Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 4493 ggr
tjoopa
0

Vom og hundemat

Nu äntligen har jag fått tag på vom og hundemats valpfoder! Ska börja gå över till färskfodret ikväll. Har fått höra att ca 2% av hundens kroppsvikt är lämpligt. Dock så är Elvis för smal så jag skulle vilja ge lite mer, kanske 3%. Nu till min fråga, hur var det man tänkte när man räknar ut dagsgivan? Han väger ca 5,2 kg nu men borde nog ligga kring 6kg egentligen.

Pennybus
0

Så var det för min hund med så jag ger 166g/1 tredjedel av en 500g's korv, och det funkar bra :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[typellisch]
0

Jag ger Molly 150g/dag. Hon väger 5,2kg men utgår från att hon väger 6kg då hon gick ner i vikt med enbart 100g/dag förut :) Prova med kanske 150g/dag och så ser du efter nån vecka hur det går.

LostMySelf
0

Nu har jag inte samma sort men jag ger min Chihuahua som väger ~3kg ungefär 150g per dag av sorten Nr33.

[fabienne]
1

Man brukar väl säga att småhundar kan behöva runt 3 % för att hålla vikten. 6 kg x 0,03 = 0,18 = 180 gram.

Så 180 - 200 g om dagen låter väl rimligt att börja med då? Så reglerar du sedan när du ser hur vikten ändras. :)

mingman
0

Jag ger Fidel 500 gram om dagen, vilket är lite drygt 3%. Sedan får han också något mindre tilltugg mitt på dagen, kanske ett urgröpt märgben fyllt med mat eller liknande.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Arcadia
0

2 % av vuxenvikten ska det vara. Inte valpvikten 😉 Ungefär det gav jag min valp från det hon var liten tills nu när hon är fullvuxen. Hon är och har alltid varit i perfekt hull. Jag ger henne självklart extra när hon har extra aktiva dagar. Så stirra dig inte blind på doseringsanvisningen utan använd ditt sunda förnuft också. Känn igenom hunden - är den lite mager öka givan, går det åt andra hållet - minska. Svårare än så är det inte.

tjoopa
0

Tack för alla svar/tips! :D Ska testa med 150-200g så får vi se om jag behöver minska givan när han kommit upp lämpligt hull :) Ska såklart börja med en invänjningsperiod på 5 dagar men jag tänkte testa med att ge 50/50 av färsk och torrt samtidigt eftersom han annars bara kommer att hoppa över torrfoder-måltiden. Ska bli spännande och se om han går upp som han ska och så hoppas jag att han inte ska sluta äta det här fodret också efter någon vecka…

[fabienne]
1

#7 Låter bra, lycka till med bytet. Du får uppdatera oss om vad vovven tyckte om nya fodret sedan, och om han fortsätter att äta som han ska. :)

tjoopa
0

#8 Absolut det ska jag :D

russin
0

Min 8 kilos mycket aktiva 1,5 åring får 200 gram per dag + träningsgodis. Hon har lätt att rasa i vikt, men denna giva är lagom för henne🙂

Min 5 kilos 2,5 åring däremot är lättfödd trots lika mycket motion så hon får 80-100 gram per dag.

Roxie
0

Lånar tråden lite, så slipper vi en ny med samma tema.

Vi har en liten valp här hemma på 13v som ätit Vom og hundemat i snart en vecka. Vi har inte gjort ett direkt foderbyte utan just nu får hon torrfoder morgon och lunch, sen får hon VoH på kvällen.
Om hon enbart ska äta torrfoder så är det ca 4dl totalt, delat på tre då (använder mig av måttet som följde med fodret, RC).
När det gäller färskfoder så ska hon ha ca 100g totalt per dygn (Hon väger 3,5kg), men eftersom hon bara får ett mål färskmat om dagen så får hon strax över 30g på kvällen.

Hoppas ni hänger med i min röriga förklaring.
Nu till problemet. På morgonen går vi alltid ut och kissar innan hon får frukost, som vanligtvis serveras kl 8. Men hon är alltid vrålhungrig på morgonen och det har hänt nästan varje morgon att hon kräks pga detta (bara galla).

Hade ni lagt upp utfodringen på ett annat sätt?
Anledningen till att vi inte övergått helt är för att vi har ca 6kg torrfoder kvar som vi tänker göra slut på först.

// Sofia

[typellisch]
0

#11 Ge en näve torrfoder innan ni lägger er och sover på natten så spyr hon inte på morgonen.
Molly är likadan, får hennes mage inte arbeta under natten vaknar hon 5 varje morgon och spyr. Så en liten näve torrfoder precis innan läggdags gör susen.

Roxie
0

#12 Tack då ska vi prova det :)

// Sofia

[typellisch]
1

#11 Tillägg: Gå över helt och använd torrfodret som godis och bukfylla (alltså en näve innan läggdags).
Jag har själv 10 kg torrfoder kvar som används i belöning samt en näve innan läggdags. Ibland blandar jag i det i maten så magen kommer igång.

[typellisch]
0

#13 Lugnt :) Färskfoder är så lättsmält så dom blir hungriga rätt fort igen och magen är tom.

Roxie
0

#14 Ja tanken är ju att vi ska övergå helt. Kanske blandar i en näve i färskfodret vid varje måltid istället för att bara ge färskfoder på kvällen. Tack för tipsen, ska fundera lite på detta! :)

// Sofia

[typellisch]
0

#16 Ja :) Molly blir så sjukt hård i magen så jag blandar i lite Frolic eller torrfoder för att få igång magen, annars kommer det bara små harkluttar som är avlånga. Men ger alltid färskfoder till frukost och middag, det är vår bas så att säga :)

Roxie
0

#16 Hittills har Indy bara blivit lite hårdare i magen då efter färskfodret, men inte alls så det innebär komplikationer, allt går fint. 
Men färskfoder morgon och kväll kanske hade varit något att satsa på, med lite iblandat torrfoder då :)

// Sofia

[typellisch]
0

#18 Hennes mage kanske rullar på då hon fortfarande får en del torrfoder :) Dvs mer torrfoder än färskfoder :)
Bara jag blandar i lite Frolic eller torrfoder så funkar det för oss. Kommer aldrig överge färskfodret :) Haha

Roxie
0

#19 Ja så är det säkerligen. Nej efter bara 1 vecka med VoH är jag jättenöjd. Hon ÄLSKAR maten och verkligen renslickar skålen, när det är slut lyfter hon upp skålen och lägger den vid mina fötter. SÅ gott är det ;)

// Sofia

[typellisch]
0

#20 Haha :D Känner igen beteendet. Molly slickade visserligen skålen ren förut när hon gick på enbart torrfoder. Men nu slickar hon varje millimeter av skålen, går iväg och kommer tillbaka för att kontrollera så hon inte glömt något. Och hon blir så sjukt galen, hoppar runt i cirklar och gruffar när hon märker att maten är framme för att delas upp :D

tjoopa
0

Tänkte uppdatera lite om hur det gick med övergången till voh 🙂

Elvis blev väldigt konstig i magen under invänjningsperioden när vi skulle blanda med torrfodret. Frågade "Voh-Carl" och han trodde att laxen kunde vara boven så vi bytte till nr33, det blev bättre men han kunde fortfarande ha lite konstig avföring. Började misstänka att just blandningen lättsmält+svårtsmält ställde till det i lillmagen. Så efter ett antal dagar med rumptvättar (pälshund…suck) så gick jag helt över till nr33 - och magen blev bättre! 😂  Vi gav ca 100g 2ggr per dag och det har funkat bra, inga morgonspyor (YES!).

I helgen så hände det dock något, lördagnatt fick vi springa ut och in ca en gång i timmen då det bara rann ur stackarn. Blev även väckta mitt i natten av att han spydde 😕 Sedan har han varit dålig i magen i stort sett nonstop. Igår var det lite bättre men på kvällen/natten blev det sämre igen. Har pratat med uppfödaren och hon tipsade om kokt mat och Pro-Kolin. Han har fått fasta söndag och en stund på måndag innan han fick 3 mål med lite kokt köttfärs med mycket vatten. Idag har han inte fått något alls eftersom han blev så dålig inatt. Ska dock koka torsk åt honom och testa med Pro-Kolin och hoppas på att det ska bli bra sen, han är ju tunn sedan innan så han har inte allt för mycket fettreserver att ta av.

Kan hans dåliga mage ha att gör med den nya maten eller har han (vilket jag misstänker) ätit något dåligt ute? Han var ju nämligen rätt fin i magen hela förra veckan så jag tycker att det kom ju så plötsligt? 🤔

[fabienne]
1

Jag hoppas någon mer kunnig kan svara dig, men jag kan ge dig lite tankar som feedback. :)

Jag har läst en del om hur man ska göra om hundar som blivit dålig imagen, och överallt läser man om överkokt ris och fasta - veterinärer brukar ju säga så. Läser man på sidor med folk som BARFar/färskfodrar brukar det för det första över huvud taget inte skrivas så mycket om dåliga hundmagar. De gånger det dyker upp brukar rådet vara att fortsätta ge samma mat som vanligt, eller eventuellt fasta en tid först. Kaninmage brukar sägas vara det absolut bästa att ge en orolig hundmage. 

Om en hund varje dag äter rått kött och plötsligt blir dålig i magen, är det då "naturligast" (brist på bättre ord som förklarar hur jag menar) om då magen först måste fasta och bli tom i minst ett dygn, för att sedan ta hand om ris som den aldrig annars brukar bearbeta? 

Vi var korkade och bytte en dag från Vom og hundemats exklusiv (nöt) till Muschs gris-måltid hux flux utan att fasa över och se om det gick bra, trots att hon inte tidigare ätit gris. Det gick åt skogen och morgonen efter bajsade hon säkert femton gånger. (Tack gode gud lär man sig av sina misstag.) Vi skippade allt vad fasta och ris heter och gick istället tillbaka till VoH direkt och efter det var det inga problem med magen. På kvällen var magen normal igen.

Det var mina tankar, jag vet inte till hur mycket nytta. Lite extra klurigt nu när du nyss bytt till färskfoder också. Jag hoppas magen lugnar sig snart på lilla vovven. :)

tjoopa
0

#23 Tack för din feedback 👍 Har faktiskt funderat på om vi bara ska "köra på" som vanligt och ge Pro-Kolin tillsammans med VoH. Känns nästan som att vi rör om lite extra i Elvis mage när vi ger massa annat som han inte är van vid?🤔 Ska iallafall koka torsk ikväll så får vi se om jag ger enbart det eller blandar i lite VoH också så han börjar bli lite hårdare i magen…

[typellisch]
0

#24 När Molly hade taskig ris överkokade jag bara ris och gav i små portioner 6 gånger/dag. Molly slutade bajsa eftersom magen reparerade sig med hjälp av risen. Efter 5-6 dagar blandade jag i torrfoder (som hon gick på då) och efter 2-3 dagar enbart torrfoder och då var magen stabil igen.

[fabienne]
0

#24 Jag såg din bild i en annan tråd nyss och blev att tänka på den här diskussionen! Definitivt stalker-varning, haha 😃 Jag är bara nyfiken på hur det gick med magen, den har väl lugnat sig nu hoppas jag? :)

tjoopa
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#26 Haha okej 😃 Jodå magen kom igång efter några dagar. Vi gav Pro-Kolin 3 ggr x dag och så fick han kokt torsk blandat med VoH i små portioner uppdelat på flera mål 🙂

Vi har testat med att öka dagsgivan till 300g = 100g x 3 måltider för att få upp honom i vikt då han är rätt tunn. Han är ganska aktiv så vi har fått öka på ganska mycket för att få någon "effekt". Och nu äntligen när vi vägde honom i morse så stod vågen på 5,7kg! 🥳 Härligt att äntligen börja se lite framsteg 😉

[fabienne]
0

#27 Vad skönt att höra! Härligt att han ökat i vikt som ni ville också! :) Gud vilken stilig hårboll till grabb, jag blev alldeles kär i honom, haha. ❤️

tjoopa
1

#28 Joo det är verkligen skönt :D Han har varit minstingen enda sen han föddes så vi har kämpat för att få lite mer kött på benen på honom. Visst är han stilig alltid, han kan dessutom konsten att charma folk ;))

anfo89
0

#29 Hur går det? Har han gått upp ännu mer nu? :)

Igår började jag ge Voh:s valpfoder till min valp på 3 månader och han ÄÄÄLSKADE det! Har aldrig sett en hund slicka en skål så ren 😃 Ger samtidigt torrfoder, får se om jag slutar med det helt och hållet eller om jag ger 50/50. Nöjd hund, nöjd matte!

/ Anna och Tage

Blogg: annasthlm.blogspot.com Blomma

tjoopa
0

#30 Har inte vägt honom på ett tag men senast vägde han 5,8kg 🥳 Han är så väldigt aktiv så trots att han får "för stor" dagsgiva (ca 350-400g) så går det trögt att få honom att öka mer i vikt.

Elvis brukar också "putsa" skålen efter maten 😂 VoH är typ det bästa 👍