Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1830 ggr
Mummlis
0

Vilken ras?

Hej alla

Min familj tänkte skaffa en hund men vi vet inte vilken ras..

Vi vill ha en liten hund som är rätt mysig att gosa ,med inte en jakthund.

Skriv om en sådan ras.

Skriv gärna i kommentaren om kennlar i skåne som har sådana.

Förlåt att jag inte berättade mer men det är en sån hund vi vill ha :)

Cahira
2

Hur aktiva skulle ni säga att ni är? Hög? Medel? Låg? Hur mycket pälsvård kan ni tänka er att lägga ned på hunden?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mummlis
0

Min pappa kommer kunna ta hand om den hela dagen nästan men vi vill inte borsta den så ofta kaan 2 ggr i veckan eller något sånt :)

Cahira
3

min spontana tanke är pudel eller bichon frisé. Många gillar inte krullhundar men det är nog bland det gosigaste man kan mysa med. Man får inte löspäls i hela ansiktet och det är ändå väldigt mjukt och fluffigt.. som ett lamm! :) De måste klippas ibland men jag tror det kan vara nåt för er. Tror bichonen passar bäst men pudlar finns i många färger och storlekar. :)

Fridaaaa
2

Behöver mer att gå på:

Hur mycket tid har ni?
Vilket storlek på hund ungefär?
Vilka aktiviteter hade ni tänkt köra?
Motionsnivå?
Erfarenheter?

Gosighet sitter i individen…

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Bambis]1
1

En Mops, helt klart! :)

Mummlis
1

#4 1. Min pappa kommer vara hemma hela dagar. 2. Liten som en bichon frise 3. Menar du som hoppning eller dressyr för då väljer jag båda… 4. Jag vet inte vad du menar med motions nivå men vi vill ha en hund som behöver gå ut 4 ggr om dagen ungefär. 5. Den vet jag inte vad du menar med…

[MinIda]
7

#6 Har ni verkligen tänkt igenom allt ? En hund kan kräva mer än bara promenader och gos. Dressyr,hoppning är för såna som rider. I hundvärlden finns sporterna/aktiviteterna

Agility/Hoppklass - Lydnad - Rallylydnad - Bruks - Treiibball - Flyball - Freestyle -  Utställning - Jakt - Vallning - Lure Coursing - Junior Handling - Drag - Vattenarbete/Livräddning - Viltspår 

Kan finnas någon till men det var de jag kom på nu. 

Och 4 ggr om dagen hur långa promenader varje gång. Om det behövs några kissrundor till går ni ut då ?

Med erfarenheter menar hon om ni har vana med hund eller är ni helt nybörjare ?

[TeamGolden]
3

#7 Är man nybörjare kan man kanske inte alla ord, så vi ska inte anmärka att TS skriver hoppa och dressyr.

Det låter som ni vill ha en sällskapshund, en hund som också måste komma ut givetvis men den kommer inte klättra på väggarna utan t ex aktiviteter som agility och liknande :) 
Långa promenader varje dag (på sommaren är det svårt för alla att gå långt mitt på dan så en kvälls promenad på 40 minuter som den längre rundan tycker jag räcker gott och väl) sen under dagen kan ni alltid (beroende hur ni bor) ha hunden/valpen i spårlina på eran trädgård om ni är ute och plockar lite i trädgården eller bara vill vara ute, det brukar hunden gilla väldigt mycket :)

En sällskapshund och så lite pälsvård verkar ni vilja ha, så kanske en fransk bulldog? Låter det som en ras för er? Titta in rasen mer här och läs, prata ihop er i familjen och kom fram till allt ni vill göra med hunden, och sen vad  ni vill ha för typ av hund och kolla runt lite på http://www.skk.se/ & http://www.skk.se/kopahund/ 🙂

[Bambis]1
2

#6 hur gammal är du?

[Forest]
0

Har du läst på ang kromfohrländer kolla tråden Kromis kanske är det denna ras som passar er, inte så himmla liten kanske men inte heller stor.

[MinIda]
0

#8 Menade inget illa. Kanske lät lite sur. Men menade inget dumt, bara ifall hon ville veta 🙂

BettaSplendens
3

#8 Är det inte bättre att man rättar så hon/han vet till nästa gång vad det heter?🙂 

TS, jag tycker du ska kolla rasgrupp 9 HÄR

Cirrus98
0

En finsk lapphund är en bra familje hund och man kan ha den till allt. En medelhund i storlek. Väldigt frisk. Lever 12-15 år. Behöver bara borsta ur vinterpälsen på vår/sommaren. (Min favvo ras

Sugar Mist
4

#13 De kräver lite mer än de flesta och är inte alls mysig, den blir varm lätt och ligger hellre på golvet än i sängen. Klappa går bra, däremot mys går mindre bra.

-

Cahira
3

Jag tror fortfarande på bichon frise jag. Supermysig hund, lätt förstahund, bra familjehund, bra läromästare, är glad med vad man kan erbjuda och TS kan växa upp och utforska hundtricks och annat allt eftersom h*n växer.

Cahira
2

Och såklart, glad och lekfull!

LinaK
2

Håller med om bichon frisé, dock så kräver ju denna ras en hel del pälsvård så som badning och klippning.

Löwchen och bichon havanais kan du också titta på. Det är bra sällskapsraser som ändå gillar att hitta på saker om man vill. Lätta att ha och göra med och passar bra i familjer. Dessa kräver också en del pälsvård, men klipper man ner havanaisen regelbundet tillexempel så krävs det inte så mycket mer än genomborstning 1-2-3 dagar i veckan och bad varannan/var tredje vecka ungefär.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Cahira
0

Fast löwchen och havanais tovar lättare än en frise. Visst tovar en frise med men på ett helt annat sätt. 

Oavsett ras så kan uppfödaren lära hur man borstar ned till huden för att få ut tovorna, och ren päls tovar mindre än smutsig så de kräver rätt så täta bad. Men alla raserna uppräknade gäller en bra tumregel, ju längre päls desto mer pälsvård, ju kortare päls desto mindre pälsvård. :)

LinaK
0

#18 Har aldrig sagt något om att frisens päls tovar mer än dom raserna jag föreslog, ville bara poängtera att rasen kräver lite av sin ägare när det gäller pälsvård. Samma sak med löwchen och havanais.

Cahira
0

Jag menade inget illa, var mer bara som ett tillägg eller en parantes. :) Ber om ursäkt om det lät illa.

LinaK
0

#20 Nejnej, det förstår jag att du inte gjorde 🙂Ville bara förtydliga vad jag menade egentligen. Absolut inget att be om ursäkt över 👍

Cahira
0

Ah vad bra. :) Så svårt ibland då man kommunicerar i skrift. :) 

Chinese crested powder puff kan funka med förresten om man orkar med tovåldern (som infaller då den fäller valppälsen och får vuxenpäls, fäller i princip inte alls efter det) eller klipper ned. :) Sällskaplig hund och är lugnare än den naknare varianten. :) Älskar (i överlag, är ju individer) att sitta i knät och mysa. :)

[Bambis]1
0

Tycker TS skall köpa en katt eller kanin, det går lika bra att vara ute och gå med dem! :) ----- En bulldogg gillar att sova i sängen…

BettaSplendens
3

#23 Varför tycker du det?

.m.m
0

Basset?

[Forest]
2

23 anser inte kaniner o katter är samm som hund även om en katt kan vara mer "hundig" så är det inte  så lätt att gå på kurser osv med sin katt. Tror faktist att ts föräldrar är med o delaktiga med skaffa hund. Att hoppa på yngre personer för att dom inte kan allt om hundar behöver verkligen inte vara en dålig hundägare. De är brukar i regel brinna mer för sitt hundintresse och göra en massa roliga saker som inte alltid alla fixar med tanken på jobb,hus,barn osv

Mummlis
0

#23 jag har redan haft en kanin :) faktiskt 2… men vi sålde för vi inte hade tid för de och att de inte hade det så bra hos oss :/

Tack alla för tipsen och sidorna och förlåt för att jag sa hoppning istället för agility…

Min kusin har en hund som är en blandning av yorki, shitzu och bichon havanesis (stavning) och den är helt underbar <3 så det är ungefär en sådan vi vill ha :) En hund som gillar  umgås med andrra :)

Det e svårt att förklara men jag vill bara ha en hund :)

[MinIda]
7

#27 Om ni inte har tid för en kanin och de inte hade det bra hos er så tror jag inte en hund är så bra!

Och ''jag vill bara ha en hund :)''. Man skaffar inte en hund bara för att. Det kräver tid,kärlek,omvårdnad,träning m.m.

Det är en levande varelse, inte en leksak!

Och som jag sa. Kaniner är inte alls lika krävande som hundar. Det vet jag själv då jag har en. En hund kräver mycket mer.

.m.m
2

Jag hoppas det går bra. Läs gärna mycket om hund och hur det är att skaffa en innan ni gör slag i saken. Börja gärna här på forumet och läs runt mycket. Ingen kan allt och man kan alltid lära sig mer. Läs om olika raser. En kanin tar inte en bråkdel så mycket tid som en hund. En hund kräver mycket mer och är i mycket som ett barn. Den behöver uppfostras, få bekräftelse, regler och massor av kärlek. Den vill vara med er hela tiden… Den kommer göra fel och om valp, kommer kissa och bajsa på fel ställen och saker kommer gå sönder. Och ja, majoriteten blir fullständigt tokiga på sin valp upprepade gånger. Hur tänker ni att hunden kommer få det bättre hos er än kaninerna hade det? En hund tyr sig mer till sin familj än en kanin gör och om det inte blir bra och ni vill sälja hunden, så kommer ni slita den enda familj den nånsin har känt till, ifrån Honom. Det är ofta en traumatisk upplevelse för en hund. Jag känner till ett fall där efter hundarna nu tio månader i sin nya familj, ännu inte har sörjt klart sin tidigare familj och då har de ändå varandra… Om man är sann djurvän kan det vara bra att tänka igenom det några gånger extra. Ett bra prova på tips innan man bestämmer sig kan vara att vara hundvakt åt folk. Åt folk ni känner och i annons. Sätt upp lappar… Erbjud gratis. Gärna längre perioder. Någon kanske skulle uppskatta möjligheten att åka utomlands en vecka? Helger, några timmar… Finns det nån kennel i närheten så erbjud din hjälp. Så Läs läs och läs. Kom ihåg att man aldrig kan vara alltför förberedd. :) Lycka till!

Mummlis
0

#28 förlåt…

Mummlis
0

#30 tack det ska vi göra :)

[Forest]
2

Jag har skaffat kaniner och hamstrar till mina barn vem är det i slutändan som tar hand om dessa djur jo jag. Det är väl ett ansvar man har som föräldrer med att faktist läsa på mycket om de djuren man tillåter att man skaffar, bara för att det har vart barnens så har jag sett till dom dagligen gossat med dom och sett till att man hanterar o sköter dom rätt. Men har man inte tid för kanin då måste man någ fundera mer vad en hund verkligen kräver, det är tid och ganska mycket tid dessutom. De är dyrare än kaniner både inköp och foder sen allt runt om. Tänk till lite extra, sen är mitt tips skaffa renrasig o läs på en massa om vad den rasen kräver innan ni skaffar en valp. Gå valpkurs för att få många verktyg därifrån med. Lycka till :)

[Bambis]1
0

#6Mops är en liten hundas, som skulle passa dig. :)