Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1297 ggr
Swadika
0

Svälta 6 månaders

Svälta kanske det inte heter, fasta, eller ja vad man nu säger. Theo har inte mått så bra under natten, han har spytt ett X antal gånger och det vanliga knepet är väl fasta/svälta/ 12 timmar och sen små portioner av ris och/eller kyckling/fisk.

Men hur blir det när vovven är valp?

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

VildaVittra
0

6 månader är inte så litet, men vill du så kan du prova att ge honom tunn risvälling eller risavkok.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Swadika
0

Nej, men han är en liten ras också. Kanske borde nämnt det i #0, han är en Chihuahua :)

I alla fall så börjar jag nog med det :) För att se hur han reagerar på det. Han har inte spytt, eller försökt äta gräs på några timmar nu, så känns som om han fått ut allt. Äntligen sover han också, så nu ska jag passa på att sova också.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

CelsiusT
1

Mindre raser är färdigvuxna tidigare. Så en vavva som är 6 mån är inga problem att fasta i 12h skulle jag vilja säga.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Swadika
0

Okeej, ja han ska få lite risvatten nu. 

Är det fasta 12 h från senast mat eller sista spyan? Har aldrig förstått det där.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

CelsiusT
0

#4 Normalt sett så ger man ju mat, sedan spyr hunden, då låter man det gå 12-24h från det att hunden spydde till det att man ger mat igen.

Men om hunden spyr en gång så är det sällan befogat att fasta hunden. Det är ju mer om hunden spyr fler gånger. En gång är ingen gång liksom…

Swadika
0

Han fick mat vid 3 inatt och spydde upp det vid halv 6. Han har tidigare spytt galla på natten om han är hungrig och därför gav jag honom vid 3 på natten. Tror han spydde 7-8 gånger från 3-halv 7. Men sista gångerna var det knappt så det kom upp något, så då var han väl tom gissar jag på.

Så runt halv 6 ikväll borde jag kunna ge honom lite ris?

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

russin
1

Du kan fasta, men om jag vore dig så skulle jag ge riktig vätskeersättningen under dagen. Dels så tar magen lättare mot det än enbart vatten och dels så behövs både socker och salt när det är så varmt som det är nu. Sök på vätskeersättning och hund så hittar du enkelt recept att göra själv.

[fabienne]
0

Är det någon som vet varför det rekommenderas att man fastar hundar vid dålig mage? Jag tycker det låter lite bakvänt att fasta en hund som brukar spy på grund av tom mage.

Vad ger du för mat idag? Hunden kanske behöver någon sorts utfyllnad så att magen slipper bli så tom? Hur som helst, himla tråkigt att din hund är dålig, jag hoppas han blir helt återställd snart. Hjärta

Swadika
0

Yes, satt precis och sökte på det, men tack för tipset :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

CelsiusT
0

#8 Om hunden spyr pga tom mage så är det lätt avhjälp genom att ge hunden mat. Men TS hade ju gett sin hund mat och sen hade den spytt maten, då är det ju inte att hunden spyr pga tom mage. 

Om hunden äter något som sedan spyr så är magen ansträngd och då är det bra att låta magen vila lite innan man stoppar i den något igen. Som när man själv har spytt, även om man äter något som är snällt mot magen så är det lätt att det kommer upp igen om man stoppar i sig det direkt efter att man spytt. Magen behöver vila lite för att återhämta sig.

[fabienne]
0

#10 Jag hoppas det är okej för TS att jag frågar här för jag har funderat på detta ett tag.

Jag har hört att om hunden ofta spyr pga tom mage så kan den få katarr då magsaften kan fräta på magslemhinnan. Sedan finns det ju de hundar som har för sur magsaft och då kan man hjälpa till på olika sätt för att göra den mindre sur. "Normalsur" magsaft kanske inte fräter på slemhinnan? Hur vet man då i sådana fall om den är för sur eller normal?

Det är pga dessa frågor jag är lite fundersam till detta med fasta, för jag hör så ofta att hundar spyr på grund av tom mage och att det är farligt om det sker regelbundet, så jag får inte ihop det med dessa rekommendationer att fasta. :)

Swadika
0

#11 det är helt okej :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[VassiiBassii]
0

egentligen är det inte bra att ge ris för det sväller upp i magen men fil ska vara jätte bra så du kan prova med fil, vi ger våra valpar och hundar fil när det är dåliga och det hjälper :)

[fabienne]
0

#13 Jag har aldrig hört att överkokt ris skulle svälla i magen. Riset är ju liksom "mättat" på vatten då, så hur skulle det kunna svälla?

nlinds
0

När min Schäfer var dålig så gav jag överkokt ris. Alltså verkligen överkokt, med fiskbuljong i. fastade honom i 12 timmar först såklart. Sen blev han återställd :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[VassiiBassii]
0

#14 har hört av vissa att kokt ris ska svälla upp i magen på de

Swadika
1

Theo verkar må lite bättre som tur är, han har druckit, kissat och bajsat(det var ganska löst) och "ätit" risvatten (detta var innan han drack för att få i honom vätska) vi ska lite senare testa att ge honom ris (överkokt såklart) Han är trött så han orkar inte leka och busa (såklart han är ju sjuk) men är annars sig själv. Han orkade till och med gå en bit utanför gården. Det känns som om det går åt rätt håll i alla fall. Får se om han får behålla maten han får senare.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Michaela-N
1

#16 Kokt ris sväller inte, och i synnerhet inte överkokt ris.