Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 1386 ggr
imsuchadiva
0

vaccination?

Hur ofta ska en hund vaccineras för att få komma in på hundutställning?

/ fredrikalidman.blogg.se

Sugar Mist
0

Valp vid 12 veckor, sedan 1års sprutan och sedan behöver den inte vara vaccinerad förrens vid 3-4 år tror jag.

-

imsuchadiva
0

Vill ha rakna besked och inga "tror" tack :)

Sugar Mist
1

#2 De 2 första är raka besked, de sista är ett "tror", för jag är inte säker på om det är vid 3 eller 4.

-

imsuchadiva
0

Som sagt, raka besked tack!

Sugar Mist
0

#4 Är det inte tydligt raka så vet jag inte vad :-)

-

[Bolten]
0

#4 Då är de nog bättre att du kollar upp det själv på skk eller liknande.

Majken!
0

Det står på vaccinationsbeviset hur länge vaccinationen är giltig, det är det som gäller.

imsuchadiva
0

Ja hen skriver rakt vad hen TROR men jag behöver veta vad det verkligen är som gäller, inte vad någon tror.

sarae
0

Vaccination rekommendationen är att man vaccinerar mot Parvo, valpsjuka, smittsam leversjukdom och evt kennelhosta (DHPPI om man vill ha mot kennelhosta också eller DHP om man inte vill ha det) vid 8 veckor, 12 veckor, ett års ålder. Därefter vart tredje år med samma vaccin för att bibehålla ett fullgott skydd. Kennelhosta krävs inte, men det rekommenderas att man vaccinerar mot kennelhosta årligen. 

För att delta i prov eller utställning får vaccinationen inte vara äldre än 4 år.

imsuchadiva
0

#9 Tack så mycket för ditt svar! Då slipper jag stressa iväg till en veterinären.

Noa-Nisse
0

hm.. jag vaccinerar varje år…

Medarbetare på Hundar.ifokus

sarae
0

#11 det kan man göra, men efter grundvaccinet så ger DHPPI och DHP skydd i tre år mot allt utom Kennelhosta. 

Enligt tillverkaren är rådande vaccinationsrekommendationer följande

DHPPI  (vissa ger bara DHP )- 8 veckor

DHPPI - 12 veckor

DHPPI - 1 år

Pi eller KC (Kennelhoste vaccin) - 2 år

PI eller KC - 3 år

DHPPI - 4 år

Pi eller KC - 5 år

Pi eller KC - 6 år

DHPPI - 7 år

osv osv.

imsuchadiva
0

Har fått svar av uppfödaren så lämnar denna tråd nu :)

[Teddies matte]
0

#11 Det gör jag också, men då mot kennelhosta, de övriga vaccinerna skall tas vart 3-4:e år.