hennes problem är från innan hon kom till Sverige det är inte Veronica som har behandlat Micha på fel sätt. Jag jobbar på ett hunddagis och har sätt några hundar som inte har det bra hemma och Micha visar inga tecken alls på det när vi träffas hon är en glad och kärleksfull hund.

[AnimalLover1]
1

Min faster hade förut en Dobermannm en sån där stark en, men han va jättesnäll men ja, han vet sönder alla koppel han haft så till slut gjorde svågern ett koppel med järnringar fast skruvade typ i varann, ett sånt där kedjekoppel och den funkade jättebra ;)

veronicaalm90
0

Och till alla som kom me massa tips på aktiveringar. dom flesta kör vi redan med och massa annat. som ja läser i böckerna. Även tidningen "härliga hund" har hjälpt oss mkt. 

Men tack ändå. Ville inte att hela tråden skulle spåra ur.

SÅ FÖRLÅT och tack. och JA vi ska komma på en annan lösning med trädgården. så det behövs inte tas upp igen.

[Teddies matte]
3

#55 Fast det är inte särskilt bra att bara göra sig av med konsekvenserna av ett bakomliggande problem och strunta i det egentliga problemet. Det är ju orsaken man skall jobba med inte bara ta sig till "quick-fix" för att det är enkelt och man slipper lägga ner tid på hunden.

Sugar Mist
0

#57 Om det funkar med kedja så är det väl bra, eller?

-

[Teddies matte]
2

#58 Nej, inte om det rör sig om något annat än att det bara skulle vara kul att tugga på koppel, vilket det oftast gör. Man skall alltid jobba med grunden till problem, inte bara få bort konsekvenserna.

veronicaalm90
0

58: hur vet man vad som är grunden då?

[Teddies matte]
0

#60 Det måste man ju ta reda på, klarar man det inte själv får man kontakta någon annan som kan.

veronicaalm90
0

Okej, tänkte ju eftersom hon är gatuhund och ja har haft henne ett år. hon tuggar ju på allt strumpor och tömmer gosedjur på vadd så massa har man fått göra för att inte förlora strumpor och liknade..
Vi funderar även på ta hit en hundpsykolog för att få bort skällandet så fort hon hör något.

[Teddies matte]
2

#62 Det låter ju allt mer som om hunden inte mår helt och hållet bra, tömma leksaker är ju inte särskilt ovanligt, inte heller att ta strumpor ifall man inte har lärt hunden att den inte får göra det eller har dem framme så hunden kan ta dem. Men skällande i tid och otid kan vara p.g.a osäkerhet eller det också p.g.a fel aktivering, stress, oro o.s.v.

Försök aktivera hunden på ett mer lämpligt sätt och kontakta någon duktig tränare.

liiillap
3

TS .
Jag har bara en fundering, om hundarna är ute i trädgården och ni har uppsikt över dom. Varför inte fya Tiken när hon tuggar på hanes koppel? 
Eller är det så att hon biter sönder kopplet medans du är inne och dom är ute själva på gården ?

veronicaalm90
0

För att det går på 2sec eller något. vänder man bort blicken en snabb stund så ere kapat.

veronicaalm90
0

och varje gång ser de ut som nån ba gått ditt och klippt i de! inga bitmärken eller något. läderkoppel och alla möjliga.. ett grimskaft också….  tkr mest de är sjukt

liiillap
0

# 65 
Går det inte att ha dom ute en i taget då?
Då kan hon ju inte bita av hans koppel, 

eller oxå helt enkelt göra en inhängad i/ runt trädgården, som dom inte kan hoppa över. 

Ha tjockare koppel ( använder blått tjockt nylon rep till min hund) 

Eller helt enkelt få dom att tycka att det är roligt inne oxå. Genom att:  gömma godis i mjölktetror / märgben/ slänga hundmat/godis över hela golvet. 

Min hund var expert på att bita sönder mobilladdare och andra sladdar när hon blev hemma själv. Det löste sig med mera promenader, Ben att tugga på istället. Och leka ute på gården Genom att sparka med hennes fotbollar. ( hon sitter oxå fast i en lina, men jämt under uppsikt Och ibland på kvällarna får hon vara lös.) 

Lite rörig text kanske, men hoppas att du förstår den :)

Maja2
6

Hur länge sitter hundarna bundna i trädgården? VARFÖR sitter de bundna … har lixom inte hittat nåt vettigt svar på det i tråden.

[AmstaffLeo]
5

Varför ska flera här låtsas vara CIA? TS fråga om hjälp om hennes koppel OCH skrev upp hennes schema med hundarna… räcker inte det? 

TS: ge hunden ett stort ben som varar länge som den kan tugga på. Måste då vara mycket mer intressant än kopplet.

Maja2
7

#69 Om en hundägare ber om hjälp, och i första inlägget skriver att hundarna sitter kopplade i trädgården på dagarna, att de älskar det … men att det finns problem. Visst är det väl ändå rimligt att man ställer de frågor man behöver ställa, för att få ett vettigt svar?   Att binda hundar mer än två timmar per dag är inte lagligt. OM en hund ständigt tuggar sönder kopplen … så BETYDER det något, tycker inte DU det?

.m.m
3

#68. Troligen för att de vill ha med hundarna i trädgården men den inte är inhägnad av någon anledning. (Vissa kan inte inhägnas) De flesta som har hundar så har det av den anledningen helt utan att veta att det är olagligt och kan ge böter. Jag funderar på… Hur ser det ut i munnen på bitarvovven? Något där som är irriterat? Beteendet kan ju ha naturliga orsaker. Men visst kan vissa hundar få bitmani också. Vissa hundar tenderar att fastna i någon sorts fixering mer än andra. Hoppas ni lyckas bryta beteendet med eller utan utomstående hundtränare och funderar över möjlighetrna att hägna in hela eller en del av tomten.

[Daniela1983]
0

# 11 Finns bittersprayer med en bitter smak som ska avskräcka hunden från att slicka, tugga på saker. Dock skulle man nog behöva spraya på hela kopplet då man inte vet var hunden ska bita, så det lär gå åt en del spray.

Maja2
1

#71 Frågan var nog mer ställd till Ts, ursäkta att jag inte förtydligade det.

Denna kommentar har tagits bort.