Vilken hundras passar mig?
Hej jag vill veta vilken hundras som passar just mig.
Jag är en flicka på 11 år och har en 13 årig syrra, och mamma och pappa. Alla i familjen är hundvana. Mamma o pappa har haft hundar som små.
Mamma är ifrån brasilien o jag har hundar där.
Vi bort i ett par hus med ganska liten trädgård men ksk 50 meter bort fins det en stor gräsmatta som alla var vara på.
Vi bor utanför göteborg.
Jag skulle vilja ha en lekfull med mysighund som inte är så svår att träna.
Nå? :)
Hur mycket vill du aktivera hunden? Promenader, nån typ av hundsport m.m hur mycket pälsvård klarar ni av?
minavitas.wix.com/kennel
Spelar ingen men helst Agilyti och lydnad.
Kanske borsta nån gång i månan,veckan eller nått #1
En smart hund med fart i alltså :) Kanske en papillon eller kromfohrländer kan vara nåt för dig. Eller om du vill ha mindre hund, Chihuahua eller prazsky krysarik. Tävla i lydnad går kanske inte jätte bra med de här raserna men du är rätt ung så då kanske "bara träna" duger
minavitas.wix.com/kennel
sheltie kanske? =)
Lancashire Heeler är en trevlig ras som gillar det mesta. Familj, agility, lydnad, spår och till och med att åka spårvagn …
Cavalier?
JAAAAAA SHELTIE I LOVE THEM #4
JAAAAA PAPILLON #3 IHIHIHIHIHIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
Nja kanske inte Chihuahua jag vill inte trampa på det m.m Är inte jätte försiktig när jag går.. xD
#6 Jaaaa Cavalier :DDDDD
Jaaaa lancashire heeler (stav) #5 Ni är för goa som väljer raser jag gillar :DDDD
Papillon är ingen första gångs hund. De behöver mycket både fysiskt och psykiskt. De flesta avlar på väldigt aktiva individer. Men den är mycket lättlärd och glad. Många är inte mycket större än en Chihuahua så om du är orolig för vart du sätter fötterna… Shelties avlas också oftast på väldigt aktiva individer. Båda ovanstående kan bli lettstressade om de inte får vad de kräver. Cavalier är inte lika het. Och jag uppfattar den som mer stabil. Den smälter mer in och hänger gladeligen med på det som bjuds. Är det inget på G så sitter den gärna och gosar i soffan och ser på film med dig. tar det lugnt men är lättlärd, positiv och vill vara till lags. Väldigt lätt att ha att göra med och bra förstagångsras. Allt går dock inte i 120 hos en cavalier som det gör med papillon och sheltie. Cavalier har problem med hjärtat som rassjukdom, så fråga extra om det när ni hör med uppfödaren för att vara på den säkra sidan. Har ingen erfarenhet av heelern. Har ni kollat bichonraserna, eller blir det för mycket pälsvård? Har ingen personlig erfarenhet av dem men har bara hört gott och förstagångsägarna är väldigt nöjda. De är lätta att ha att göra med. Vill gärna hitta på saker men ligger gärna och slappar också. :)
Jag tänker också på dvärgshnauzer, de är iof lite vaktiga men går inte heller i 120. Men det är pälsvård på dessa med 3-4 gånger om året. Men då jag hade en hundras som krävde pälsvård jag tyckte inte det var så krävade 3-4 ggr om året är ju en gång i kvartalet:)
#8 Jaha tack.
Jag har gjort tester o då kom ganska ofta Bichon frise upp men de är inte min stil direkt.
#9 Vaddå 120? Min kompis har en. Men jaoo inte min stil heller …
Men det är ok med sånna fast min stil är mer liksom ''sötsnyggt'' om man säger så, Jag tycker ''sötsnyggt'' är typ t.ex. Sheltie,schäfer,labrador,golden m.m
Har ni kollat kanske på tysk spets? kleinspitz eller mittelspitz? De kräver inte super mycket pälsvård om man inte ska ställa ut dem. Man bör borsta 1 gång i veckan men de är så enkelt :P Då kan man liksom klippa klor samtidigt så har man en rutin på de med :)
De kan vara skäliga då de i botten är alarma hundar, men de är enkelt att hålla i kontroll.. håller man dem aktiverade och nöjda med motion och huvud gympa så skäller de inte mer än när nån kommer vid dörren.
länk till skk http://www.skk.se/hundraser/tysk-spets-mittelspitz/
Ja att de inte är lika aktiva på samma sätt som papillon och shelti. Jg tror jag förklarade dåligt:p
Vill bara påminna dig om att alla hundar inte behöver vara mysiga och inte heller för den delen lättlärda för att rasen ska sägas vara det. Min lilla sköthund som är av rasen sheltie är ingen myshund. Och hon älskar promenader så då jag är där brukar vi vandra promenader på cirka 8 km och det är en länk, vi kan gå flera. Hon är inte heller direkt lättlärd. Vissa saker kan vara enklare men vissa kan ta flera veckor.
Även med agility. Hunden behöver ju inte gilla det. Känner massor med shelties som inte alls gillar agility och det är ju onödigt att hålla på med en sport sen som ens hund inte gillar.
Kanske låter sur/tråkig. Menar inte att vara det. Menar bara att bara för att rasen sägs vara så, så behöver inte alla individer i den rasen vara så. Och om hunden inte gillar agility, vilken vits är det då. Då kan man istället satsa på en sport som både hunden och föraren gillar 🙂