Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1521 ggr
[helenal]
0

varför gör han så?

När Hugo ser en hund så krafsar han alltid med bakbenen på tex gruset,gräset och morrar samtidigt.

Malin-A
0

är inte det en sorts markering? vet flera hundar som skrapar med bakbenen… tror iaf d har med markering att göra..

Asa_Sthlm
0

Hanhundar vill alltid markera revir och genom att "sprätta ut sin lukt" (helst efter dom pinkat) så talar dom om för andra hundar att "Stick! Här är mitt revir!". 

Att han morrar samtidigt tyder på att han visar dominans och är osäker, men kanske fungerar han bra ihop med andra hanhundar ändå när dom väl träffas? Eller skäller han och gör utfall?

[helenal]
0

nej nej han fungerar bra med andra han hundar:) han pussar tillåmed på dem…:D Men han ha rju blivit hundbiten innan så lite försiktig är han ju när han går fram och nosar:D

han små morrar lite men inte alltid… och även ibland nät jag ligger ner kan han krafsa på mitt hår…

lena1
0

Men då visar han dig nog bara undergivelse,alltså när du ligger ner….kontakt liksom.

Är du säker på att han inte bara pratar när han sprätter ute?,för en del hundar kan man som människa missförstå och tro att dom morrar, när dom i själva verket talar om för den andra hunden att allt är ok,att han sprätter är för att sprida sin doft, hanhunden har ju en körtel ovanför svansen som vi inte ser och från den kommer det ibland dofter ;-).

Zebben
0

Låter som om Din hund är lite osäker. Att han sprätter är för att sprida sin doft och morrandet tyder på osäkerhet.

Hur ser övriga kroppen ut på honom, svanshållning, viktfördelning, öron m.m ?

zeretki
0

#5 Är det ett tecken på osäkerhet? Jag trodde det var tecken på dominans och självsäkerhet? *förvirrad*

Axl gör också detta ibland när han möter en hanhund. Inte ofta alls men ibland, beroende på hur den andra hanen beter sig.

Axl är då uppblåst, spänd i kroppen och svansen högt uppe på ryggen. Ser väldigt kaxig ut så jag har tolkat det som självsäkerhet.

[helenal]
0

öronen är rakt fram så att säga… och han har svansen uppe som vanligt inte mellan benen eller något.. så små morrar han lite medans han sprätter med baktassarna… men det gäör han ju även efter han kissat/bajsat…

Faxlin
0

Han sprider sin lukt precis som de andra redan sagt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[helenal]
0

jo e förstår jag med…. men jag kommenterade de ovanståendes frågor!