Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 6136 ggr
minbebis
0

Hur tvätta hund

Nu ska vovven tvättas imorgon. Har hundschampo, men behövs det någonting annat, som balsam? Och ska man tvätta hunden på ett speciellt ? Gnugga, schamponera 2 gnger? Har ju såklart tvättat förut men det finns ju rätt och fel när vi duschar, då finns det väl det med hundar med :)

Sugar Mist
1

Blöta ner hunden HELT, schamponera och massera in ordentligt, skölj ur allt, schamponera, skölj ur, handukstorka ordentligt och låt torka. 

Simplare blir det inte,

-

minbebis
0

#1 Det är så jag gör :)

LinaK
0

Vad har du för ras? Balsam kan vara bra för vissa pälstyper.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Fridaaaa
0

Var ytterst försiktig om du spolar i ansiktet (gör personligen undvikter det), så hunden inte får vatten & schampoo i ögonen och öronen…

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CelsiusT
3

När man tycker att man sköljt ur allt schampoo så sköljer man lika mycket till. Så det verkligen itne sitter rester kvar, rester kan ge klåda.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Clifford & Dizzy]
0

Jag har fått tipps av en hundtrimmare/bad att blanda ut schampo i en sprayflaska med vatten - spraya på torr päls gnugga in - skölj NOGA, spraya med schampo en gång till och skölja. Sedan ha en liknande flaska med balsam och spraya låt verka och sedan skölja ut ordentligt!

Det funkar väldigt bra och att bada hundar har plötsligt blivit mycket lättare, det är väldigt mycket lättare att fördela schampo över hela kroppen på detta sätt.

[Forest]
0

Vad är det för ras du har ts?

Här sätts vadd in i öronen.

Blöter hela hunden väl sen tar jag rigält med schampo gnuggar in det först rygg,ben,öron,huvud,hals,mage sist tassarna. Sköljer av det någa. Tar sen balsam snålar inte med det och tar lite tid så det får vara i lite extra, sköljer av. Klämmer igenom hunden så jag får bort så mycket vatten som går tar sen en stor handuk o torkar av hunden, tar en ny handuk och virar in hunden som sen får torka (den busar ofta o gnuggar själv med handuken)

Jag tvättar inte själva nosen men faktist hela huvudet och öronen.

OBS Tänk på att  har så varmt vatten.

6 ska testa ditt tips med schampo för det går åt ganska mycket här :)

minbebis
0

Hon är border collie/golden blandning, och hennes öron är helt neråt. Jag brukar inte köra huvudet alls, rädd att det kommer i ögonen och hon gillar inte att duscha redan så vill inte förvärra. Behövs det balsam till det tycker ni?:)

Hiro
0

Jag gör som #1 men jag tvättar inte huvudet

Portie
0

Jag brukar först blöta ner ordentligt, sen tar jag schampo som jag har blandat med vatten i en flaska, masserar in över hela kroppen förutom på huvudet (blöter dock ner hela hunden, även huvudet), sköljer av noggrant, masserar samtidigt så att jag är säker på att allt schampo är borta. Sen känner jag igenom hunden så att det inte är rester kvar. Sen vrider jag ur pälsen så mycket jag kan innan han får hoppa ur badkaret och bli torkad. Torkar med microhandduk för hundar så mycket jag kan. Sen är det färdigt och då brukar han vilja torka sig själv, han blir helt vild.

Jag tycker inte att det behövs balsam till min hund, det räcker med spraybalsam när jag borstar honom. Men har man en hund som tovar mycket så kan balsam vara bra, just nu så tovar inte min hund särskilt mycket och då räcker det med schampo.

Praefatio
0

Jag brukar blöta ner ordentligt, min hund har mycket underull så jag får verkligen krama i vattnet i pälsen och ha en ganska stark stråle för att det ska nå hela vägen ner till huden. Sedan schamponerar jag noggrant, använder faktiskt inte hundschampo utan ett oparfymerat schampo för barn. Fungerar bra.

Tvättar aldrig ansiktet på hunden, eller öronen. När jag sköljer områdena kring ansiktet, så lyfter jag nosen på honom så att det rinner bort från ansiktet.

Som någon sa: När man TROR att schampot är borta, efter typ tio minuters sköljning i mitt fall, så fortsätter man några minuter till. Schampo som blir kvar på huden orsakar rejäl klåda.

Jag har balsam i svansen, som består av 100% underull på min hund och tovar sig väldigt lätt. Resten av hunden slipper balsam. Balsamet masserar jag aldrig hela vägen in till huden, så det sköljer jag inte lika noggrant. Vill gärna ha balsamrester i svanspälsen, som gör den lättare att reda ut sedan.

CelsiusT
0

En fråga bara. Varför ska du bada hunden? Jag badar aldrig min hund (BC), han håller sig renare då eftersom det naturliga fettet inte förstörs. Ibland händer det dock att jag spolar av honom (och gnuggar lite med handen) om han skitat ner sig. Men schampo används i princip aldrig. Senast var när han rullade sig i ett dött rådjur, anledningen till att jag tog schampo var att det inte gick att andas i närheten av honom pga stanken.

Medarbetare på westernridning.ifokus

minbebis
0

#12 Vi tvättar aldrig henne egentligen, dom gånger vi har gjort är när vi fick henne och vid rumpan när hon kissade på sig i sängen, annars sköljer vi bara. Men nu har hon ju inte fått badat på några månader och hon har badat i hundarnas ö tusen gånger (dom som varit där vet hur skitigt vattnet är), lekt fullt ös med en valp som älskar att dregla ner henne, varit med hästar, gått under ett hus på landet, älskar att rulla sig på gräset, och massa annat så tyckte det var dags. Hon känns ju även smutsig nu och luktar inte vidare fräsch heller för den delen när hon sover bredvid mig varje natt :)