Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 1922 ggr
Christelle
0

Byta namn på hund

Jag undrar om det är lätt eller svårt att byta namn på en unghund eller en hund under året? Har någon gjort det? Hur gick det? Är det lättare att byta till något liknande som de redan har än något helt annorlunda?

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

[Camia7]
0

Det är lika lätt som att lära hunden att komma på kom, den förstår inte att det är ett namn eller vad ett namn är för något, bara att den ska komma när du ropar ett visst ord (namn).

Så det är bara att lära den att komma på det namnet. Jag skulle ha lärt hunden att när jag säger namnet ska den komma och släppa det den gör direkt :)

[TeamGolden]
0

Min hund heter Weasly men började när han var ca 1 år kalla honom We istället, mycket enklare och han fattar precis :)

malinroth
0

Det är väl ungefär som att hundarna börjar lyssna på sina smeknamn tycker jag. När jag köpte min bedlington var hon 1år och 4månader och hette då Bella, jag gillade dock inte det så jag kallar henne för Dimma och hon lyssnade på det direkt nästan. Hon lyssnar också till Knallkork, Limpan, Simba, Lambi, Timmie lamm m.m. Min äldre hund döpte jag till Nelly när hon var valp och hon heter det fortfarande men lyssnar även till Nelson, älskling, guldlock, fåret shaun m.m. ;) Jag tycker inte att det är någon stor grej att döpa om en hund, dom lyssnar ju på det man kallar dom och dom kan ju inte veta skillnaden på smeknamn eller ett namnbyte.

Cahira
0

Superlätt!

Jag har tagit två omplaceringar, ena hette Fridolf då jag tog honom vid 11 månader och fick heta Ådi och reagerade på det efter 2 timmar då jag ALDRIG använde gamla namnet och lät superglad och använde massa lek och kel och sådär. Berömde kontakt som med vilken annan hund.

Andra hette Ty tills han var 12 månader (några dagar innan sin födelsedag) och heter nu Apache och kallas oftast Pooki. Han reagerar på båda. :) Han reagerar inte alls på Ty (det har kommit på tal ibland och han kunde inte bry sig mindre) 

Så att byta namn är inga problem. Som #3 sa så är det som att säga smeknamn. Digger reagerade på Diggiloo väldigt fort och han är 11 år. :) Så länge man gör namnet till nåt positivt så.. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Christelle
2

Okej toppen :)! Då vet jag att de inte borde vara ett problem alls :)

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/