Färskfoder + & -
Vad tycker ni är bra och dåligt med färskfoder? (köpes altså)
Ger ni eran hund färsk, torr eller hemlagat (tex BARF)
Jag gör egen mat till min hund. Det som är positivt är att man kan variera kosten i det oändliga och verkligen anpassa kosten efter individen, vilket förhoppningsvis ger en friskare och gladare hund.
Det negativa är väl att det kräver mer planering, frysutrymme och man måste lägga ner ett x antal timmar på att skaffa sig kunskap. Det är inte bara att slänga åt hunden lite kycklingvingar och överblivna matrester och tro att det är en komplett kost.
Edit: Positivt med färskfoder är att det är mer naturligt för en hund att äta än torrfoder, och alla fördelar som det innebär. Jämför man med torrfoder har jag inget negativt att påpeka, mer än att det möjligtvis är jobbigare om man ska ut och resa med hunden.
Ger VoH Lax och 2 måltider/vecka nötfärs (ska ökas med 3 måltider/vecka) med diverse tillskott.
Fördelen med VoH
- Naturligt för hunden
- Huden på min hund har blivit smidig och fin
- Min hund tar upp näringen bättre och om hon enbart skulle få Voh och inget godis så skulle hon bajsa 1 gång/dag och på så sätt sparar jag på bajspåsar (😎)
- Priset. 19 kr/500 gram blir billigt om man har en liten vovve.
- Min hund mår bättre av färskfoder
Nackdelen med VoH
- Tar stor plats i frysen då jag köper 10 korvar åt gången (så ska det få plats med köttben också) och vi har delad frys och kylskåp så ett hyllplan går åt min hund
- Geggigt att dela upp, jag hatar det. Men min hund blir nöjd att få slicka rent skärbrädan
Fördelar: hunden mår bra, äter bra = går upp i vikt, lättare att bygga muskler, finns flera sorter att variera mellan = finns något för dem flesta :) Nackdelar: att det är lite tjorvigt när man ska bort, för glest mellan återförsäljarna (får köra ca 8 mil tur och retur för att köpa hundmat), tar upp lite plats i frysen
Jag ser bara fördelar med färskfoder och hittar inga nackdelar alls. Möjligtvis att jag skulle vilja ha fler sorter utan potatismjöl i.
Jag ger barf till min (och hans kompis på tillfälligt besök).
Fördelar; Roligt, full kontroll, berikande för hunden att äta (de får jobba för maten), prisvärt (nuvarande budget cirka 15 sek/dag för 20 kg växande aussie), fin päls, helt bra i magen, väldigt lite och luktfritt bajs.
Potentiella nackdelar; Det tar tid, man måste ha kunskap och välja vad man tror är bäst själv, det tar plats i frysen, tungt att bära hem kött utan bil (om man nu inte har bil).
Med barf är resandet istället en fördel; Hoppa in i närmaste butik och köp vad hunden nu ska ha. Kött går alltid att finna, oavsett vilken fjuttig liten landsbygd du än befinner dig på.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
och dessutom… Voh är barf fast allt är nermalt och färdigt ;)
Fördelarna är oändliga: Det är underbart att titta på hunden när han äter för man ser och känner lyckan hos hunden - varje måltid! Min annars aptitlösa hund låter mig numera aldrig missa en måltid, han säger till i god tid att det är dags att börja förbereda maten. Han äter alltid och det går att få i honom mat även på morgonen innan man åker iväg. Han går upp i vikt och håller hull och muskler fina. All klåda har försvunnit. Pälsen är numera fluffig och glansig istället för matt och stripig. Hunden är mer harmonisk nu när han får i sig ordentligt med mat som han gillar.
Nackdelarna: att man måste förbereda (antingen ta fram flera timmar innan eller köra i micron flera minuter på lägsta effekt), lite bökigare när man ska ut på resa (ibland fungerar det ju att köpa när man kommer fram, men eftersom det finns begränsat antal återförsäljare så är det ibland svårt, men det blir bättre på den fronten).
En nackdel till är att det nästan bara är Bravo som har hamburgare, iaf i lagom storlek. Nu har iof min hund fungerat bäst på Bravo av dom jag testat och jag är jättenöjd med det så inget fel egentligen. Men hade varit kul att testa några fler sorter, men jag vill inte gå tillbaka till att stå och söla med korvar som ska delas (dessutom packas fyrkanter bättre i frysen så det känns som om det tar mindre plats).
#6 Det är väl allt färskfoder…inte bara VoH. Fast det är ju lite "fusk-Barf" och egentligen ska det väl till lite ben att gnaga på för att vara Barf?!
Medarbetare på westernridning.ifokus
#6 Jag tycker inte att man kan säga att färskfoder är precis samma sak som BARF. Färskfoder är malet kött som är vitaminiserat och alla korvar innehåller "allt en hund behöver" (vad nu det betyder eftersom alla hundar är individer). Man ska kunna ge samma sort av färskfodret jämt (om det är ett fullfoder) och ändå ska hunden kunna få i sig allt nödvändigt, till skillnad från BARF-korvar där man måste variera köttslag osv eftersom de inte är vitaminiserade.
En nackdel jag ser med färskfoder är att jag tycker att innehållsförteckningarna ofta är väldigt otydliga, men jag har främst erfarenhet av VoH. Jag vet kort sagt inte riktigt vad det är jag ger när jag ger VoH. Hur mycket lever? Hur mycket hjärta? Benmjöl från vilket/vilka djur? Är det animaliskt omega 3? Det är frågor som VoH inte vill ge svar på.
Ger man BARF har man full koll på vad hunden äter och dessutom är en stor del av grejen med BARF berikningen och variationen i sig. Det försvinner ju lite med färskfoder. :)
#6 - VoH och BARF är två helt skilda saker🙂 Färskfoder är ett färdigt fullfoder och BARF är ett utfodringssätt där man fördelar olika näringsämnen/mat över tid.
#9 Men per definition är väl VOH ändå biologiskt anpassad rå föda. Begreppet säger ingenting om att man själv ska dela upp kosten eller att benen i fodret ska vara hela.
Jag vill påminna att det inte handlar om BARF, det handlar om fördelar och nackdelar om köpt färskfoder. Ni kan även slänga in en jag ger min hund XXX för att XXX
Jag ger VoH nr 25 med lax till min omplacering som jag fick för nio månader sedan. Han bytte till färskfoder direkt när han kom till oss, utfasningen gick väldigt fort (4-5 dagar) eftersom det fungerade så bra.
Fördelar:
Min vid ankomsten extremt illaluktande (folk fick kväljningar) hund slutade lukta efter bara någon vecka på färskfoder. Han luktade illa i pälsen, i huden och i munnen. Nu luktar han inte alls.
Han ska ha haft problem med tandsten och fått tänderna skrapade ofta. Här har han inte haft antydan till tandsten en enda gång.
Mindre bajs att plocka upp, små kattskitar bara, eftersom man inte betalar för en massa skräp som hunden ändå inte kan ta åt sig näringen av.
Hunden älskar det.
Pälsen är seriöst skitfin, vi får komplimanger för den heeeela tiden. Den gick från ganska matt och tovig till alldeles glansig och mjuk, det känns som att han får balsam i när han badar.
Innehåller inget skräp, som majs t.ex. vilket triggar stresshormoner i hundens hjärna eller soja som nästan alltid är genmodifierat.
Billigt för oss (450 kr/mån).
Jag siktar alltid mot att ge mina djur den mat de skulle ätit i det fria. Har inte plats för att BARFa och då är färskfoder ett perfekt alternativ.
Nackdelar:
- Tar fortfarande en del plats i vår lilla frys, hela nedersta lådan.
- Lite dyrare om man har en stor hund som ska äta mycket.
- Lite smådrygt om man glömmer ta fram det i god tid. Handlar ju dock bara om att få in rutin på det.
- Luktar illa, så det är lite läskigt att hantera… men det är så lite att det inte spelar någon roll.
- Det finns många märken som fortfarande har skräp i, helt i onödan.
- Lite bökigt när man reser. Vi är ute i skogen några veckor om året och då blir det rätt ohållbart, då får vi köpa lite torrfoder av god kvalitet istället.
Fördelarna överväger nackdelarna tusen gånger om. Jag kommer aldrig gå tillbaka till torrisar.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag ger mina hundar Bravo plus med vom. Ser i princip bara fördelar med färskfoder. Den viktigaste anledningen är givetvis att hundarna uppskattar det så mycket mer än torrfoder.
Vidare så upplever jag att deras magar är stabilare, sällan/aldrig lösa i magen. Nu kan jag även ge råa ben utan att fundera på det, när hundarna åt torrfoder fick jag vara betydligt mer försiktig. Råa ben tycker jag är trevligt att kunna ge i beriknings syfte också. Bättre tandhälsa är även ett stort plus.
Ska jag hitta någon liten nackdel så är det bekvämare att skopa upp några mått torrfoder och förvara i väskan ifall jag ska iväg på äventyr. Men nu när jag ger färskfoder så kan jag likväl gå in i vilken butik som helst och handla rått kött. Plus att numera har nästan alla djuraffärer färskfoder och det är inga problem att byta mellan färskfoder så det är egentligen ett icke-problem.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
Jag ger Bravo plus med vom, största anledningen är att dom har bekväma hamburgare som gör det så busenkelt att ta fram ur frysen utan att stå och söla med att dela upp. Att jag ger 'plus med vom' är för att min hund har svårt att hålla vikten annars, just den innehåller lite fler kcal och det är precis lagom för min hund.
Medarbetare på westernridning.ifokus