Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 724 ggr
[MinIda]
0

Koncentration på mig ?

Hej, det är så att min sköthund/Halvhund är rädd/osäker för andra hundar. Och det gör det ju lite svårt i vissa sammanhang. Till exempel då vi ska träna. Om en hund dyker upp så börjar hon bara skälla,morra och är helt okontaktbar. Vet någon hur jag kan få henne mer koncentrerad på mig. Hon behöver inte vara helt koncentrerad på mig. Men så hon lyssnar och faktiskt kan lyda.

Tacksam för svar. 🙂

CHARMEN
1

Skvallerträning:)

Hälsningar Lovisa & Chester❤

Mystroll
0

Om hon är osäker runt andra hundar skulle jag nog träna på det separat och all annan träning någonstans där andra hundar inte finns så ofta. Sedan när man har kommit en bit i sin träning i att få henne att slappna av runt andra hundar så kan man sakta börja ha sin "vanliga" träning i närheten av andra hundar. Det blir ju väldigt mycket för hunden att både lära sig nya saker och ignorera andra hundar som hon är osäker på samtidigt. Bättre att hålla det åtskilt om möjligt.

[MinIda]
2

Det blev ett rätt så stort framsteg idag. Vi var ute och vandrade och så kommer en bil med en hund i. Mannen med hunden stiger ut, lägger sin hund att vänta medans han går in i något hus. Då börjar hunden skälla/morra åt Ida,Emil. Och Ida skäller tillbaka och morrar några gånger cirka 5 gånger skall och små morrningar. Men sen när jag går framför henne och ber henne sitta, sitter hon ner och kollar på mig. Så stolt över henne. Håller nu på med koncentrationsövningar och lite andra. 😃