Hjälp hur gör man?
Okej hur får jag hunden att fatta vad jag vill om jag inte ska använda kommando ord?
Hur får jag hunden att göra vissa saker utan att visa den vad den ska göra? hur gör jag nästa gång jag vill träna samma sak? hunden vet juh inte vad jag vill om jag inte visar eller gör en hand rörelse?
ska jag sätta mig på golvet med klickern och bara vänta på att den ska dansa eller krypa eller ja.. ? eehh? fattar inte? jag måste juh göra en viss sak med handen typ peka eller nåt så den kopplar handlingen med det innan jag lägger på ett ord? eller ska jag bara stå rakt upp och ner och förvänta mig att den ska veta vad den ska göra??
eller ska man typ ta fram buren så den lockas att kolla in den eller så? asså man ska juh inte hjälpa hunden eller visa den när man använder klicker?
vad är hjälper?
Vem har sagt att man inte kan använda kommando-ord eller visa med handen? Klart man ska, annars vore det rätt svårt att lära ut något över huvud taget :)
/ Anna och Tage
Blogg: annasthlm.blogspot.com 
De flesta hundar bjuder själv på beteenden och när hunden gör det du vill klickar du. Vill du tex lära din hund att stå med framtassarna i en burk klickar du så fort hunden visar intresse för burken. Efter ett tag ökar du kraven och när hunden gör det du vill lägger du in ett kommando eller ett tecken till just den handlingen.
Man väljer själv hur man tränar sin hund och vill man använda kommando/tecken på en gång gör man det.
Ganska svårt att förstå vad du menar i din text, är det klickerträning du pratar om?
Canis har en bra nätklickerkurs - som dessutom är gratis!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dina ord har inte någon som helst betydelse för hunden innan du lärt den sammanhanget mellan ljudet från din mun, typ "sitt" lika med att sätta baken i backen. Du kan lika gärna lära den att "fludiapp" betyder att hunden ska sätta baken i backen… Att du pratar en massa är ofta mer ett hinder än hjälp i träning.
Det du undrar är hur shaping funkar, verkar det som. Shaping innebär att forma fram något du vill att din hund ska göra. När du formar en lerklump så är det ju inte så att du går direkt från en oformlig massa till en fantastiskt välformad dinosaurie (eller vad man nu vill göra i lera 😃). Du börjar forma olika delar i taget. Det är lite samma med shaping. Ska du exempelvis lära hunden att snurra runt, så kan upplägget exempelvis vara:
Hunden tittar lite åt vänster - klick/belöning
Hunden vrider huvudet åt vänster - klick/belöning
Hunden vrider framkroppen lite åt vänster - klick/belöning
Hunden vrider sig ett kvarts varv åt vänster - klick/belöning
Hunden vrider sig ett halvt varv åt vänster - klick/belöning
Osv, jag tror du fattar. Du bryter ner ett trick i det här fallet, snurra runt, i små steg som gör att hunden kommer lyckas. Ansvaret ligger på dig, du ska lägga upp en träningsplan som gör att hunden lyckas ofta med att nå dina kriterier du satt upp. Fattar inte hunden, då måste det bli mindre steg. Vissa hundar fattar snabbt och kan hoppa över flera steg istället. Hur länge man behöver träna varje steg varierar från hund till hund. En generell regel är att ifall hunden lyckas minst till 80% på ett steg, så kan man gå vidare till nästa steg i träningsplanen.
Du får en tänkande hund med denna träning och det är dessutom mycket ansträngande eftersom hunden måste jobba mycket med huvudet = trött och nöjd hund.
Du kan också fånga beteenden (capturing kallas det på engelska). Det finns gott om saker som hundar bjuder på till vardags. Alla hundar sätter sig och lägger sig flera gånger om dagen till exempel. Har du klicker till hands och godis i fickan så kan du vara uppmärksam på när din hund gör något och fånga det. Hunden sätter sig - klick/belöning. Upprepa detta några gånger och snart har du en hund som kommer erbjuda sittandet mer än gärna. Då kan du börja lägga på ett "sitt" precis när hunden sätter sig och efter några gånger säger du "sitt" strax före att du ser att hunden ska sätta sig. Snart har du ett färdigt signalord för att få din hund att sätta baken i backen.
Allt i den inbäddade videon har jag klickertränat och för det mesta har jag använt shaping.
//Lina
Här kan du se när jag tränar parson russell terriern Sam enligt vad jag försökte beskriva ovan med att dela upp träningen i små steg.
//Lina
Vad är det du menar?
Hur man lär in ett kommando utan att prata eller vad då?
Mera träning.
//Lina
?
#8 Varför skriver du bara ett frågetecken?
Vet ej! Tappat komtrollrollen nu, På grund av mitt handikapp, "gråter#.