Hund i bil på min parkering
Det sitter en hund i en bil på våran gästparkering, den har suttit där iallafall 2.5 timmar nu . Det är ju inte varmt ute men den flåsar ändå och verkar påtagligt stressad. Vad ska jag göra? Bara låta det vara eller?
Jag skrev detta på facebook också och folk tyckte jag bedrev häxjakt på hundar i bil. Vad tusan??
Bilen är registrerad på en bilfirma.
Har den några fönster öppna? Något vatten?
Jag hade ringt polisen (eller vem man nu ringer i sådana situationer)om jag var du. Jag tycker inte hundar ska behöva sitta i en bil i timmar.. Kan du annars slå upp något nummer till företagsägaren och ringa henne/honom?
Tror det är svårt att göra något så här sent. Du kan ju ringa polisen och rådfråga. Ser hunden ut att behöva akut vård får du krossa rutan om du inte får tag på ägarna. Kan du försöka få tag på kontaktuppgifter till ägaren till bilfirman och fråga om denne vet vem som äger bilen? Eller om de har hyrt ut den till någon.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Inga fönster eller så öppna och jag skulle inte tro att den har vatten :(
Det är väldigt svalt ute så jag tror inte att den lider på det sättet- men jag tycker ändå att det är fel och jag kan inte låta bli att oroa mig!
Ska gå ut och kolla till den snart igen!
#4 Jag tror luften kan ta slut i en bil, försök få tag på ägarna!
-
#4 Tänkte precis det!
Kanske bäst att gå ut igen som du säger och sen kanske ringa polisen? Har ingen aning om hur man gör :(
Ringa polisen är det säkraste kortet, även om det är svalt ute så är det inget fönster öppet och har man då en hund inne i bilen som hjässar mycket så blir det varmt och "instängt". Det är nog ingen fara för värmeslag för hunden men den kan bli så pass uppstressad att den blir dålig på andra sätt.
Hur har det gått? Jag hade helt klart ringt polisen!
Krossa INTE rutan, du kan få påföljd om du inte har ett väldigt gott skäl och flera vittnen till det.
Hur gick det?
En jätte bra sak som jag har använt mig av och kommer tyvärr troligtvis i framtiden få göra också är en sms tjänst för att få tag i bil ägaren! Man smsar bilens registrerings nr till det här nr 72-503 och får då uppgifter om vem som äger bilen och telefon nr och då kan man ringa och säga till att deras hund inte ser kry ut ! Eller hota med att klirra rutan om dom inte tar ut hunden genas . Vilket man föredrar !
Ser du att det är livshotande för hunden får du enligt lag (har jag för mig) krossa rutan, tror det var någon av djurskyddslagarna. Men ring polisen, och kanske de som har hand om parkeringen (vem nu det är?)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#11 Ja, men det är verkligen i nödfall = hunden håller på att dö. Och ens då kan det vara svårt att trassla sig ur det, min pappa har haft fall med människor som har krossat bilrutor för att rädda hundar och småbarn, men då inga vittnen fanns och ägaren påstod att det inte kunde ha blivit varmt mm så det blev en tvist.
Jag hade krossat rutan! Sitta 2,5h utan nervevade rutor i denna värme är rena rama döden!
Sitta 2,5h MED nervevade rutor är också fruktansvärt, i denna sommarvärmen.
Vi får hoppas hunden är ute vid detta laget, då tråden startades för fyra dagar sedan… Och då var det även svalt väder som vi kan läsa… Det fanns alltså ingen fara för liv efter bedömning. Vi kan också läsa att TS kollat reg-numret och att det inte var någon privatperson som ägde bilen. Jag hade nog själv satt mig vid bilen. Har man tur så finns ägaren inom synhåll och ser att det står nån skumming där och kommer ut. :) Hade efter en nån kvart eller så ringt securitas från plats. De brukar va snabba och har rättighet för både det ena och andra om det blir läge. Kontakter har de också. Hoppas det gick bra iaf!
#12 ja, vilket jag också sa. Om det var livshotande för hunden.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Kanske dags för lite uppdatering!
Jag höll koll men fick som sagt inte tag i någon ägare och vågade inte slå sönder bilrutan, men det hade jag nog gjort om det vore varmt ute!
Vid halv 3 när jag var ute med valpen var bilen borta iaf.
Tycker fler bör läsa på detta :)
Hunden i bil
Om du transporterar enstaka hundar i personutrymmet i din bil ska du se till att de transporteras på ett säkert sätt. Du kan också transportera hunden i kombiutrymmet på din bil om du har god uppsikt över den under hela transporten. Hunden ska inte riskera att bli skadad eller lida i samband med transporten. Du måste se till att hunden är säkrad vid inbromsning till exempel genom att använda transportbur eller säkerhetsbälte som är anpassat för hundar.
Ditt fordon ska vara lämpligt för att transportera hunden. Om du transporterar hunden i en bur eller liknande ska denna vara utformad och placerad på ett sådant sätt att hunden får skugga och god ventilation.
Detta gäller:
- Hunden får inte förvaras permanent i ett fordon och högst 3 timmar enligt huvudregeln.
- Du får inte lämna hunden utan tillsyn i fordonet om det är möjligt att temperaturen går över +25°C eller under -5°C.
- Under transporten ska hunden rastas och få vatten minst var sjätte timme. Den ska få foder med högst 24 timmars intervall.
- En tik som löper ska transporteras åtskild från hanhundar.
- En dräktig tik får inte transporteras de två närmaste veckorna före beräknad valpning. Tiken får inte transporteras tidigare än 1 vecka efter valpningen. Det finns undantag från dessa två regler för sällskapshundar som transporteras i personbil och kortare sträcka än 50 kilometer.
- En hundvalp måste vara minst 1 vecka och naveln bör vara helt läkt för att du ska få transportera den.
Så jag hade personligen ringt polisen om detta. Himmla trist att folk ska lämna hundar i bilen så länge skiter blankt i om det är svalt eller inte.
Tror inte luften tar slut i bil då jag har sovit i bil en hel natt med en kompis, då med stängda fönster pga regn och åska. Men det var immigt när vi vakna till vid 6 tiden på morgonen ;)
Lite annat jag hittade