Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 21893 ggr
bell
2

Märgben, valpfundering

När kan man börja ge valparna märgben? De har som de flesta valpar ett stort tugg- & gnag-behov. Mina stora hundar brukar få märgben någon gång per månad så valparna (nu 5 veckor) har givetvis hittat några men jag funderar på dem med lite kött kvar på. Är det för starkt för valpisarnas magar?

Vill inte ge dem hundben som är behandlade.

nlinds
9

jag *Tassar* här . Min valp är 12 veckor och får VoH men vet inte om jag vågar ge märgben än.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

bell
2

Någon som har en tanke?

anfo89
2

Har en valp på 12 veckor, undrar samma sak :)

/ Anna och Tage

Blogg: annasthlm.blogspot.com Blomma

LindaBlue
4

Har hört att en del gröper ur det mesta av märgen, så blir det inte så fett för magen.

[Bolten]
5

Jag ger inte mina märgben alls, ser ingen poäng med det. Det är otroligt fett och många hundar blir dåliga av dem. Dessutom är de hårt ben som kan förstöra tänderna och benet kan fastna i käken i fall de är för stort. Bättre att ge revben, kyckling ben, grisfötter eller andra mjuka ben att tugga på :)

[Camia7]
0

Jag säger som femman. Benen är för hårda för valpar.. man ska faktiskt vänta länge med att ge märgben över ett år helst

[Bolten]
0

Dock skulle jag aldrig ge mina vuxna det heller, finns mycket bättre ben att ge :)

Sugar Mist
0

Ge mjukare ben till valparna istället, revben, vinge, kaninben och liknande. 

Om valparna gnager för hårt och för mycket går tänderna av tillslut, märgen är dessutom väldigt väldigt fet och kan göra valpen dålig i magen.

-

bell
0

:) Ja de har ju hittat några gamla så det hjälps inte, finns lite överallt här i trädgården men jag lägger undan de som kommer fram :)

Men vad för djurslag tänker ni på revbenen? Normalt har jag gett mina hundar älgben men de är slut så då har de fått märgben (de vuxna)

Sugar Mist
1

#9 Till äldre hade jag givit gris revben, valpar kanin-kyckling.

-

bell
0

Ok köper ni hel kyckling då? haha känner mig väldigt korkad ☺️

Sugar Mist
0

#11 Man kan inte veta allt. Jag tar det vi har hemma. Har vi t.e.x. kycklingklubbor till middag ger vi hundarna varsin/en att dela på, har vi fläskkarre får de varsin(rå) bit. Hel kyckling kan man köpa också och sedan skära av revben/lår/vinge och även ge de kycklingkött.

-

Majken!
5

Jag ger mina valpar märgben och det fortsätter jag att göra hela hundens liv.

lol girl
0

#12 Här kommer jag in som inte vet något om det här! ;)

Men är det inte så att benen flisar sig? 🤔

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

[Bolten]
0

#14 Råa ben flisar sig inte :) Vissa märgben kan dock göra det har jag hört (att hundarna lyckas bita loss flisor).

Sugar Mist
0

#14 Så länge de är råa är det ingen fara, kyckling och kaninben är väldigt, väldigt mjuka och böjs väldigt lätt. Torkade, tillagade eller kokta flisar sig däremot.

-

[Forest]
0

Köper mindre ben även med kött på. Märgben av nöt fixar inte mina hundars mage men de kan äta gen från älg,får,gris,kyckling osv Jag vet många som ger märgben till unghundar och valpar även mer eller mindre större stycka kött + ben till dom.

Ben är väl nartuligt för hundar, jag ger större ben 1 gång i veckan till mina, just nu är det älg,får,vildsvin som finns i frysen.

6 Vart kan man läsa om att ge märgben från nöt tills hunden är året? har aldrig hört det innan så rent nyfiken på läsa varför man inte bör ge den det.